چهارشنبه 01 فروردین 1403 - 20 Mar 2024
کد خبر: 17723
تاریخ انتشار: 1401/03/31 03:44

صادرات؛ تنها راه توسعه پایدار کشور

در دنیای امروز که اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی و امنیت روانی و جغرافیایی جوامع محسوب می‌شود، صادرات به عنوان یک رکن اصلی در اقتصاد، عمود خیمه پیشرفت است. به عبارت ساده‌تر، هیچ کشوری بدون برخورداری از اقتصاد توسعه‌یافته نمی‌تواند به پیشرفت همه‌جانبه برسد و هیچ اقتصادی بدون توجه ویژه به موضوع صادرات توسعه نخواهد یافت و پویا نخواهد شد.

با همین چند جمله می‌توان به اهمیت صادرات در دنیای امروز پی برد؛ به دلیل همین اهمیت و اثرگذاری بالاست که بسیاری از کشورهای در حال توسعه اهم فعالیت‌ها و رویکردهای اقتصادی خود را در حوزه صادرات متمرکز کرده‌اند و به این باور رسیده‌اند که تنها از طریق توسعه صادرات است که می‌توانند مسیر پیشرو را با قدرت و کیفیت برتر طی کنند. علاوه بر این، تجربه جهانی نیز به خوبی اثربخشی صادرات بر دیگر بخش‌های اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی را اثبات می‌کند و نشان می‌دهد چطور و چگونه کشورهای پیشرفته توانستند از طریق گسترش بازارهای محصولات خود هم اقتصادشان را از ورشکستگی نجات دهند و هم اهداف سیاسی و فرهنگی خود را تامین کنند. با این حال همچنان موضوع صادرات در ایران به عنوان یک مسئله جانبی در دستورکار دولت‌‌ها قرار داشته و دارد.
ضروری است که کشور برای نیل به اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی حتی بیانیه گام دوم انقلاب، موضوع صادرات را بسیار جدی‌تر از قبل دنبال کند و با پرداخت و اعطای حمایت‌های مختلف و سیاست‌های تشویقی، خون تازه‌ای در رگ صادرات و به تیغ آن اقتصاد جاری کند.
نکته مهم دیگر درباره صادرات، جلوگیری از قاچاق است. متاسفانه در یک دهه اخیر قاچاق لطمات و آسیب‌های بسیاری به پیکره صادرات وارد کرده که تبعات آن تا سال‌ها باقی خواهد ماند. دولت برای موفقیت در بخش صادرات، در کنار تمام سیاست‌ها دقیق و کارشناسانه، باید بعد نظارتی خود را بر مبادی صادراتی افزایش دهد و مقررات سفت و سختی برای کنترل مرزها تدوین و اعمال کند.
منبع:همت خبر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9pyz