پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 19005
تاریخ انتشار: 1401/05/25 00:19
در بررسی آثار اخبار مذاکرات وین بر بازارهای مالی نمایان شد

سیگنال مثبت برجام به بازار ارز

خبرها از بازار تهران حاکی است در معاملات روزهای اخیر بازار ارز نرخ دلار یک پله دیگر پایین آمد و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته، در سایه اخبار مثبت رسیده از مذاکرات، میل به فروش در معامله‌گران بیشتر و همین مسئله زمینه‌ساز ریزش نرخ دلار در بازار ارز ایران شده است.

طبق گفته‌های نماینده روسیه در مذاکرات، متن پیشنهادی اروپا موردتوافق طرف ایرانی قرار گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند مسیر نرخ دلار در روزهای پیش‌ رو را ترسیم کند و بر بازارهای تحت تاثیر دلار نیز اثرگذار باشد. صمت در این گزارش در گفت‌وگو با کارشناسان وضعیت کنونی بازارهای طلا و ارز را بررسی کرده است.

بازار طلا، دلار، مسکن، خودرو، سکه و ارزهای دیجیتال در کنار بازار سرمایه از جذاب‌ترین بخش‌هایی است که سرمایه‌گذاران ایرانی توجه ویژه‌ای به آن دارند و اکنون وضعیت این بازارها تحت تاثیر مذاکرات وین قرار گرفته ‌است.

روند مذاکرات برجام بر همه بازارهای یادشده تاثیرگذار بوده و در کوتاه‌مدت هر یک از آنها را دستخوش تغییراتی کرده است. به عنوان نمونه، وضعیت بازار ارز خلاف سال‌های گذشته به‌ویژه روزهای پیش از کرونا که بسیاری برای تهیه ارز به این بازار مراجعه می‌کردند، این‌گونه نیست و چه‌بسا دارندگان ارز خانگی برای جلوگیری از ضررهای ناشی از کاهش بیشتر نرخ آن، فروشنده آن شده‌اند.

باوجود عبور دلار از نرخ ۳۰ هزار تومان در یک مقطع زمانی، به‌دنبال انعقاد پیمان ارزی ایران با روسیه، فروش ارز حاصل از صادرات به صرافی‌ها و همچنین ادامه مذاکرات برجام و انتشار خبرهای مثبت، نرخ دلار طی روزهای گذشته در سراشیبی قرار گرفت و پله‌پله نزول کرد؛ به‌طوری که نرخ هر دلار امریکا در پایان روز دوشنبه، ۲۴ مرداد در کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفته است.

در بخش طلا و سکه، هرگاه در دنیا بحرانی به‌وجود می‌آید، سرمایه‌گذاران به سمت کالای باارزشی مثل طلا می‌روند و اکنون نیز با توجه به بحران جنگ اوکراین و روسیه، انتظار صعود نرخ طلا وجود دارد، اما در بازار داخلی از آنجا که سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه برجام هستند، نرخ طلا و سکه روند نزولی آرامی در پیش گرفته است.

نرخ دلار هم تحت تاثیر تورم است

پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصاد و کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت بازارهای مالی ایران و سودآوری هر یک از این بازارها به صمت گفت: نرخ دلار در نیمه دوم سال همپای تورم ۴۵ درصدی حرکت خواهد کرد و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازارهای طلا، خودرو و ارزهای دیجیتال هم می‌تواند سودآور باشد.

وی افزود: در حال ‌حاضر به‌دلیل ابهامات و شایعات مربوط به نتایج برجام و چگونگی اعمال توافق‌ها، دلار در حالت انتظار زمانی به‌سر می‌برد؛ به‌زبان ساده، دلار از آغاز سال جدید برای حرکت صعودی با شیب ملایم مهیا شده بود که انتشار خبر توافق احتمالی بر جو روانی بازار تاثیر گذاشت و نرخ دلار طی روزهای اخیر کاهشی شد. این تحلیلگر مدیریت سرمایه‌گذاری، با بیان اینکه دلار نیز مانند سایر کالاها تحت تاثیر تورم قرار دارد، گفت: از شواهد بودجه ۱۴۰۱ و چگونگی روابط بین‌الملل می‌توان گفت دلار نیز مانند سایر کالاها با احتمال بسیار قوی، تحت تاثیر تورم خواهد بود.

وی در پیش‌بینی خود از نرخ دلار برای امسال اظهار کرد: در حالت خوشبینانه می‌توان تورم پایه سال ۱۴۰۱ را ۳۵ درصد در نظر گرفت، اما اگر همین رفتار اقتصادی دولت ادامه داشته باشد، دلار هم مانند سایر کالاها می‌تواند تورم تا ۵۰ درصد را تجربه کند.

