جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 10335
تاریخ انتشار: 1400/10/19 13:02
«مالکیت مشترک» سرخابی‌ها را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد

صمت استقلالی نشد!

خبر حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا علاوه بر حاشیه‌هایی که به همراه داشت، موضوع مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را نیز دوباره به صدر خبرها آورد. به گزارش ایرنا، کنفدراسیون فوتبال آسیا دفاعیات انجام شده از سوی باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر را قبول نکرد و این سه تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۲ محروم شدند.

چندی پیش AFC با ارسال نامه‌ای بلندبالا و چندصد صفحه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران از ابهامات زیاد پرونده سرخابی‌های پایتخت و گل‌گهر سیرجان در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی خبر داد و مهلتی ۵ روزه برای دفاع داد. 

در این نامه مسائل مالیاتی، مالکیت مشترک و بدهی‌های داخلی و خارجی مهم‌ترین موانع عنوان شدند.

تلاش‌هایی صورت گرفت. وزیر ورزش و جوانان ورود کرد و حتی قرار شد مالکیت دو باشگاه نیز به وزارتخانه‌های دیگر سپرده شود. در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا زیر بار دفاعیات نرفت و روز جمعه خبر رسمی حذف پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان اعلام شد. با این همه موضوع مالکیت این دو باشگاه همچنان در ابهام مانده و این داستان ادامه دارد.

واگذاری مالکیت و حاشیه‌های آن

سال‌هاست گفته می‌شود فرآیند واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی به‌زودی آغاز خواهد شد. براساس آخرین تغییرات مالکیت این دو باشگاه از وزارت ورزش خارج شده و هر کدام مالکیتی جداگانه پیدا کرده‌اند تا بتوانند رضایت کنفدراسیون فوتبال آسیا را جلب کنند. در راستای ارسال دفاعیات استقلال و پرسپولیس به AFC درباره مجوز حرفه‌ای، مالک جدید دو باشگاه مشخص و به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد. وزارت اقتصاد به‌عنوان مالک جدید باشگاه پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شد و دیگر وزارت مرتبط با اقتصاد یعنی وزارت صمت هم مالکیت باشگاه استقلال را بر عهده گرفت. 

اما یک روز پس از اعلام خبر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، رئیس سازمان خصوصی‌سازی این خبر را تکذیب کرد. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، پیرو نامه AFC به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، حسین قربانزاده از تعیین‌تکلیف اختیار مالکانه و اعضای مجمع سرخابی‌ها برای حل شدن مشکل ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر داد. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: مالکیت این دو باشگاه فعلا با دولت است و تا زمان واگذاری کنترلی این باشگاه‌ها در بورس، در اختیار دولت باقی خواهد ماند؛ اما طبق بند یک ماده ۱۸ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ هر شرکتی که در لیست واگذاری قرار می‌گیرد از جمله این دو باشگاه، حقوق مالکانه آن به وزارت اقتصاد منتقل می‌شود. 

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: وزیر اقتصاد هم معمولا سالانه مسئولیت و اختیار مدیریت و برگزاری مجامع شرکت‌های در لیست واگذاری را به وزرای ذی‌ربط منتقل می‌کند که درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، وزیر اقتصاد ابتدای هر سال، اعمال حقوق مالکانه خود را به وزیر ورزش تفویض و در همان نامه سالانه ۳ عضو مجمع این دو باشگاه را وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری و وزیر ورزش عنوان می‌کند.

وی افزود: یکی از ایرادات کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دو باشگاه، بحث مالکیت یگانه آنها است، به همین جهت سازمان خصوصی‌سازی نامه‌ای را ارسال کرد که گواهی می‌کند این دو شرکت در دو ماه آینده در بورس عرضه خواهند شد و ضمنا مشترک بودن اعضای مجمع (۳ وزیر) برای هر دو باشگاه نیز، احتمالا تغییر خواهد کرد تا اعضای مجمع دو باشگاه متفاوت باشند.

ماجرای واگذاری چه بود

بعد از ایرادات کنفدراسیون فوتبال آسیا و انتشار خبر حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، این دو باشگاه به مالکیت وزارت اقتصاد و وزارت صمت درآمدند. یکی از مهم‌ترین نقایصی که کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفته بود که باید آن را رفع می‌کردند، مشترک بودن و دولتی بودن مجمع دو باشگاه بود، چراکه وزارت ورزش و جوانان مجمع عمومی هر دو باشگاه بود. در پی این مسئله بزرگ، جلسات متعددی در ایران برای حل مشکل سرخابی‌ها برگزار و در نهایت مقرر شد مالکیت مشترک این دو باشگاه از زیر نظر وزارت ورزش خارج شود. با تصمیمی که اخیرا اتخاذ شد، مجمع و مالکیت باشگاه استقلال به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» (صمت) و مجمع پرسپولیس به وزارت «اقتصاد و دارایی» واگذار شد.

سخن پایانی

باوجود اینکه چندی پیش مسئله مجمع مشترک دو باشگاه برای ورود به فرابورس حل و هر کدام صاحب مجمع جداگانه‌ای شدند، مالکیت آنها همچنان در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار دارد تا پس از واگذاری در فرابورس این موضوع نیز حل شود. در عین حال شنیده می‌شد با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس به وزارت اقتصاد و دارایی و باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع حل شده و این مسئله به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا هم رسید، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا اصلاحات اعمال شده را نپذیرفت و در نهایت مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها برای شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۲۲ صادرنشد. داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در زمینه نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر کنار گذاشته شدن استقلال و پرسپولیس از فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، اظهار کرد: این دو باشگاه دولتی هستند و مجمع آنها یکسان است و کنفدراسیون فوتبال آسیا این مسئله را بارها اعلام کرده و گویا دولت نمی‌خواهد مشکل حل شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k9pv4