دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 20353
تاریخ انتشار: 1401/08/16 05:25
با اجرای طرح‌های توسعه‌ای

سهم «فخوز» در بازار فولاد افزایش می‌یابد

سیاری از کارشناسان معتقدند در صنعت فولاد، کاهش سوددهی بیش از آنکه ناشی از اتفاقات درون‌سازمانی باشد، بیشتر وابسته به عوامل خارجی و تصمیمات اتخاذشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

شرکت فولاد خوزستان با نماد «فخوز» در بورس هرچند در عملکرد ۶ ماهه خود با کاهش ۴۴ درصدی سوددهی مواجه شده است، اما بررسیها نشان میدهد، این کاهش بیشتر متاثر از عوامل خارجی بهویژه کاهش نرخ در بازارهای جهانی و دامپینگ روسیه در بازار فولاد است و بخشی دیگر نتیجه وضع برخی تصمیمات ناگهانی، اما نگاه مدیریت حاکم در این مجموعه نشان میدهد، نباید چندان نگران ماههای پیشرو بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در صنعت فولاد، کاهش سوددهی بیش از آنکه ناشی از اتفاقات درونسازمانی باشد، بیشتر وابسته به عوامل خارجی و تصمیمات اتخاذشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

با این همه نگاهی به مدیریت مجموعه فولاد خوزستان و هدفگذاریهای انجامگرفته نشان میدهد، نباید سهامداران چندان نگران وضعیت «فخوز» باشند.

گزارش عملکرد 6 ماهه فولادیها چندان برای سهامداران خوش نبود. این موضوع میتواند بر اعتماد سهامداران اثرگذار باشد و در گام اول تامین سرمایهها با تردید انجام شود و در گام بعدی بازار سرمایه را هم تحتتاثیر قرار دهد.

بهگزارش گروه معدن، اما این در حالی است که صنعت فولاد در سالهای اخیر و حتی با تشدید تحریمها، نشان داد نقش مهمی در صادرات غیرنفتی دارد و با افزایش درآمدهای خود توانست طرحهای توسعهای را افزایش دهد.

در این میان، فولاد خوزستان کمابیش در بحث صادرات همیشه پرچمدار بوده و نقش مهمی در صنعت فولاد کشور ایفا میکند. شرکت فولاد خوزستان با تولید ۳/۸ میلیون تن شمش، رتبه دوم فولاد کشور را در اختیار دارد، با این حال سود خالص شرکت فولاد خوزستان (فخوز) در دوره 6 ماهه منتهی به 31/6/1401(حسابرسی نشده) با کاهش ۴۴ درصدی نسبت مدت مشابه در سال قبل به ۳۷ ۳۴۲ ۲۹۲ میلیون ریال رسید. اتفاقی که کمابیش تمامی فولادیها را تحتتاثیر قرار داده و خوزستان نیز از آن بینصیب نمانده است.

دلایل بسیاری باعث شده تا این کاهش سود ثبت شود که عمده آن به کاهش قیمتهای جهانی و همچنین کاهش فروشهای صادراتی باز میگردد، اما نگاهی به عملکرد فولاد خوزستان نشان میدهد نباید چندان نگران سوددهی این شرکت بود.

توسعه پایدار در دستور کار

در واقع توسعه پایدار در دستور کار «فخوز» قرار دارد که میتواند در نهایت بهنفع سهامداران باشد. بهعنوان مثال ورود به بحث تولید فولاد سبز که فولاد خوزستان نیز با امضای تفاهمنامه همکاری معدنکاری سبز و فولاد برای آن اعلام آمادگی کرده است، میتواند به هزینههای کاهش تولید و همچنین افزایش صادرات در سالهای پیشرو بینجامد که خود بهمعنای موفقیتهای جدید در این مجموعه خواهد بود.

هرچند میزان سود خالص فخوز در ۶ ماه نخست سال با کاهش همراه شد، اما این موضوع دلیلی برای کاهش سرعت اجرای طرحهای توسعهای نبود و فولاد خوزستان با جدیت توسعه در صنعت فولاد را دنبال میکند. نکته مهم این است که شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ با صادرات 2 میلیون تن فولاد به ۲۱ کشور، یک میلیارد و 400 میلیون دلار، معادل ۳ درصد کل ارزآوری کشور را به خود اختصاص داد. این موضوع نشان از اهمیت این مجموعه در صادرات غیرنفتی است، در نتیجه فولاد خوزستان برای افزایش سهم خود در بازار صادراتی بر تولید باکیفیت متمرکز شده است.

