سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 18809
تاریخ انتشار: 1401/05/15 01:38

سنگ گرانیت چیست؟

در مورد سنگ های گرانیت توضیحات مهمی را داده ایم.

 

 

 

حتماً در شعر و ادب فارسی واژه خارا را شنیده اید. سنگ گرانیت نام علمی سنگ خارا است که به سنگ سخت معروف است. سنگ گرانیتی که از سرد شدن توده های آتشفشانی مذاب و اسیدی تشکیل شده است نمادی از سختی، استحکام و دوام است. با نگاهی به سازه های باستانی، شاهد استفاده از گرانیت در بسیاری از آنها هستیم. گرانیت صورتی در اهرام مصر و گرانیت قرمز در برخی معابد هندی نمونه های بارز استفاده از گرانیت در سازه های باستانی هستند.

معادن گرانیت در کشورهای آسیای مرکزی مانند هند، چین، تایوان، ویتنام و ایران یافت می شود. سنگ گرانیت هر کشور با توجه به ساختار خاک آن منطقه کمی با کشور دیگر متفاوت است. این تفاوت در میزان خمش و سایش سنگ، جذب آب و میزان آهن موجود در آن منعکس می شود. بیشترین خرید سنگ گرانیت برای استفاده در ساخت ساختمان های مختلف می باشد. کالاساخت یکی از بزرگترین فروشگاه های سنگ ساختمانی است که با کیفیت ترین سنگ ها را با قیمت رقابتی عرضه می کند و به صنعت ساختمان در این کشور خدمت می کند. مهم ترین سنگ های گرانیت در ایران گرانیت نطنز که سفید و مشکی رنگ می باشد و سنگ نهبندان است.

 سنگ گرانیت کالاساخت

اجرای سنگ گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین است. سنگ‌های آذرین سنگ‌های آتشفشانی هستند که عمدتاً از ماگما تشکیل شده‌اند که پس از خروج از دهانه آتشفشانی به آرامی سرد شده و به سنگ جامد تبدیل می‌شوند. یکی از ویژگی های ماگما اسیدیته است و گرانیتی که از ماگما تشکیل می شود یک سنگ اسیدی است. مواد معدنی مختلفی مانند کوارتز، میکا، فلدسپات، پتاسیم، بیوتیت و غیره در پارچه های گرانیتی یافت می شود.

ویژگی سنگ گرانیت

بسیار سخت است و به راحتی خراش نمی گیرد. چگالی این سنگ 2.75 گرم بر سانتی متر مکعب است.

در برابر حرارت مقاوم است.

زیبایی منحصر به فردی دارد و در بافت ها و رنگ های متنوع یافت می شود.

ضد لک است.

درزهای کوچک و پنهانی دارد.

نگهداری از آن آسان است.

خاصیت پولیش عالی دارد.

رنگ و بافت گرانیت

گرانیت به دلیل ماهیت آذرین خود دارای دانه ای متوسط ​​تا درشت است. در سنگ های گرانیت انواع مختلفی از کانی ها وجود دارد که هر کدام رنگ خاصی دارند و رنگ انواع گرانیت با توجه به نوع کانی های به کار رفته در آنها مشخص می شود. به این ترتیب گرانیت سفید و رنگ های دیگری مانند خاکستری، صورتی، نارنجی، شکلاتی، سبز، سیاه و قرمز در میان آنها یافت می شود. گرانیت خاکستری نطنز و گرانیت نهبندان نمونه هایی از آن هستند. گرانیت سیاه یکی از پرکاربردترین گرانیت هاست. تنوع رنگ و نقش سنگ های گرانیت آن را به یکی از محبوب ترین سنگ های قابل استفاده در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.

انواع سنگ های گرانیتی

گرانیت را می توان بر اساس محل استخراج طبقه بندی کرد که گرانیت نطنز یکی از بهترین نمونه های آن است.

نطنز گرانیت

گرانیت نطنز یکی از بهترین گونه های موجود در ایران است. سنگ گرانیت مشکی نطنز یکی از بهترین نمونه های مشکی این سنگ در کشور با زمینه مشکی با دانه های سفید است. یکی از ویژگی های گرانیت نطنز جذب آب کم و مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی است. البته مقاومت گرانیت نطنز در برابر عوامل محیطی مانند گرما و سرما و نور خورشید نیز به خوبی شناخته شده است. گرانیت گل پنبه ای و گرانیت طوسی نطنز از پرکاربردترین سنگ های گرانیتی هستند.

