چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 10652
تاریخ انتشار: 1400/10/22 13:36
رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم

شمار مبتلایان کرونا دوباره چهاررقمی شد

«شمار مبتلایان شناسایی‌شده کرونا بار دیگر چهاررقمی شد.» این آخرین خبری است که درباره کرونا منتشر شده و حکایت از افزایش شمار مبتلایان و کشته‌شدگان دارد.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت شنبه تا یکشنبه، ۱۹ دی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و شمار مبتلایان شناسایی‌شده به کرونا در این بازه زمانی بار دیگر چهاررقمی شد. به گزارش وزارت بهداشت، از روز شنبه تا یکشنبه، ۱۹ دی سال ۱۴۰۰ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲۲۲ نفر از آنها بستری شدند، این در حالی است که روز جمعه پس از ۶۱۴ روز، آمار شناسایی روزانه بیماران کرونایی سه‌رقمی شد و به عدد ۷۰۱ نفر رسید. آخرین بار ۱۴ اردیبهشت سال گذشته، موارد جدید کرونا در کشور سه‌رقمی و ۹۷۶ نفر بود. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۴۰۳ نفر رسیده است.

براساس آمار تاکنون ۵۹ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۵۵ نفر دوز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۴۹۸ نفر دوز دوم و ۷ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۸۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۹ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۲۴۱ دوز رسیده است. در همین حال محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن هشدار در زمینه عادی‌انگاری باتوجه به کاهش آمار فوتی‌های کرونا گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۸ درصد رسیده که این آمار خوبی نیست.

تلفات کرونا طی هفته‌های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری روندی کاهشی داشته است. واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، این در حالی است که ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تاکنون ۵ خیز را پشت سر گذاشته است. خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت ۸ مهر از عبور این خیز از کشور خبر داد. در این خیز در ۲۸ مرداد و ۷ مهر به ترتیب شمار تلفات از ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد. همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز ۲ شهریور با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید. در ادامه این روند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه، ۲۸ آذر مشاهده سویه اُمیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. کرونا تاکنون ۴ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش‌یافته این ویروس است.

سرعت تزریق دوز سوم افزایش یابد

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با اشاره به خطر اُمیکرون، بر ضرورت سرعت گرفتن تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشور تاکید کرد.

 علیرضا بیگلری، در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: اکنون یک اصل پذیرفته شده در کشورها این است که بعد از تزریق دو دوز واکسن علیه کرونا، دوز سوم حتما تکمیل‌کننده است و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و اگر هم ابتلایی اتفاق افتاد، مسلما عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود، به همین دلیل در درجه اول توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در نخستین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن یادآور یا دوز سوم را تزریق کنند.

بیگلری درباره وضعیت میزان واکسن‌ها برای دوز سوم و تزریق به کودکان و کفایت آنها، گفت: خوشبختانه هم واکسن‌های وارداتی و هم واکسن‌های تولید داخل به اندازه کافی در کشور وجود دارد. فارغ از اینکه چه نوع واکسنی را تزریق می‌کنیم، نتیجه کلی که دنیا به آن رسیده، این است که تزریق ۳ دوز از هر نوع واکسنی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری و پیشگیری از شدت بیماری داشته باشد.

وی درباره واکسن‌ کودکان، اظهار کرد: در کشور ما تزریق واکسن برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال، انجام شده و در حال انجام است، اما برای افراد زیر ۱۲ سال یعنی ۵ تا ۱۱ سال هم واکسن پاستوکووک تولید انستیتو پاستور ایران مجوز مصرف دارد و اصولا این واکسن می‌تواند با تاییدی که از سازمان غذا و دارو دارد، در سن ۲ تا ۱۸ سال هم علاوه بر بالغین مصرف شود.

 البته تفاوتش این است که فعلا در بزرگسالان در ۳ دوز تزریق می‌شود اما در کودکان به ۲ دوز اکتفا می‌شود.

تزریق دوز سوم را جدی بگیرید

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از نظر ذخایر واکسن هیچ مشکلی نداریم، گفت: تعداد مراکز واکسیناسیون ۲ برابر شده است.

کمال حیدری در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه از واکسن‌های داخلی به اندازه کافی موجود است، گفت: کسانی که واکسن‌های برکت و پاستور و حتی سینوفارم زده‌اند و تزریق نوبت سوم‌شان فرا رسیده، مشکلی برای تامین واکسن‌شان وجود ندارد و از نظر ذخایر واکسن تامین هستیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در زمینه میزان استقبال از واکسیناسیون دوز سوم از سوی مردم گفت: ما مراجعات بیشتر از این را انتظار داشتیم و داریم. تعداد مراکز واکسیناسیون حدودا ۲ برابر شده و دسترسی و تعداد پایگاه‌ها را بیشتر کرده‌ایم. حیدری گفت: مراجعات برای دریافت دوز سوم از میزانی که مدنظرمان بود کمتر است و مردم مقداری کمتر نسبت به زدن نوبت سوم حساس هستند، در حالی که بر اثر گذشت زمان سطح ایمنی پایین می‌آید و برای مقابله با اُمیکرون بهترین حالت زدن واکسن است؛ البته با رعایت پروتکل‌ها که تاثیر آن‌ حتی از واکسن هم بیشتر است. امیدواریم با مراجعه مردم برای دریافت دوز سوم کمترین آسیب را داشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از شرکت‌های واکسن‌سازی داخلی خواسته شده که برای جلب اعتماد بیشتر مردم مقالات مربوط به فازهای مطالعاتی واکسن‌ها را در ژورنال‌های معتبر چاپ کنند، گفت: شرکت‌های واکسن‌ساز مقالات‌شان را به نشریات بین‌المللی ارائه کرده‌اند. این مسئله برای‌شان مهم است و یکی از نکاتی که مهم است، گرفتن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای امکان مسافرت افرادی است که این واکسن را تزریق کرده‌اند، برهمین اساس برای انتشار مقالات‌شان اقدام کرده‌اند تا زحمات‌شان را به اثبات برسانند. الحمدالله از نظر کیفیت هم بسیار خوب هستند. به‌هرحال منتظر نتایج چاپ این مقالات هستند تا بتوانند یک قدم به جلو بردارند. 

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های داخلی به اندازه واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا می‌توانند تاثیرگذار باشند، گفت: واکسن‌های داخلی بسیار خوب جواب داده‌اند و دقیقا کار آسترازنکا را انجام می‌دهند. مسئله واکسن در دنیا سیاسی است و حتی واکسن سینوفارم را هم یکسری از کشورها نپذیرفته‌اند، در حالی که در حدود یک‌ونیم میلیارد از جمعیت دنیا این واکسن را تزریق کرده‌اند.

سخن پایانی

به‌گفته مسئولان و کادر پزشکی شرایط در حال حاضر ناپایدار است و نگرانی‌ درباره تغییرات سریع سویه اُمیکرون بسیار بالاست. از سوی دیگر کادر پزشکی بیشترین نگرانی را عادی‌انگاری جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان می‌کند. کارشناسان همچنان مهم‌ترین راهکار کنترل بیماری را واکسیناسیون می‌دانند و تاکید دارند شهروندان برای تزریق دوز سوم باید سریع‌تر اقدام کنند. به‌علاوه اینکه تاکید می‌شود برای تامین واکسن مشکلی وجود نداشته و به اندازه کافی واکسن وجود دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39pmq4