دلار همچنان ارز شاخص است

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه دلار در ایران به‌عنوان ارز مرجع و شاخص مهمی در اقتصاد محسوب می‌شود، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که دولت در نیمه دوم سال در صورت افزایشی شدن نرخ دلار از شیوه‌های قدیمی همچون تزریق پول و رویکرد دستوری برای پایین نگه داشتن نرخ دلار استفاده کند که تبعات منفی آن در سال‌های آینده نمایان خواهد شد.

مولوی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار سکه و طلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود، گفت: شاید بازار سکه و طلا تا پایان سال رونق نسبی را تجربه کند؛ هرچند هم‌پایه دلار نمی‌تواند سودآور باشد، اما به‌عنوان کالای ذخیره‌ای می‌تواند تا پایان سال سودآور و خوشایند باشد.

نرخ طلا روند صعودی آرام خواهد داشت. رشد طلا به اندازه تورم نخواهد بود، اما ممکن است برخی مواقع به‌دلیل تحولات برجام و اخبار آن، کاهش‌های لحظه‌ای داشته باشد.

طلا هم در انتظار نتیجه برجام است

وی خاطرنشان کرد: سکه و طلای آب‌شده با این نیت که به نرخ مناسب خریداری شود و با نرخ سودآور به فروش برسد، رویکرد خوبی برای سرمایه‌گذاری است. البته بازار طلا هم مانند دلار در انتظار برجام

 است.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در سال ۲۰۲۲ نرخ اونس جهانی در مجموع شیب نزولی کندی خواهد داشت؛ به‌عبارتی، روند نرخ اونس در بیشتر مواقع خنثی یا نزولی خواهد بود. در حقیقت به‌دلیل وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین به‌طور موقت نرخ این فلز گرانبها بسیار افزایشی شد.

رکود در بازار مسکن

وی درباره افزایش بی‌سابقه نرخ مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: خرید و فروش مسکن در بخش لوکس و متراژ بالا، نسبتا رکودی بوده است. البته روند برای آپارتمان‌های با متراژ کمتر از ۹۰ متر متفاوت و بازار این دست از املاک با رونق نسبی مواجه بوده است. این کارشناس اقتصاد بر این باور است که سال پیش رو برای پیش‌خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، سال بسیار خوبی است.

اوراق، حریف تورم نیست

مولوی تصریح کرد: فروش اوراق خزانه برای دولت سودمند است، اما باتوجه به اینکه این اوراق نمی‌تواند همپای تورم حرکت کند، برای خریدار سود چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بانک برای افرادی که توانایی سرمایه‌گذاری دیگری ندارند، مطلوب است، اذعان کرد: باید همیشه سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه در بانک باشد و سپرده‌گذاری بانکی یکی از گزینه‌ها در سبد سرمایه‌گذاری باشد، اما نباید همه سرمایه را وارد بانک کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به‌دلیل اینکه میزان بهره بانکی بسیار پایین‌تر از تورم است، صرفا سپرده‌گذاری در بانک جایز نیست، زیرا در نهایت شخص سپرده‌گذار متضرر خواهد شد.

رکود دنباله‌دار جهانی

این تحلیلگر بازارهای مالی اظهار کرد: رکود اقتصاد جهانی احتمالا تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد؛ بنابراین شرایط به‌گونه‌ای است که دلار امریکا ارز ذخیره جهانی باقی خواهد ماند و به‌تبع آن طلا نیز درگیر نوسان می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی درباره تصمیم فدرال‌رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره گفت: بعید است بانک مرکزی امریکا بتواند با افزایش نرخ‌ بهره، قیمت‌ها را کاهش دهد و تورم را کنترل کند، زیرا بسیاری از فشارهای تورمی از سمت عرضه می‌آیند و عرضه کمتر به تغییرات نرخ بهره واکنش نشان می‌دهد و رو به افزایش می‌گذارد.

دلار جهانی گران می‌شود

میثم رادپور، تحلیلگر اقتصاد و کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت بازارهای مالی ایران و پیش‌بینی نرخ طلا و ارز به صمت گفت: نرخ دلار امریکا در بازارهای جهانی نسبت به سایر ارزها افزایشی‌تر است. این ارز مرجع بازدهی بالاتری نسبت به رقبای خود دارد و این موضوع احتمالا تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت؛ بنابراین نرخ دلار به‌دلیل داشتن نرخ بهره بالاتر در بازارهای جهانی همچنان افزایش را تجربه می‌کند.

