سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 18117
تاریخ انتشار: 1401/04/15 02:48

شناسایی ۴ عامل رکودی بورس

بودن یا نبودن برجام برای بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد و اگر اصلاح ریز ساختارها در کنار اتفاقات خوب سیاسی وجود داشته باشد، می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری زرین پرشیا درباره احتمال کاهش ارزش معاملات گفت: با ادامه روند فعلی در بازارهای جهانی و اقتصاد ایران، ارزش روزانه معاملات ممکن است تا ۲ هزار میلیارد تومان هم کاهش پیدا کند.

امیر سلیمانی افزود: اگر تغییر قابل توجهی در عوامل بنیادی رخ ندهد و عوامل غیر بنیادی بر سود شرکت‌ها تاثیرگذار باشد، ارزش معاملات کاهش یافته و اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌دهد.

وی به چهار عامل اصلی که می‌تواند باعث رکود در بازار سرمایه شود اشاره کرد و گفت: بحران جهانی از جمله این عوامل است که در قیمت کالاهای فلزی و پتروشیمی در دنیا مشاهده می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: عوامل غیر بنیادی تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری باعث شده پیش‌بینی پذیری در اقتصاد کاهش یابد. دخالت سیاست‌گذار در عوامل غیر بنیادی، پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد را کاهش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا؛ از دیگر عوامل دیگر رکود بازار سرمایه به وجود هیجانات ابتدای سال ۹۹ و سپس اتفاقات بعدی آن برمی‌گردد که همچنان این هیجانات تخلیه نشده است و کم شدن اعتماد جامعه به بازار سرمایه عامل دیگر رکود بازار است.

سلیمانی عنوان کرد: مسائلی در ساختار و ریزساختارهای حاکم در بازار چون دامنه نوسان، حجم مبنا و نظارت در انجام معاملات وجود دارد که بسیاری از مسائل فعلی بازار به اکوسیستم و اتمسفر خود بازار برمی‌گردد.

وی درباره پیش بینی وضعیت آینده بازار اظهار کرد: نتیجه برجام برای بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد و اگر اصلاح ریز ساختارها در کنار اتفاقات خوب سیاسی رقم بخورد، می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا بر بررسی عملکرد بیش از پیش مدیران تاکید کرد و گفت: متاسفانه غل و زنجیرهایی که بر بازار وصل است عامل اصلی عدم اقبال جامعه بر بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید روحیه انتقادی داشته باشیم و ضمن شناسایی نقاط ضعف‌ها، گام‎های مثبتی را برای رونق بازار سرمایه برداریم.

 

منبع: سنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qawo8