دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 6774
تاریخ انتشار: 1400/09/06 23:45

فرصتی بی نظیر برای رشد صادرات در کشور

نوری گفت: در شرایط کنونی عوامل دولتی در مدیریت صادرات و توسعه تجارت کشور دست کسانی است که این حوزه را به خوبی می شناسند. روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و ریاست سازمان توسعه تجارت اشراف کاملی به مسائل مربوط به صادرات دارند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ورود نگاه های اقتصادی جدید به حوزه سیاست گذاری، بسیاری از فعالان تجاری و اقتصادی کشور در انتظار تغییرات گسترده در تصمیم گیری ها و اخذ سیاست های جدید هستند. در این میان شناخت فضای تجارت خارجی کشور یکی از اصل های مهم است که امر بسیار مهمی در سیاست گذاری برای این حوزه به شمار می رود. بی شک آشنایی با این فضا می تواند مسئول مربوطه را در راستای به کارگیری سیاست ها و تصمیمات صحیح برای بهبود فضای تجاری کشور یاری کند. امری که فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت معتقد است در دولت سیزدهم اتفاق افتاده و تیم اقتصادی دولت بر خلاف دولت های قبلی فضای تجارت خارجی کشور را به خوبی می شناسند. خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با وی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

نوری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات، یکی از دو معاونت عملیاتی در سازمان توسعه تجارت است. وظیفه این معاونت حمایت از بنگاه‌ ها و تشکل های صادراتی کشور و همچنین رفع مشکلات صادرکنندگان با برگزاری نشست های تخصصی با عنوان میز کالا است. به عنوان مثال عمده چالش های صادرکنندگان فرش اعم از مشکلات بانکی، بیمه ای، گمرکی، حمل و نقلی، ارزی و... با برگزاری میز کالای فرش احصا و سپس با توجه به قدرت تصمیمی که در دولت وجود دارد در قالب مصوبه و آیین نامه این مشکلات را رفع خواهیم کرد. گفتنی است این مشکلات احصا شده در سه حوزه کشاورزی-غذایی، صنعتی-معدنی و صادرات خدمات قابلیت پیگیری خواهند داشت.

فرهاد-نوری

بزرگترین مشکلات و چالش های پیش روی صادرکنندگان

وی در ادامه به تشریح بزرگترین مشکلات و چالش های پیش روی صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: نحوه تعاملات ارزی یکی از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان بود که با صدور بخشنامه های جدید تا میزان بسیار زیادی از این مشکل کاسته شد اما همچنان وجود دارد. صادرات ریالی به افغانستان و عراق به مشکل بزرگی برای صادرکنندگان تبدیل شده است چرا که برای بازگشت ارز صادراتی آن با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در ادامه عنوان کرد: چالش های مربوط به لجستیک نیز یکی دیگر از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان به حساب می آید. صادرکنندگان کشور ناوگان حمل و نقل سریع و پیشرفته ای پیش روی خود ندارند. ما در حوزه حمل و نقل های هوایی و زمینی پیگیر هستیم تا کانتینر های یخچال دار را برای این افراد فراهم کنیم و از سمتی دیگر ناوگان های حمل و شرکت های مطرح حمل و نقل را با صادرکنندگان متصل کنیم تا مشکل حمل و نقل آنها بر طرف شود.

ضرورت استفاده از تمام ظرفیت های تولید در کشور

نوری در ادامه با تاکید بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیت های تولید در کشور تصریح کرد: در برخی موارد مشتری صادراتی محصولات تولیدی کشور درخواست میزان بالایی از این محصولات را دارند اما در داخل به دلایل مختلف مانند محدودیت مواد اولیه، تورم داخلی و عدم جذابیت برای صادرات، در برخی مواقع مشاهده می شود که کالای مورد نظر به خارج از مرزها صادر نمی شود. امیدواریم با تعدیل تورم داخلی وضعیت استفاده از ظرفیت های تولید داخل کشور و به تبع آن صادرات پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

وی همچنین به اعطای مشوق های صادراتی به صادرکنندگان اشاره کرد و گفت:‌ بسته حمایت از صادرات که مصوبه دولت است ابلاغ شده و از آنجایی که آقای دکتر میرکاظمی که در حال حاضر رییس سازمان برنامه و بودجه هستند سابق بر این در وزارت بازرگانی بوده اند و به مسائل و چالش های حوزه بازرگانی کشور اشراف کامل دارند این امید وجود دارد که تخصیص اعتبار لازم برای این بسته حمایتی به خوبی صورت بگیرد. پس از تخصیص اعتبار برای این بسته حمایتی، سازمان توسعه تجارت تمام حمایت های لازم از صادرکنندگان در زمینه های برندسازی، حمایت جهت حضور بنگاه ها در رویدادهای داخلی و بین المللی، اعطای تسهیلات بانکی و... را از صادرکنندگان به عمل خواهد آورد.

هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت برای توسعه تجارت

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: میزان صادرات کشور علی رغم فشار تحریم ها و البته شیوع ویروس کرونا در ۶ ماه نخست سال جاری با رشد ۶۱ درصدی مواجه شد. نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی عوامل دولتی در مدیریت صادرات و توسعه تجارت کشور دست کسانی است که این حوزه را به خوبی می شناسند. روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و ریاست سازمان توسعه تجارت اشراف کاملی به مسائل مربوط به صادرات دارند. به عقیده من این مجموعه بسیار کامل و یکدست است. این موضوع در سنوات قبلی با این گستردگی وجود نداشت و باید این اتفاق را به فال نیک گرفت.

نوری در پایان گفت: اگر در حوزه بین المللی نیز از اگر با همسایگان خود تنش زدایی داشته باشیم می توانیم به رشد و توسعه صادرات کشور کمک کنیم. امیداوریم با بهبود روابط میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس توسعه صادرات کشور وارد فاز جدید شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27wng3