پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 18119
تاریخ انتشار: 1401/04/15 04:11
اختصاصی گسترش نیوز:

شرخرها در کمین مستاجران / شغل جدید از راه رسید!

اخیرا تصویری در فضای مجازی با موضوع (تخلیه مستاجر) منتشر شده است که سرو صدای زیادی به پا کرده و فرد آگهی دهنده با تهیه یک شابلون تبلیغاتی به در و دیوار شهر رنگ غم زده پاشیده است و در ازای گرفتن مبلغ مشخص، برای مستاجران ایجاد مزاحمت کرده و این افراد را مجبور به تخلیه خانه می کنند. البته در این آگهی جزئیات زیادی ذکر نشده و فقط یک شماره تلفن با یک متن بی پروا در آن درج شده است.

با تاثیر گرانی مسکن بر بازار اجاره بها، مستاجران با مشکلات زیادی روبرو شده اند و با داغ شدن بازار رهن و اجاره در فصل گرما ، روزانه اخبار عجیبی به گوش می رسد .تعیین سقف اجاره بهای مسکن که به تازگی جان تازه ای به بازار رهن و اجاره داده و خیال مستاجران را تا حدودی راحت کرده است، به کام برخی از موجران خوش نیامده و دیگر موجران نمی توانند برای تمدید قرارداد ها اعداد نجومی و غیر متعارف پیشنهاد داده و به راحتی حکم تخلیه مستاجران را بگیرند، در نتیجه بسیاری از صاحب خانه ها در فکر دور زدن قانون به روش های مختلف هستند و خیالات شوم در سر می پرورانند.

همچنین این اختلافات بین موجران و مستاجران راه را برای بسیاری از افراد سود جو و منفعت طلب باز کرده است تا با ترفندهای مختلف جیب مردم را خالی کنند و آتش بر دامن این بازار پر تقاضا بزنند.

اخیرا تصویری در فضای مجازی با موضوع (تخلیه مستاجر) منتشر شده است که سرو صدای زیادی به پا کرده و فرد آگهی دهنده با تهیه یک شابلون تبلیغاتی به در و دیوار شهر رنگ غم زده پاشیده است و در ازای گرفتن مبلغ مشخص، برای مستاجران ایجاد مزاحمت کرده و این افراد را مجبور به تخلیه خانه می کند. البته در این آگهی جزئیات زیادی ذکر نشده و فقط یک شماره تلفن با یک متن بی پروا در آن درج شده است.

 

تخلیه-مستاجر

با دیدن این آگهی، شرخری اولین واژه ای بود که به ذهن می رسید که با شکل جدیدی ظاهر شده است. تا قبل از دیدن این آگهی حتی به ذهن کسی نمی آمد که شغلی به عنوان تخلیه مستاجر وجود داشته باشد. ظاهرا با پخش شدن این آگهی و احساس خطری که فرد آگهی دهنده کرده است فعلا هیچ تماسی را پاسخ نمی دهد و به نظر می رسد منتظر است تا آب از آسیاب بیافتند.

این مسائل هیچ ربطی به اتحادیه املاک ندارد!

برای پیگیری این قضیه با اتحادیه مشاوران املاک تماس گرفتم تا شاید جزئیات بیشتری از این موضوع بدست بیاورم، ولی متاسفانه مصطفی قلی خسروی - رییس اتحادیه مشاوران املاک جواب سربالایی داد و گفت: (این مسئله را تا حالا ندیدم و به من هیچ ارتباطی ندارد, بنده به هیچ عنوان به این موضوع ورود نمی کنم) . این جمله تمام توضیحی بود که برای روشن شدن این موضوع داده شد.

قلی_خسروی

بالاشهر ازین خبرا نیست، اینجا مستأجران هم پولدارند

در ادامه برای موشکافی و روشن تر شدن این موضوع به سراغ املاکی های مناطق مختلف تهران رفتم تا بیشتر با این شغل جدید آشنا شوم و با ورود به یکی از بنگاه های منطقه سعادت آباد که ظاهر به روزی داشت جویای این موضوع شدم. مرد جوانی که سرش هم خیلی شلوغ بود گفت: تو این محله ها از این مشکلات نیست که مستاجر پول تمدید نداشته باشه و صاحب خونه شرخر خبر کنه ،اینجا مستاجرا هم پولدارند و مشکلی بابت تمدید ندارند ، این جور چیزا پایین شهر پیش میاد.

شرخری املاک دیگر چه صیغه است؟

این بار به بنگاهی در شرق تهران رفتم تا موضوع را پیگیری کنم .از خانمی که با ظاهر کارمند بنگاه بود پرسیدم ، شرمنده خانم ،شده تا حالا به موردی برخورد کنید که فردی در ازای پول ، مستاجران رو مجبور به تخلیه خانه کند؟ خانم جوان با خنده گفت: این اولین باره که این موضوع را می شنوم، مگه املاک هم شرخر داره؟ چه چیزایی آدم می شنوه . شرخری املاک دیگه چه صیغه ای شده؟

شرخر املاک ببینم با لگد بیرونش می کنم

این دفعه به سراغ بنگاهی در محله هاشمی رفتم. با ورود به بنگاه مرد جا افتاده ای را دیدم که خیلی خوش اخلاق نبود، این موضوع را از این فرد جویا شدم که هنوز سوالم تموم نشده بود گفت: همچین موردی تا حالا ندیدم ولی اگه کسی بیاد ازین پیشنهادا بهم بده با لگد از در بنگاه بیرونش می کنم! مستاجران چه گناهی کردن که تو این وضعیت گرونی بخواد تن و بدنشون هم بلرزه.

 

بازار-مسکن

با تماس و پرس و جو از چند بنگاه دیگر تمام املاکی ها از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی کردند و به نظر می‌رسد که این بی اطلاعی ها به علت تازگی این اتفاق عجیب است. همچنین باید دانست این جریانات زمانی خطرناک می شود که مورد بی توجهی قرار بگیرد و یک عده به خود اجازه دهند که با گرفتن پول،بلای جان مستاجران شوند و با تهدید و ترساندن مردم با آبروی آنها بازی کنند. باید مسئولان توجه کنند که مستاجران قشر قابل احترام و با شرفی هستند که باید حریم شخصی این افراد کاملا حفظ شود و با کسانی که مخل آسایش مردم می شوند، بخورد قاطع شود.

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی می گوید: تشدید گرانی ها در جامعه و تاثیری که برکیفیت زندگی افراد می گذارد، مشاغل کاذب را به وجود می آورد که گاهی منجر به جرایمی می شوند که مانند علف های هرز به سرعت رشد کرده و از کنترل خارج می شوند. دولت باید با ساماندهی بسترهای اقتصادی و ایجاد تنوع شغلی، مسیر اشتغال را به سمتی هدایت کند که مشاغل آبرومند برا همه مردم تعریف شود . و نرخ بیکاری کاهش پیدا کند تا شاهد چنین اتفاقاتی در جامعه نباشیم.

اردشیر-گراوند

منبع:گسترش نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5jmb