پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18800
تاریخ انتشار: 1401/05/15 00:41

صنعتی ارزآور به نام بازی

فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه بازی در سال‌های اخیر توسعه‌یافته‌تر شده و گسترش زیادی داشته و باوجود نیروی کار جوان و توجه نخبگان نسبت به طراحی و تولید بازی در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر شده است.

 نخستین و یکی از اصلی‌ترین چالش شرکت‌ها تامین نیروهای متخصص است، باتوجه به مهاجرت نیروهای متخصص، کمبود این نیروها در این چند سال به‌شدت احساس می‌شود. دومین چالش ما سرمایه‌گذاری در این صنایع است، به‌دلیل بازگشت بعد از یک تا چند سال سرمایه‌گذاری در این صنعت و میزان ریسک بالای آنها، شرکت‌های کمی هستند که در این صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند و سومین چالش، تحریم‌ها و مشکل جابه‌جایی مالی در کشورهای دیگر است.

در کشورمان شرکت‌های بازی در چند سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و توانسته‌اند محصولات باکیفیت و قابل‌رقابتی با شرکت‌های خارجی تولید کنند و چنانچه به این شرکت‌ها فرصت داده و مشکلات آنها کم شود، می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده، یکی از صنایع ارزآور کشور باشند.

 اعمال تحریم‌ها شرایط سختی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه بازی‌ها به‌وجود آوردند،به‌شکلی که بیشتر بازی‌سازان ایرانی برای ادامه فعالیت با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدند و به‌همین دلیل بیشتر آنان در تلاش برای همکاری با شرکت‌های خارجی بودند، برای مثال چندی پیش با تلاش و پشتکار علاوه بر توسعه دفتر تهران، دفاتر دیگری در کاشان و کردستان تاسیس کردیم و توانستیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور موفقی داشته باشیم، درست در زمانی که در اوج و حدود ۱۵۰نفر را استخدام کرده بودیم، به‌دلیل تحریم‌ها قراردادهای خارجی و حتی چند قرارداد داخلی شرکت لغو شد و طلبکاری شرکت از کارهای قبلی نیز وصول نشد، در نتیجه با تعدیل نیرو و تعطیلی بیشتر دفاتر، دوباره به تعداد 5 نفر رسیدیم، اما باردیگر از نو و با پروژه‌های کوچک کار را شروع کردیم و دوباره در سال ۹۸ به بازار بین‌المللی راه پیدا کردیم؛ عموما بازی‌ها در ایران شرایط خنثی دارد، به‌عبارت روشن‌تر، بیشتر بازی‌های ساده موبایلی در داخل کشور طرفدار دارد، اما توان دانش‌بنیان‌ها در این حوزه بیش از نیاز بازار است، به‌همین علت ترجیح می‌دهند سفارش خارجی‌ها را قبول کنند؛ دنیای بازی در دنیا بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در داخل کشور وجود دارد.

 از مهم‌ترین دلایل همکاری با شرکت‌های خارجی درآمد دلاری و حتی یورویی آن است، از دیگر دلایل می‌توان به بازار کار خوب این صنعت در کشورهای خارجی اشاره کرد، اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، به‌سبب مهاجرت‌های فراوان به‌شدت با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو هستیم، اما شرکت ما محدودیتی در بکارگیری نیروی متخصص در این حوزه ندارد.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، ضعف نیروی انسانی و متخصص است. بیشتر افراد به‌دلیل بازار داغ خارج از کشور در زمینه بازی‌های رایانه‌ای ترجیح می‌دهند پس از یادگیری مهاجرت کنند و با شرکت‌های خارجی همکاری داشته

 باشند. سالانه برای حدود ۱۰۰ بازی ایرانی و خارجی در بنیاد بازی‌های رایانه‌ای مجوز انتشار صادر می‌شود. در مرکز مشاوره بازی این بنیاد نیز مشاوره‌های رایگان ارائه می‌دهیم، همچنین بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از بازی‌سازان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این عرصه نیز حمایت می‌کند؛ این افراد از لحظه شروع کار در بنیاد آموزش می‌بینند، سپس تیم‌سازی می‌شوند، تیم‌ها تبدیل به شرکت می‌شوند، شرکت‌ها نیز تبدیل به مجموعه‌ای می‌شوند که برای آنها بازارپردازی می‌کنیم، در نهایت پس از بازارپردازی، محصولات این شرکت‌ها وارد بازار می‌شوند و درآمد مناسب و خوبی نیز کسب می‌کنند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aoko