چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18963
تاریخ انتشار: 1401/05/23 23:38
زیرساخت‌های ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد فراهم شد

شهرک‌های صنعتی بر مدار توسعه

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی این استان فراهم است.

سیدهاشم موسوی جهان‌آباد ضمن بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: با فراهم شدن زیرساخت در این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی، زمینه برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی آماده است و به‌صورت اقساطی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی در بحث تامین زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی صنعتی فعالیت دارد، گفت: این شرکت در حوزه نیازسنجی آموزشی، تورهای صنعتی، پایان‌نامه‌ها و... نیز کمک می‌کند.

موسوی ابراز کرد: برای فراهم شدن زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان، نیازمند همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شرکت توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب، گاز، امور اراضی و سایر ادارات هستیم.

وی انتخاب مکان مناسب برای احداث شهرک صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد را به‌دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی سخت دانست و گفت: در برخی مناطق، زمین مناسب برای این کار وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بیشترین تخصیص آب از سدهای استان در بخش صنعت است، اما در حال ‌حاضر صنایع ما نیازی به آب ندارند و برای آینده ۱۲۰میلیون مترمکعب آب اختصاص داده‌ایم.

موسوی گفت: 3 برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در شهرک‌های صنعتی تعریف شده که توسعه شهرک‌های موجود، ایجاد نواحی صنعتی کوچک در مناطق مختلف و احداث چند صنایع بزرگ در استان از جمله آنها است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرک صنعتی سقاوه با ۸۰۰ هکتار زمین، مکان بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و آماده واگذاری است. وی افزود: در فاز نخست این شهرک صنعتی ۵۰ هکتار عملیات اجرایی شروع شده است.

موسوی ابراز کرد: در شهرستان گچساران ظرفیت عظیمی وجود دارد که به‌دلیل وجود مناطق نفت‌خیز، آب سدها و همجواری با بنادر می‌تواند باعث رونق و شکوفایی اقتصادی شود.

راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی در لیکک و گچساران

وی از راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی در لیکک و گچساران خبر داد و گفت: یک شهرک صنعتی هزار هکتاری در گچساران و در منطقه ویژه اقتصادی نیز بیش از 3 هزار مترمربع در نظر گرفته شده است.

موسوی بیان کرد: ۱۰۰۰ قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی منعقد شده که ۲۴۰مورد بخش اصناف آلاینده در گچساران هستند.

وی افزود: ۳۵۲ واحد به بهره‌برداری رسیده و حدود ۷۰ درصد آن در مرحله بهره‌برداری فعال و ۳۱ درصد نیز راکد شده‌اند.

احیای ۱۷واحد راکد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال گذشته، ۱۷واحد بهره‌برداری غیرفعال را به چرخه بازگرداندیم و امسال نیز 5 واحد وارد مدار تولید شده‌اند.

موسوی تصریح کرد: ۴۰۰ واحد نیز وارد مرحله داوری شده‌ و تعهد داده‌اند که با در نظر گرفتن شرایطی فعالیت کنند و قرارداد تعدادی را که فعال نباشند، فسخ می‌کنیم.

وی ادامه داد: از هزار و ۹ قرارداد زمین در شهرک‌های صنعتی، ۳۵۱ مورد به بهره‌برداری رسیده و ۷۰ درصد آنها فعال است و ۴۱۸ مورد نیز طرح، در مرحله زمین خام، نصب سوله و ماشین‌آلات هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی درباره تبدیل شدن واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان به انبار شرکت‌های پخش نیز عنوان کرد: این کار خلاف قانون است و نمی‌توانند تغییر کاربری بدهند.

روند توسعه شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: روند توسعه شهرک‌های صنعتی استان و استقرار واحدهای تولیدی در این شهرک‌ها از سال ۹۷ تاکنون دارای رشد قابل‌توجهی بوده، به‌گونه‌ای از سال ۹۷ تاکنون، تعداد ۴۷ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به‌بهره‌برداری رسیده است.

