شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 6801
تاریخ انتشار: 1400/09/07 12:07
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

شرکت ملی مس به ۱۰ شرکت برتر دنیا می‌پیوندد

صنعت مس کشور یک از صنایع پیشرو در اجرای طرح‌های توسعه‌ای است چراکه ایران با داشتن ذخایر ۷ میلیارد تنی مس و دارا بودن ۵ درصد از ذخایر مسی دنیا، می‌تواند عقب‌ماندگی تاریخی خود را در این حوزه جبران کند.

شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان متولی صنعت مس کشور در حوزه بالادست، اقدام به تعریف طرح‌های توسعه‌ای متعددی، هم در حوزه معدنکاری و هم تولید کنسانتره و کاتد مس کرده که اجرای این طرح‌ها می‌تواند منافع بسیاری را نصیب سهامداران این شرکت و صنایع مصرف‌کننده کشور کند.

به گزارش پایگاه خبری فلزات آنلاین، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره طرح‌های سرمایه‌گذاری کلان این شرکت گفت: در اکتشافات جدیدی که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در فاصله ۴.۵ کیلومتری از معدن سرچشمه انجام شده، محدوده جدیدی به نام سریدون با ذخیره بیش از ۲ میلیارد تن، اکتشاف شده است که تا پایان سال جاری یا در نهایت آغاز سال ۱۴۰۱ به ذخایر اساسی شرکت اضافه می‌شود. بنابراین تلاش خود را بر این گذاشتیم که کار جمع‌بندی ذخایر این محدوده جدید را به طور دقیق به اتمام برسانیم. طبیعی است با توجه به اکتشاف این ذخایر، به تجهیزات و تکنولوژی جدید و همچنین به حداقل ۳ کارخانه کنسانتره جدید ۱۵۰ هزار تنی با توجه به حجم ذخیره موجود در این محدوده نیاز خواهد بود. لازمه تامین این زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری جدید است که سعی کردیم با برگزاری جلساتی، به صورت جدی برای تخصیص دادن میزان سرمایه لازم به این طرح اکتشافی در صنعت مس کشور، شفاف‌سازی کنیم.

وی درباره افزایش سرمایه این شرکت گفت: باید به سرمایه‌گذاری در صنعت مس به‌ویژه در حوزه بالادست وارد شویم چراکه در سال ۲۰۵۰، میزان مصرف انرژی برق به‌عنوان یکی از منابع اصلی انرژی در دنیا، از ۱۹ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و مهم‌ترین عنصر به دلیل خاصیت بالای هدایت الکتریکی در این استراتژی مس است. از آنجا که در سراسر کشور ذخایر مس وجود دارد، کشور می‌تواند با توجه به میزان سوددهی و همچنین جایگاهی که مس در بازارهای بین‌المللی دارد از رتبه بالایی بهره‌مند شود. پس بهتر است این سرمایه‌گذاری از محل افزایش سرمایه که خود نیز از محل سود انباشته است و هم هزینه کمتر و هم سرعت بهتری دارد، صورت بگیرد. شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای افزایش بهره‌برداری از ذخایر معدنی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در نظر دارد سرمایه خود را از ۱۰ هزار میلیارد تومان کنونی با افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی، به ۳۰ هزار میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و با توجه به میزان جدید سرمایه، شرکت ملی صنایع مس ایران به بزرگ‌ترین شرکت بورسی ایران تبدیل خواهد شد. این نکته را هم باید یادآور شد که برای افزایش سرعت مصرف برای این پول‌ها، باید یک‌سری قوانین بازنگری و موانع سر راه از بین برود تا بتوانیم سرعت انجام کار را افزایش دهیم. به همین منظور نیز گزارش‌های لازم به بورس ایران ارائه شده و این سازمان موافقت مشروط اولیه را اعلام کرده است. البته با توجه به اینکه یکی از سهامداران عمده شرکت، سازمان خصوصی‌سازی است، بنابراین منتظر هستیم تا این سازمان نیز مجوزهای لازم و موافقت خود را برای این افزایش سرمایه، اعلام کند. در نهایت‌ باید افزایش سرمایه را به بورس اعلام کنیم و پس از آن بتوانیم با برگزاری مجمع عمومی و اخذ موافقت سهامداران، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را اعمال کنیم. 

وی در تشریح طرح ذوب سونگون گفت: قرارداد ذوب سونگون ابلاغ شده و در حال حاضر عملیات اجرای این طرح آغاز شده به طوری که نیروها در حال تجهیز کارگاه هستند. برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که در این منطقه بتوانیم ۱۲۰ هزار تن آند تولید کنیم و به خواسته دیرینه مردم آذربایجان مبنی‌بر تبدیل کنسانتره به مواد مس کاتدی را پس از سال‌ها جامه عمل بپوشانیم.

سعدمحمدی با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای تولید در سال جاری گفت: طی ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۰، بخش معدن و صنایع معدنی کشور با کمبود شدید برق در دو ماه ابتدایی تابستان مواجه شده بود. این در حالی است که شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۷ ماه امسال رکوردهای بسیار خوبی از نظر تولید و فروش برجای گذاشت به طوری که فروش شرکت مس در این مدت از ۴۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد و معادل ۱۲ ماه سال گذشته درآمد کسب کردیم. همچنین تولید معدنی، کنسانتره و کاتد در ۷ ماه امسال با رشد همراه بوده است به طوری که تولید کاتد در این مدت به ۱۶۷ هزار تن رسید و حدود ۳.۵ درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه در سال گذشته ثبت شد. همچنین تولید کنسانتره طی ۷ ماه حدود حدود ۷۱۸ هزار تن بود که رشد ۱.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد. در صورتی که مشکلات مجدد راه تولید را سد نکنند، تصمیم گرفته‌ایم در ادامه سال بتوانیم در سال جاری رکوردهای مطلوبی در تولید و فروش به دست بیاوریم. در ارزیابی شرایط تولید، فروش و سرمایه‌گذاری، روند مثبتی را شاهد بوده و در تلاش هستیم تا با اکتشافات جدیدی که در حال شکل‌گیری و انجام است، شرکت مسیر صعودی خوبی را طی کند.

سخن پایانی

سعدمحمدی در پایان درباره فعالیت این شرکت در صنایع پایین‌دستی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به رسالت خود، عمدتا در حوزه بالادست فعالیت می‌کند و در حال حاضر، بیش از ۴۵ طرح جدید در دستور کار خود قرار داده‌ایم که به‌زودی از صفر تا ۱۰۰ همه طرح‌ها و تاثیرات و نتایج آنها از نظر اقتصادی بر کشور را به طور کامل شرح خواهیم داد. هدف نهایی ما این است که در مدت ۴ سال آینده شرکت ملی صنایع مس ایران جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر تولید مس قرار بگیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36rg93