 گرانیت کالاساخت

فرآوری گرانیت

از اپوکسی در فرآوری گرانیت استفاده می شود تا رنگ آن یکنواخت تر شود و سنگ زیباتر شود. یکی از راه های بازیافت گرانیت رنگ آمیزی آن است. برخی از انواع گرانیت به طور مصنوعی رنگ می شوند و به رنگ های هلویی، نخودی، قرمز یا رنگ های دیگر تبدیل می شوند.

مقاومت سنگ گرانیت

گرانیت دارای منافذ زیادی است، بنابراین در برابر جذب آب مقاوم است.

مقاومت خوبی در برابر گرما، گرما و نور خورشید دارد، بنابراین برای نمای ساختمان مناسب است.

مقاومت فشاری بالایی دارد، بنابراین برای مناطق شلوغ مناسب است.

خاصیت پولیش بالایی دارد، بنابراین برای ساخت وسایل تزئینی مناسب است.

کاربردهای سنگ گرانیت

به دلیل مقاومت بالای سنگ گرانیت می توان از آن در هر ساختمانی استفاده کرد. سنگ گرانیت یکی از بهترین سنگ های مناسب برای نما و سنگ فرش داخل و خارج ساختمان می باشد.

استفاده از سنگ گرانیت در نمای ساختمان

سنگ گرانیت می توان گفت یکی از سنگ های مناسب برای نمای ساختمان است. البته ذکر این نکته ضروری است که این سنگ سنگین است و برای محکم کردن آن باید از صفحه استفاده کرد.

گذاشتن سنگ گرانیت در کف ساختمان

خاصیت ضد خش بودن سنگ گرانیت آن را به بهترین کفپوش ساختمان ها تبدیل کرده و حتی کف معابر عمومی را نیز می پوشاند.

کاربردهای دیگر گرانیت

گرانیت را می توان برای میز و کابینت استفاده کرد. پله های ساختمانی، محوطه سازی شهری، سنگفرش پیاده روها و خط کشی خیابان ها بدون استفاده از سنگ گرانیت قابل تصور نیست.

مزایای استفاده از سنگ گرانیت

هزینه نگهداری گرانیت کم بوده و استفاده از آن در ساختمان بسیار مقرون به صرفه است.

عمر مفید بالایی دارد.

آتش نمی گیرد و نمی سوزد، بنابراین یکی از بهترین سنگ ها برای ساختمان است.

با سایر مصالح ساختمانی سازگار است.

نگاهی به معایب سنگ گرانیت

سنگین است.

نصب روی دیوار کمی سخت است.

به دلیل سنگین بودن، برداشتن آن به تجهیزات مختلفی نیاز دارد و در نتیجه می تواند گرانتر از سنگ های دیگر باشد.

ضد صدا و حرارت نیست.

تمیز کردن سنگ گرانیت

گرانیت به راحتی تمیز می شود و با مواد مختلفی مانند مواد شوینده ظرفشویی قابل شستشو است. برای براق شدن سطح سنگ می توانید از روغن های گیاهی نیز استفاده کنید.

قیمت گرانیت

قیمت گرانیت به کیفیت آن بستگی دارد. هرچه گرانیت یکنواخت تر باشد، گران تر است. البته فرآوری سنگ گرانیت نیز باعث افزایش کیفیت آن می شود. شما می توانید قیمت به روز انواع سنگ گرانیت را در کالاساخت مشاهده کنید.

رنگ گرانیت نیز در قیمت آن قابل توجه است. به عنوان مثال، هرچه گرانیت سیاه تیره تر باشد، گران تر خواهد بود.

خرید گرانیت وارداتی نیز می تواند بسیار گران باشد. نمونه هایی از گرانیت وارداتی عبارتند از گرانیت سفید آلاسکا، مروارید آبی، سفید یخی و فیوژن.

بدون شک یکی از مشکلاتی که بر زیبایی سازه تاثیر می گذارد پوشش کف و دیوار آن است. ظاهر ساختمان از دو منظر متفاوت حائز اهمیت است. اول اینکه محیط را زیبا می کند و به مردم احساس خوبی می دهد. نکته دیگر این است که برای چندین دهه به عنوان امضای سازنده در یادها خواهد ماند. کالاساخت با ارائه انواع سنگ ساختمانی سال هاست که در ساخت سازه های زیبا و خاطره انگیز همراه شماست.

kalasakht.com

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdpv5