چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 11263
تاریخ انتشار: 1400/11/10 13:13

طلای دست دوم «اجرت» ندارد

طلا همواره به‌عنوان نوعی پس‌انداز و آینده‌نگری خانواده‌ها مطرح بوده است. در چند سال گذشته نیز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کنار کارمزد و تورم و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شد کسانی که قصد سرمایه‌گذاری خرد و بلندمدت را دارند به طلای دست دوم روی بیاورند.

به‌باور عده‌ای با خرید طلای دست دوم، نه‌تنها ارزش پول حفظ می‌شود که موقع فروش در هر گرم طلا ضرر و زیان کمتری متوجه آنها خواهد شد، این در حالی است که فعالان و اتحادیه صنف خرید و فروش طلا، خرید طلای دست دوم را توصیه نمی‌کنند اما می‌گویند منعی هم برای این نوع خرید و فروش وجود ندارد.

راه و چاه خرید و فروش طلای دست دوم

خریداران طلای دست دوم باید برای هر گرم طلا حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بپردازند. به‌عنوان مثال، هنگام خرید طلایی نو با وزن ۳ گرم، خریدار باید علاوه بر نرخ هر گرم طلا، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همین‌طور کارمزد هر گرم (بسته به نوع طلا، کارمزد متفاوت است) بپردازد در صورتی که همین طلا را می‌توان بدون کارمزد و مالیات تنها با اضافه شدن نهایت ۳۰۰ هزار تومان خرید؛ یعنی ۱۰۰ هزار تومان بالای تابلو (اصطلاحی برای خرید طلای دست دوم)؛ به این صورت که اگر نرخ هر گرم طلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، خریدار هر گرم طلای دست دوم را به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری می‌کند، اما موقع فروش، دیگر از طلای دست دوم مالیات و کارمزدی کم نمی‌شود و در مقابل طلافروشان طلا را حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان زیر نرخ تابلو می‌خرند که سود و زیان خریداران هم بسته به مدت زمان نگهداری طلا متفاوت خواهد بود.

تاثیر قانون جدید مالیات ۲ ماه آینده نمایان می‌شود

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو باصمت با اشاره به وضعیت بازار طلا در روزهای گذشته گفت: در هفته‌های گذشته به‌دلیل مصادف شدن با روز مادر و ولادت حضرت زهرا (س) انتظار داشتیم داد‌وستد در بازار طلا بیشتر شود؛ گرچه شاهد تقاضا برای خرید بودیم اما تقاضا در این دوره مانند سال‌های گذشته نبود. ابراهیم محمدولی افزود: اونس طلا و بازار جهانی هم نوساناتی را در روزهای گذشته تجربه کرد. در هفته گذشته باوجود کاهش نرخ نوسانات زیادی را شاهد بودیم. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده نیز این نوسان ادامه داشته باشد و ممکن است این روند تصمیم‌گیری برای خرید و فروش را کند کند.ابراهیم محمدولی در عین حال تاکید کرد: آرامش در بازار ارز به ثبات در بازار طلا می‌انجامد و در صورت ادامه ثبات در بازار سکه و طلا دادوستد در این بازار افزایش خواهد یافت. این فعال بازار با اشاره به اجرای قانون جدید مالیات بر ارز‌ش افزوده در بازار طلا گفت: اجرای قانون جدید تاکنون تاثیر کمی بر روند معاملاتی بازار داشته، اما امیدواریم شاهد تاثیرگذاری بیشتر این قانون بر بازار باشیم. در ۲ ماه آینده تاثیر این قانون ملموس‌تر خواهد بود.

کاهش تقاضا برای طلای دست دوم

ابراهیم محمدولی با بیان اینکه امیدواریم با کمک مردم و نظارت‌های صنعت طلافروشان، خرید طلای دست‌دوم از بین برود، افزود: در حال ‌حاضر مردم متقاضی طلای دست دوم هستند اما به‌‌طور کلی روند خریدوفروش در بازار کند است. خوشبختانه تقاضای مردم برای خرید طلای دست دوم کم شده و جذب مصنوعات نو شده‌اند. وی گفت: طلافروشانی که برای فروش طلای کهنه و دست دوم از خریدار ۱۰ درصد اجرت می‌گیرند، اقدامی غیرقانونی انجام می‌دهند. محمدولی افزود: با حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا، هزینه‌ برای خریداران کاهشی می‌شود. در حال ‌حاضر قدرت خرید طلا کاهش پیدا کرده و خیلی‌ از افراد توانایی تهیه این کالای سرمایه‌ای را ندارند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: حذف مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی اصل طلا در زمان فروش زمینه‌ساز رشد تقاضا برای این کالا در بازار می‌شود؛ چراکه هزینه خرید طلا به نسبت گذشته کاهش پیدا می‌کند.محمدولی گفت: نرخ طلا متاثر از بهای اونس جهانی و نرخ ارز است. گرانی هر گرم طلا سبب شده مردم بیشتر به سمت خرید طلای دست دوم و کهنه بروند که این موضوع کسادی بازار مصنوعات طلای نو را به‌دنبال داشته، اما اکنون با حذف مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی طلا، قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند.محمدولی ادامه داد: در تلاش هستیم با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم را در راستای ممانعت از فروش طلای دست دوم در واحد‌های طلافروشی انجام دهیم. وی گفت: خیلی از طلافروشان در فروش طلای کهنه و دست دوم از خریدار ۱۰ درصد اجرت می‌گیرند که این اقدامی غیرقانونی است و فروش آن فقط باید به نرخ روز طلا و بدون اجرت انجام شود.

