یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 6822
تاریخ انتشار: 1400/09/07 13:08

فناوری جدید سایپا برای تسریع در تولید خودرو

تحریم به‌نوعی صنعت خودرو کشور را پویا کرد و فعالان این صنعت با برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری به‌دنبال تحولات اساسی در حوزه کاری خود هستند.

بکارگیری فناوری‌های به‌روزتر و استفاده از روش‌های نوین تولید می‌تواند آینده روشنی را برای صنعت خودرو کشور به‌عنوان یکی از صنایع اثرگذار در اقتصاد رقم بزند. امروز جهان به‌سوی تولید هوشمند با ساخت و استفاده از ربات‌ها پیش رفته است. به‌عنوان‌مثال، پروژه ساخت ربات‌های پاشش اتوماتیک رنگ خودرو در گروه خودروسازی سایپا به همت مهندسان داخلی و با هدف فراهم کردن امکانات رنگ‌آمیزی کاملا اتوماتیک سقف بدنه انواع خودروهای دو رنگ با رنگی متفاوت از دیگر قسمت بدنه، به پایان رسید. 

پروژه ساخت ماشین‌های پاشش اتوماتیک رنگ 

یکی از موضوعات مهم در صنعت خودرو این بود که گروه خودروسازی سایپا موفق شد با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا در کمتر از ۴ ماه، پروژه ساخت ماشین‌های پاشش اتوماتیک رنگ خودرو را عملیاتی کند. به‌گزارش سایپانیوز، بر این اساس، ظرفیت تولید این مجموعه فناورانه متناسب با اقبال بازار به محصولات دو رنگ تا ۴۰ دستگاه در ساعت قابل افزایش است. در این پروژه، ۱۰۰ درصد داخلی دو مجموعه ماشین پاشش کاملا اتوماتیک شامل یک مجموعه برای اجرای لایه رنگ اصلی و مجموعه دیگر برای اعمال لایه ورنی ساخته و نصب شده است. در صورت عدم‌اجرای این پروژه از سوی سایپا، برای تامین ۴ دستگاه ربات پاشش اتوماتیک رنگ دست‌کم یک میلیون یورو ارزبری نیاز بود، البته این در شرایطی است که کشور در جنگ اقتصادی و سخت‌ترین تحریم‌ها بوده و منابع ارزی کشور بسیار محدود است. از جمله امکانات پیش‌بینی‌شده برای پروژه ساخت ماشین‌های پاشش اتوماتیک رنگ خودرو می‌توان به تعویض کاملا اتوماتیک رنگ و قابلیت رنگ‌آمیزی سقف بدنه‌های متوالی به رنگ‌های متفاوت و بدون هیچ محدودیتی اشاره کرد.

ربات اتوماتیک پاشش دو رنگ

در حال‌حاضر، پروژه ساخت ماشین‌های پاشش اتوماتیک رنگ خودرو به‌منظور رنگ‌آمیزی سقف بدنه‌های شاهین، آریا و اطلس است. از سوی دیگر، تمام خطوط تولید، اگر خودرو دو رنگ داشته باشند از مسیر جدید و تخصصی عبور خواهند کرد که این امر می‌تواند رضایت بیشتر مشتریان را کسب کند. 

رنگ‌آمیزی هر دستگاه بدنه خودرو دو رنگ در خط اصلی مستلزم از دست دادن ۵۰ درصد ظرفیت تولید سالن رنگ بود. حال با این اتفاق بزرگ، خودروها با سرعت بیشتری تحویل مشتریان خواهند شد.

ضرورت تفکر نوین در صنعت خودرو

در ادامه علی‌اکبر جوانروح از فعالان صنعت قطعه درباره وضعیت تولید گفت: یکی از موضوع‌های مهم در صنعت خودرو، تحویل به‌موقع خودروهاست؛ این امر ضمن ایجاد رضایتمندی مردم، می‌تواند باعث پویایی صنعت خودرو شود. اگر خودروسازان به این سمت حرکت کنند، ۴ گروه منتفع می‌شوند. نخستین گروه مردم هستند که با آرامش می‌توانند خرید خودرو را انجام دهند؛ دومین گروه منتفع فعالان بازار خودرو هستند، چراکه بازار خودرو از رکود خارج می‌شود و سومین گروه دولت است، زمانی که در این بخش فشار و نوسانی نباشد، دولت دغدغه‌ای در صنعت خودرو نخواهد داشت؛ در نهایت چهارمین گروه تولیدکنندگان قطعه هستند، وقتی خودروساز به تعهدات خود عمل کند، جریان سفارش و تحویل قطعات مناسب می‌شود و در راستای آن پول قطعه‌سازان معوق نمی‌شود. وی افزود: در حال‌حاضر، نه‌تنها خودروساز، بلکه بیشتر فعالان اقتصادی که به نحوی دست‌اندرکار تولید، صنعت و خدمات برای مجموعه‌های بزرگ مانند خودروسازی، پروژه‌های عمرانی و حتی خدمات شهری هستند دارای مطالبات معوق بوده، یا به معنی دیگر کارفرمایان آنها دارای بدهی معوق هستند؛ بنابراین نخست باید از این گرفتاری بیرون آمد و بدهی‌ها را کاهش داد و سپس به فکر آینده باشیم. تا زمانی که سیاست اقتصادی یکپارچه نباشد و ارزش پول ملی رو به کاهش باشد، معوقات صفر نخواهد شد و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند به‌طور کامل از بحران خارج شود. 

او گفت: در این میان باید گفت که افزایش نرخ خودروها هم چاره‌ساز رفع مشکلات صنعت خودرو نیست. در این حوزه، ۳ بخش تامین‌کننده، تولیدکننده خودرو مشتری وجود دارد و اگر فشار به هر بخش بیشتر شود، آن بخش بیش از پیش آسیب می‌بینید. بنابراین ضرورت دارد برای احیای صنعت خودرو بازار آن، تفکر بنیادی و بدون دخالت سیاست‌گذار انجام شود. 

سال‌ها افزایش نرخ خودرو را داشته‌ایم اما در عمل مشکلات مانند کوه باقی مانده، به همین جهت تاکید می‌شود صنعت خودرو به یک تفکر نوین نیاز دارد. برای برون‌رفت از مشکلات باید ساختارهای زیربنایی کشور درست شود؛ یعنی تمام مجموعه‌هایی که با سیاست‌های غلط، اقتصاد کشور را به این روز درآورده‌اند را شناسایی کنیم. اگر چنین رویکردی پیاده‌ شود، دیگر صنعت خودرو وارد بیراهه نخواهد شد و سال‌به‌سال شاهد رشد همه‌جانبه این صنعت خواهیم بود. 

جوانروح در پایان گفت: در نهایت باید گفت زمانی صنعت خودرو می‌تواند روی پای خود بایستد و پاسخگو باشد که سیاست‌گذاران اجازه دهند این صنعت مسیر درست خود را پیدا کرده و براساس فاکتورهای اقتصادی به سمت تولید خودرو حرکت کند. اگر این موضوع عملیاتی شود شاهد بازار رقابتی، تولید خودروهای باکیفیت و افزایش تیراژ تولید خواهیم بود. به‌طور قطع، تمام این موارد هم در شرایطی محقق می‌شود که تولیدکنندگان خودرو از افراد متخصص بهره بگیرند و اجازه ندهند رفتارهای سیاسی در مجموعه‌هایشان نفوذ کند.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yn6a2