دارایی‌های امن

وی یادآور شد: طلا و دلار دو دارایی امنی هستند که مردم در مواقع بلاتکلیفی به سمت آنها می‌روند؛ از همین رو پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین در نیمه دوم سال تقاضا برای خرید طلا و دلار در سراسر جهان افزایشی باشد. وی افزود: نرخ واقعی ارز نرخی است که صنعت کشور برمبنای آن آسیب نمی‌بیند و شکاف بین تورم و نقدینگی محفوظ می‌ماند؛ بنابراین کشورهایی که درآمد طبیعی دارند و اقتصادشان دچار بحران نشده سعی می‌کنند نرخ دلار را حول و حوش نرخ واقعی نگه دارند. رادپور توضیح داد: اتفاقی که با توافق برجام در اقتصاد ایران می‌افتد، این است که بانک مرکزی منابع سرشار ارزی به‌دست می‌آورد. این موضوع درآمد بسیار زیادی را نصیب دولت می‌کند که سبب می‌شود اقتصاد به سمت سیاست‌های پوپولیستی برود و نرخ تورم به‌طور غیرواقعی کاهش یابد. وی با اشاره به اینکه کنترل تورم با ارزپاشی هیچ‌گاه پایدار نبوده، گفت: دولت باید ارز حاصل از توافق برجام را در راستای اتمام و انجام پروژه‌های زیربنایی بکار گیرد و از ورود این پول‌ها به بازار مالی جلوگیری کند. این تحلیلگر اقتصاد با تاکید بر اینکه بازار ارز در روزهای اخیر درگیر سیگنال‌های ضدونقیض برجامی بوده، خاطرنشان کرد: هرچند این سیگنال‌های ضدونقیض در ابتدا مانع از ریزش نرخ دلار شد، اما معاملات روز یکشنبه بازار نشان داد میل به کاهش نرخ در میان خریداران و فروشندگان تقویت شده است.

از بازار ارز و سکه چه خبر

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و سکه در گفت‌وگو با صمت با اشاره به افزایش ۲۸ دلاری نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی اظهار کرد: نرخ هر اونس طلا به رقم ۱۸۰۵ دلار رسیده است. همچنین نرخ هر اونس نقره ۲۰ دلار و ۹۷ سنت شده است. وی افزود: عصر روز دوشنبه (دیروز) خلاف افزایش نرخ جهانی طلا، شاهد کاهش نرخ ارز در بازار داخلی بوده‌ایم. در نتیجه نرخ طلا و سکه خلاف افزایش اونس جهانی، با کاهش همراه شد. کشتی‌آرای در ادامه درباره قیمت‌های روز دوشنبه اظهار کرد: در پایان روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز کاری قبل از آن، ارزان‌تر شده است. وی افزود: نیم‌سکه با قیمت ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد و ربع‌سکه نیز به ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی با قیمت ۳ میلیون تومان دادوستد شد. همچنین نرخ هر مثقال طلای آب‌شده به ۵ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان رسید و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به‌عنوان مبنای معاملات طلا، به یک میلیون و ۳۴۷ هزار تومان رسید. بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۲۰ عیار یک میلیون و ۴۹۶ هزار تومان تعیین شد. هر گرم طلای ۲۱ عیار، یک میلیون و ۵۷۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۲ عیار یک میلیون و ۶۴۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر گرم طلای ۲۴عیار نیز با نرخ یک میلیون و ۷۹۵ هزار تومان دادوستد شد. کشتی‌آرای همچنین نرخ دلار توافقی را ۲۸ هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت‌ها در بازار توافقی ارز با کاهش همراه شده است. گفتنی است در لحظه تنظیم این گزارش، نرخ هر دلار امریکا در بازار توافقی با ورود به کانال پایین‌تر قیمتی به ۲۸ هزار و 500 تومان رسیده است.

همچنین هر یورو توافقی با نرخ ۳۱ هزار و 200 تومان معامله شد که نسبت به روز قبل، کاهش یافته است.

سخن پایانی

این روزها روزهای پرالتهابی برای معامله‌گران در بازارهای مالی است. کارشناسان معتقدند در صورت شکل‌گیری توافق برجام بازارهای مالی دچار نوسان خواهند شد. با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و انتشار اخبار مثبت بین‌المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش‌بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آتی باشیم. کارشناسان همچنین تاثیر نرخ دلار بر بازارهای موازی را غیرقابل‌انکار می‌دانند؛ به‌طوری که معتقدند در صورت افت نرخ دلار رونق به بازارهای مالی موازی باز خواهد گشت.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aypje