کاهش نرخ تمام‌شده مصنوعات طلا با اصلاح قانون مالیات

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو باصمت درباره شرایط روز بازار طلا گفت: در روزهای گذشته نرخ اونس جهانی با افزایش همراه بوده است. از سویی نرخ ارز در بازار جهانی ثبات نسبی داشته است. طلا و سکه در روزهای اخیر به‌علت افزایش نرخ اونس جهانی روند صعودی داشتند. به‌علاوه اینکه اونس جهانی طلا از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی روند صعودی داشت. تورم جهانی و افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری منجر به رشد نرخ هر اونس طلا شده است. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: در داخل کشور نرخ طلا تحت تاثیر نرخ ارز است. بازار ارز در روزهای گذشته با افزایش نرخ و نوسان همراه بود و روند صعودی نرخ ارز منجر به افزایش نرخ طلا شد. وی گفت: از ۱۳ دی قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در دادوستد طلا اعمال شد. به این صورت که در گذشته کل فاکتور شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شد، اما در قانون جدید این مالیات تنها از اجرت و سود دریافت می‌شود.وی با بیان مثالی گفت: پیش از این وقتی نرخ یک گرم طلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، مالیات بر ارزش افزوده آن حدود ۱۴۵ هزار تومان از خریدار دریافت می‌شد، اما اکنون با اصلاح قانون تنها از سود مالیات دریافت می‌شود؛ یعنی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود.این مقام مسئول گفت: مالیات بر ارزش افزوده را مصرف‌کننده باید بپردازد. با اصلاح قانون نرخ تمام‌شده زیورآلات کاهش پیدا می‌کند و اقبال عمومی برای خرید طلای دست دوم کاهش می‌یابد، به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم از خرید طلای خارجی و دست دوم بپرهیزید.کشتی‌آرای درباره دستمزد فعالان صنف طلا اظهار کرد: دستمزد فعالان این صنف، مانند کارمندان با مدرک تحصیلی و قوانین حقوقی تعیین نمی‌شود. ممکن است استادکاری بدون مدرک تحصیلی ۳ برابر یک مدیرکل حقوق داشته باشد. جوانان برای ورود به این صنف باید دوره ببینند و با گذر از دوران شاگردی در بازار فعال خواهند شد. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره شرایط کار واحدهای تولید طلا نیز گفت: تعدادی از واحدهای تولیدی به‌واسطه افزایش نرخ طلا و شرایط اقتصادی مردم و کاهش تقاضا برای خرید زیورآلات، با ظرفیت کم فعالیت می‌کنند.

خرید و فروش طلا در فضای مجازی

در کنار بازار داغ خرید طلای دست دوم چند سالی است بسیاری از مردم تمایل به خرید طلای نو از طلافروشی آنلاین پیدا کرده‌اند و شیوع کرونا نیز به این استقبال دامن زد، این در حالی است که عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه خرید و فروش طلا در فضای مجازی توصیه نمی‌شود، گفت: تا پایان امسال سامانه خرید و فروش طلا طراحی خواهد شد تا معاملات به‌صورت سیستمی انجام شود. 

آیت محمدولی افزود: شیوع کرونا صنف طلا و جواهر را همچون دیگر اصناف با رکود مواجه کرد. وی اضافه کرد: باید در این شرایط کمک حال اصناف در بحث مالیات، بیمه و چک‌های برگشتی بود. این عضو اتحادیه طلا و ‌جواهر یکی از مشکلات پیشین فعالان این حوزه را مالیات ارزش افزوده دانست و گفت: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، غیرکارشناسی بود و موجب افزایش نرخ نهایی، کاهش تقاضا و به تبع آن تعطیلی بنگاه‌ها و رکود بازار طلا و جواهر شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ogrl3