سیدهاشم موسوی چندی پیش در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی یاسوج ۳ بیان کرد: براساس چارت سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های متولی ایجاد و حمایت از واحدها و طرح‌های صنعتی شامل سازمان صنعت، معدن و تجارت و بانک‌های عامل با ارائه تسهیلات حمایتی بوده و شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد زیرساخت آب، برق و گاز و... برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای امر سرمایه‌گذاری، مشارکت و مدیریت واحدهای صنعتی است که بر این اساس وظیفه سازمانی شرکت شهرک‌های صنعتی در عمل ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی با امکانات شامل: خیابان‌سازی، خط انتقال و شبکه توزیع آب و برق گاز تلفن، فضای سبز و... است.

واگذاری ۱۳شهرک صنعتی

به‌گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد، در حال ‌حاضر استان کهگیلویه و بویراحمد، ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که از این تعداد، ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله واگذاری رسیده است.

سیدهاشم موسوی افزود: مساحت اراضی در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد، هزار و ۵۴۱ هکتار است که ۶۷۳ هکتار آن عملیاتی و تاکنون ۱۰۰۹ قرارداد واگذاری در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان منعقد شد.

تخصیص کمک‌های بلاعوض

موسوی گفت: با رایزنی‌های انجام‌گرفته، کمک بلاعوض به مبلغ ۳۹۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در بازه زمانی نیمه دوم ۱۳۹۷ تاکنون انجام پذیرفت، درصورتی که کل کمک‌های بلاعوض تخصیص‌یافته از بدو تاسیس و استقرار شرکت شهرک‌های صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد تا سال ،۹۷ مبلغ ۱۶۶ میلیارد ریال بوده که با رشد چندبرابری مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان ضرورت توسعه و تملک اراضی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزود: با پیگیری‌های انجام‌گرفته، تملک اراضی به‌میزان ۵۰ هکتار در شهرک صنعتی لیکک، ۴.۵ هکتار در شهرک صنعتی یاسوج ۳، به‌صورت قطعی صورت‌پذیرفته و پیگیری‌های لازم با اخذ موافقت اولیه ۵۰ هکتار در شهرستان گچساران و ۴۰ هکتار در شهرک صنعتی کهگیلویه انجام گرفته است.

وضعیت امکانات زیربنایی

وی همچنین درباره وضعیت امکانات زیربنایی شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: براساس آخرین آمار موجود، از ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی به‌بهره‌برداری رسیده؛ ۱۳ شهرک دارای آب، ۱۳ شهرک دارای برق و ۹ شهرک دارای تلفن‌ثابت، ۱۱ شهرک دارای گاز و ۵ شهرک دارای فیبر نوری است.

وی ادامه داد: ساخت ۱۲واحد کارگاهی در شهرک‌های صنعتی یاسوج ۳، دهدشت و خان‌احمد به‌منظور استقرار واحدهای زودبازده و دانش‌بنیان با انجام تشریفات قانونی در حال آماده‌سازی و احداث است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین عملیات اجرایی تکمیل شهرک صنعتی سقاوه شامل خیابان‌کشی، شبکه توزیع آب و برق، احداث پل، ساختمان نگهبانی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال شروع و در حال انجام است.

موسوی افزود: تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی یاسوج ۴ شامل خیابان‌کشی، کانال هدایت سیلاب، اجرای پل، اجرای شبکه توزیع گاز و... همچنین این شرکت نسبت به تکمیل زیرساخت شهرک صنعتی خان‌احمد شامل خیابان‌سازی و آسفالت، تکمیل شبکه توزیع گاز و روشنایی، اجرای ایستگاه آتش‌نشانی و... اجرایی شد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای ارتقای ایمنی واحدهای مستقر ممیزی ایمنی بهداشت واحدهای صنعتی و فعال بهره‌بردار انجام پذیرفته و ایجاد شناسنامه ایمنی و بهداشت برای شهرک‌های صنعتی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

سخن پایانی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد، علاوه بر موارد یادشده، توجه به ضرورت جذب سرمایه‌گذار و فراهم کردن بسترهای مطلوب سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی را از دیگر اقدامات انجام‌شده خواند. باتوجه به اهمیت شهرک‌های صنعتی در توسعه اقتصادی، نگاه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان، پشتیبانی و مانع‌زدایی تولید، پیگیری رفع مشکلات و مطالبات زیرساختی واحدهای تولیدی استان، فعالیت کلینیک صنعت برای عارضه‌یابی واحدهای تولیدی و... از دیگر اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد برای حل مشکلات تولید و توجه به این مهم است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oabwq