جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 19011
تاریخ انتشار: 1401/05/25 02:08

طولانی شدن جنگ با اوکراین نرخ نفت را کاهشی کرد / کمک آمریکا و کانادا برای جبران کسری انرژی

طولانی شدن جنگ اوکراین و روسیه موجب عادی شدن وضعیت شد که همه به این جنگ عادت کنند. به همین دلیل حالت اضطراب و تنشی که در بازار وجود داشت با طولانی شدن جنگ آن تنش‌ها دیگر وجود ندارد و منجر به کاهش شدن قیمت نفت شد.

هفته‌ها و ماه‌های گذشته نرخ جهانی نفت روندی صعودی و ادامه دار به خود گرفته بود و برخی از کارشناسان بر این باور تکیه زده بودند که این افزایش نرخ ادامه دار خواهد بود و در صورت کاهش نرخ نفت امری مقطعی خواهد بود و حالا سوال اینجاست که این کاهش نرخ ادامه دار است؟ آیا ممکن است نرخ نفت دوباره کاهشی شود یا شرایط دیگری را پیش رو داریم؟ نرسی قربان کارشناس حوزه نفت و انرژی در رابطه با این موضوع می‌گوید: با توجه به وقایع شش ماه اخیر می‌توان نتیجه گرفت، افزایش بی‌رویه نرخ نفت به دلیل جنگ اوراین و روسیه بوده است که منجر به بالا رفتن نرخ نفت شده بود. زیرا عدم اطمینان از آینده جنگ منجر به افزایشی شدن قیت جهانی نفت شده بود.

نرسی-قربان

 وی ادامه داد: اکنون عده‌ای می‌توانند پیش‌بینی کنند که جنگ اوکراین راهی را پیش گرفته است به کجا می‌رسد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل کاهش نرخ نفت باشد. دیگری که وجود دارد، افزایش تولید نفت عربستان سعودی و برخی از کشور‌ها داشته‌اند به جز اوپک طی چند ماه گذشته تغییراتی اعمال کرده‌اند که ممکن است آن هم تاثیر‌گذار بوده باشد.

 

کمک آمریکا و کانادا برای جبران انرژی

این کارشناس نفت با اشاره به نامشخص بودن تبعاتی که جنگ به دنبال دارد در این زمینه توضیح داد: زمانی که جنگ اوکراین و روسیه شروع شد هیچ دلیلی وجود نداشت که این جنگ به سرعت گسترش پیدا نکند و تبعات جبران ناپذیری به دنبال نداشته باشد.

 وی اضافه کرد: شرایطی وجود داشت که ممکن بود روسیه نفت و گاز خود را به روی اروپا ببندد. اگر چه اکنون هم مقدار کمی انرژی صادراتی کاهش یافت، اما به طور کامل قطع نشد. البته نباید از منابع نفتی دیگری در دنیا تولیدات خود را بالا بردند و تا حدی این کاهش صادرات از سمت روسیه جبران شد که کانادا و امریکا در این مورد بسیار کمک کردند.

کاهش تنش های سیاسی قیمت نفت را به ثبات می رساند

قربان با اشاره به اینکه طولانی شدن جنگ موجب عادی به نظر رسیدن شرایط شد در این زمینه توضیح داد: طولانی شدن جنگ اوکراین و روسیه موجب عادی شدن وضعیت شد که همه به این جنگ عادت کنند. به همین دلیل حالت اضطراب و تنشی که در بازار وجود داشت با طولانی شدن جنگ آن تنش‌ها دیگر وجود ندارد.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: افزایش نرخ جهانی نفت را باید در تنش‌های سیاسی جست و جو کرد و نه در عرضه و تقاضا. در بحبوحه تنش‌های سیاسی بیش از حد افزایش پیدا کرد و اکنون که با کاهش تنش‌ها نرخ جهانی نفت به حالت عادی بر می‌گردد. اما در صورتی که تنش‌ها دوباره افزایش پیدا کند و تولیدات روسیه بیشتر قطع شود یا اروپا نفت روسیه را تحریم کند و مسائل دیگری پیش بیاید دوباره نرخ نفت افزایشی می‌شود.

توافق برجام تاثیر چندانی بر قیمت نفت ندارد

اکنون مسئله‌ای که مورد توجه قرار گرفته مسئله برجام است و این سوال وجود دارد که در صورت توافق برجام وضعیت نفتی ایران چه تغییری می‌کنند؟ آیا ایران می‌تواند بازار‌های گذشته خود را به‌دست بگیرد؟ در مقایسه با بازار‌های رقیب به چه میزان خوش اقبال است؟ قربان در پاسخ به این سوال می‌گوید: اضافه تولید ایران برای صادرات نفت نزدیک به یک تا یک و نیم میلیون بشکه است، بیش از چیزی که اکنون است. اما شرایط بازار به شکلی متفاوت به خود گرفته است. عربستان تولید خود را کمی افزایش داده و برجام تنها می‌تواند کمی نرخ نفت را کاهش دهد در حد ۳-۴ دلار نه بیشتر.

برای به دست آوردن بازار صادراتی باید تخفیف داد

وی در خاتمه به به‌دست آوردن بازار‌های صادراتی را مشروط به تخفیف هایی از سویی ایران دانست و در این زمینه توضیح داد: به‌دست آوردن بازار‌های صادراتی گذشته مربوط به برجام نیست، زیرا باید قبل از برجام تصمیم می‌گرفتیم که صادرات به چه کشور هایی داشته باشیم و پس از آن بازار‌های خود را به‌دست می‌آوردیم که این اتفاق نیفتاد و دیگران بازار‌های صادراتی ما را به‌دست گرفته‌اند. البته برخی از بازار‌های صادراتی خود را می‌توانیم به‌دست بگیریم، اما مجبور به ارائه تخفیف هایی به بازار‌های مقصد می‌شویم. البته اتفاق جدیدی نیست و در گذشته که برجام امضا شد همه فکر می‌گرفتند دست کم یک سال طول می‌کشد تا ایران بازار‌های خود را پس بگیرد، که با وجود فشار‌ها ایران بازار‌های صادرات خود را با تخفیف هایی به‌دست گرفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3key6q