اجرای طرحهای توسعهای

به همین دلیل اجرای طرحهای توسعهای در دستور کار فولاد خوزستان قرار گرفته است تا بتواند با حضور هرچه بیشتر در بازار داخلی و خارجی، میزان سوددهی خود را افزایش دهد، اما چالشهایی مانند تامین مواد اولیه و انرژی میتواند رسیدن به این هدفگذاری را کمی سخت کند.

در بحث تامین مواد اولیه شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو)، بهعنوان یکی از شرکتهای تابعه فولاد خوزستان عهدهدار مسئولیت مهمی است که میتواند نگرانیها در زمینه تامین مواد اولیه را برطرف کند.

باتوجه به حضور پررنگ فولاد خوزستان در صادرات، حدود ۲۵ درصد از نیاز این گروه فولادی به مواد اولیه از طریق شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در حوزه تولید کنستانتره و گندله تامین میشود؛ رقمی که باتوجه به اهمیت فولاد خوزستان باید تا پایان امسال بیشتر هم بشود.

مدیریت بحران

در واقع فولاد خوزستان با مدیریت بحران سعی بر آن داشته تا اثرگذاری چالشهای کمبود مواد اولیه و انرژی را کاهش دهد.

 بههمین دلیل سیاستگذاریها و کنترلهای مالی در این مجموعه در حال تدوین است تا با نقشهراه درستی به هدفگذاریهای پیشبینیشده دست پیدا کند. فولاد خوزستان در نظر دارد با اجرای طرحهای توسعهای به تولید ۱۳/۶ میلیون تن در افق ۱۴۱۰ و سهم ۲۵ درصدی از تولید فولاد کشور دست پیدا کند که همین موضوع حاکی از افزایش درآمدها و سوددهیهای این مجموعه خواهد بود. امروز شرکت سیمیدکو با تولید ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره و گندله نقش مهمی در تامین مواد اولیه دارد، اما رسیدن به ظرفیت ۵ میلیون تن میتواند بخش زیادی از نگرانیهای فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه را کاهش دهد.

استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا

در کنار این موضوع، استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا میتواند بهرهوری در فولاد خوزستان را افزایش دهد و همین موضوع سبب شده تا همکاری این مجموعه با پارکهای علم و فناوری افزایش پیدا کند. این مجموعه با اعتماد به دانش بومی توانسته بخشی از نیاز خود را بومی کند؛ اتفاقی که بر کاهش هزینههای ارزی نیز اثرگذار بوده است.

برگزاری آزمون استخدامی

برگزاری آزمون استخدامی در مجموعه فولاد خوزستان پس از چند سال نیز، حاکی از آن است که فولاد خوزستان، توسعه را باجدیت دنبال میکند و این هدفگذاری باعث شده تا سهم خوبی در اشتغالزایی استان داشته باشد. در کنار آن، تلاش میکند نیروهای جذبشده با حضور در دورههای آموزشی، به تخصص لازم دست پیدا کنند که تمامی این موارد منجر به افزایش بهرهوری
می
شود. در کنار تمامی موارد یادشده، تامین انرژی میتواند پاشنهآشیل توسعههای انجامگرفته باشد؛ چالشی که تمامی فولادسازان از جمله «فخوز» را هم درگیر کرده و در صورت حل نشدن این بحران باید برای سالهای پیشرو کمی نگران بود. با این حال، فولاد خوزستان سعی بر آن دارد با استفاده از فناوریهای جدید و کاهش مصرف انرژی، اثرگذاری این چالش را تا حد ممکن کم کرده و اجازه ندهد برنامههای تولید تحتالشعاع این مسئله قرار بگیرند.

سخن پایانی

نگاهی به مدیریت مجموعه فولاد خوزستان و هدفگذاریهای انجامگرفته نشان میدهد، نباید سهامداران چندان نگران وضعیت «فخوز» باشند. کاهش سوددهی بیش از آنکه ناشی از اتفاقات درونسازمانی باشد، در صنعت فولاد که متاثر از بازار جهانی است، بیشتر وابسته به عوامل خارجی و تصمیمات اتخاذشده از سوی وزارت صمت است. رکوردشکنی در بخش تولید کنسانتره در شهریور امسال پس از 4سال نیز، گواه این موضوع است که نقشهراه تدوینشده فولاد خوزستان به مقصد خوبی خواهد رسید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay9py