سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 12221
تاریخ انتشار: 1400/12/08 00:30

سرمایه گذاری جدید ایمیدرو در این استان

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بوکسیت معدن سرفاریاب به جاجرم خراسان منتقل می شد، گفت: ایمیدرو در زمینه ظرفیت های سرفاریاب سرمایه گذاری می کند.

سید احسان عسکری به رویکردها و سیاست گذاری های اقتصادی استان اشاره و اظهار کرد: پیگیری اجرای طرح های نیمه تمام، رفع مانع از طرح های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید از جمله سیاست ها برای پیشرفت حوزه اقتصادی استان است.

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در جلساتی که در مرکز کشور برگزار می شود برای هر سه این موارد رایزنی می کنیم، افزود: استان با داشتن جمعیت بالای بیکار و آسیب های ناشی از بیکاری، از استخراج معدن بوکسیت سرفاریاب بهره ای نمی برد و بوکسیت این معدن به صورت خام به جاجرم خراسان منتقل می شد.

وی بیان کرد: با حضوری مجازی نماینده جاجرم جلسه ای با ایمیدرو در تهران برگزار شد و ضمن تشریح شرایط بیکاری و نیاز به ایجاد اشتغال در استان از ایمیدرو خواستیم بر روی ظرفیت های سرفاریاب سرمایه گذاری کند که با توجه به ابعاد فنی یک میلیون و ۲۰۰ تن بوکسیت سرفاریاب می تواند یکی از حوزه های سرمایه گذاری باشد.

وی بیان کرد: مبلغ سرمایه گذاری ایمیدرو در سرفاریاب ۶۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان خواهد بود.

عسکری در ادامه با اشاره به تعطیلی معدن آهک هیدراته در چرام گفت: این معدن علی رغم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی یک سالی است تعطیل شده که قابل قبول نیست.

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای فعال شدن این معدن با ایمیدرو صحبت کردیم که مورد موافقت قرار گرفت، معدن از فروردین ۱۴۰۱ فعال و برای ۸۰ تا ۹۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

این مسئول به برنامه های تدارک دیده شده برای معدن فسفات چرام اشاره و عنوان کرد: قرار است در کوتاه مدت استخراج معدن و در میان مدت کارخانه فسفات راه اندازی شود که می تواند کمک بزرگی به بخش کشاورزی کشور باشد.

عسکری به موارد مصرف کود فسفات اشاره کرد و یادآور شد: کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین می شود و مابقی از آفریقا و سوریه وارد می شود.

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج را کمتر و کشور را مسیر توسعه قرار خواهد داد.

این مسئول با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پتروشیمی دهدشت، عنوان کرد: این واحد اقتصادی در زمان ساخت ۲۵۰۰ و زمان بهره برداری ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر شغل ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش اقتصادی استان در سه حوزه صنعت، معدن و گردشگری برنامه سه ساله تدوین کرده که در صورت تامین مالی بین ۵ تا ۸ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

 

منبع: دنیای معدن


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xzll4