چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 10 Apr 2024
کد خبر: 13859
تاریخ انتشار: 1401/01/15 11:30

سرگذشت عجیب برنامه هفتم توسعه

کمال علیپور: برنامه ششم را یک سال تمدید کردیم چون از برنامه عقب هستیم. تا سال ۱۴۰۴ باید در ابعاد مختلف قدرت برتر منطقه می شدیم که هنوز به برنامه نرسیده ایم. از این رو صنعت و معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و ارگان هایی که در کشور مولد هستند و بیشتر در تولید ناخالص ملی تاثیر گذار هستند باید فعال شوند.

برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زمره‌ی برنامه‌های میان مدت در مسائل کلان کشور به شمار می‌آیند. برنامه‌هایی که حسب رویه‌ اساسی موجود، مطابق با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین می‌شوند و چشم‌اندازی از مسیر چند ساله توسعه را پیش روی مسئولان کشور قرار می‌دهد. قرار بر این بود که برنامه هفتم توسعه همزمان با بودجه ۱۴۰۱ در مجلس بررسی شود اما دولت اعلام کرد به دلیل فرایند انتقال قدرت در قوه مجریه نمی‌تواند برنامه هفتم را به مجلس ارسال کند. در همین راستا بودجه ۱۴۰۱ با اما و اگرهای بسیاری قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به مقصد رسید و سوالی که مطرح می شود این است که آیا دولت از پس هزینه های بودجه سال جاری برمی آید یا خیر. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

بودجه در چهارچوب برنامه بود

کمال علیپور خنکداری نماینده مردم جویبار، سوادکوه و قائمشهر در مجلس در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: اولا که لایحه را خود دولت داده است و دستگاه های اجرایی ظرفیت خود را می بینند و پیشنهاد می دهند و قطعا از پس آن بر می آیند. دوم اینکه ما در صنعت و معدن و تجارت در تلفیق افزایش چندانی نداشتیم که بگوییم از ریلی که دولت دیده خارج شده است یا خلاف اصل ۵۵ بوده است. ما یک سری احکام را آنجا مشخص کرده ایم که آن هم در چهارچوب برنامه بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد آینده کاری وزیر صمت در سال جاری اظهار کرد: به نظر می رسد که آقای فاطمی امین و تیم او می توانند با همین آرامشی که دارند کار کنند. شرایط این وزارت‌خانه باید نسبت به گذشته مضاعف تر باشد و اگر قرار بر کنترل باشد، اگر قرار است تولید و صادرات بیشتر باشد این وزارت خانه باید بیشتر از سایر وزارتخانه ها تلاش کند زیرا که سهم وزارت صمت در جی دی پی کشور بالا است لذا نه تنها باید این اعداد و ارقام را پیش ببرند، بلکه از برنامه جلوتر بروند چون ما امروز از برنامه عقب هستیم.

کمالپور در مورد برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم را یک سال تمدید کردیم چون از برنامه عقب هستیم. تا سال ۱۴۰۴ باید در ابعاد مختلف قدرت برتر منطقه می شدیم که هنوز به برنامه نرسیده ایم. از این رو صنعت و معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و ارگان هایی که در کشور مولد هستند و بیشتر در تولید ناخالص ملی تاثیر گذار هستند باید فعال شوند.

لزوم توجه ویژه بر اشتغالزایی

وی افزود: حضرت آقا فرمودند اشتغال زایی، لذا لازم است که به این امر توجه ویژه ای شود. اشتغال در درون و عدم توجه ملموس به خارج و توجه بیشتر در داخل باید بیشتر شودتا  از فضای خمودگی که تا امروز در جریان بود خارج شویم. به نظر بنده بودجه ۱۴۰۱ به سمت تولید و صنایع است و رویکرد خوبی دارد و انتظار ما این است که بیشتر کار کنند و به نتیجه برسند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس یازدهم در مورد تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بخش صنعت اظهار کرد: ما ارز ترجیحی را حذف نکرده‌ایم بلکه آن را به دست دولت داده ایم و به دولت دو مورد را توصیه کرده ایم. اول اینکه مدیریت این ارز با خود دولت باشد و هر جا که ارز ترجیحی لازم است یا جبران یک موضوع نیاز است به شکل ریالی یا ارزی کمک کند دوم اینکه برای عدم زیان مصرف کننده گفته ایم که قیمت ها را متعادل شود یعنی قیمت‌ها براساس شهریور ماه سال پیش تعیین شود. پس دو حالت شد اولا ارز ترجیحی حذف نشده و دست دولت را باز گذاشته ایم و دوم اینکه کمک جبرانی برای دولت گذاشته ایم تا در بحث تولید و معیشت کمک کند و سوم اینکه در تبصره ۱۴ از محل یارانه ها برای تولید کننده ها درصد و عدد مشخص کردیم تا دولت از محل هدف‌مندی یارانه ها به تولید کننده ها کمک کند تا سبب ضرر آن ها نشود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ke6e8