دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 18942
تاریخ انتشار: 1401/05/23 00:47

رونمایی از محصول مشترک وزارت دفاع و ایران‌خودرو

گروه صنعت: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره توسعه همکاری با صنایع دانش‌بنیان به‌ویژه حوزه نظامی با صنعت خودرو، سامانه کنترل هوشمند یورو ۵ با حضور وزرای دفاع و صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو رونمایی شد.

سامانه مدیریت هوشمند دریچه گاز موتور یورو ۵، محصول مشترک وزارت دفاع و گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور امیر سرتیپ محمدرضا قرایی‌آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نمایشگاه قابلیت‌های وزارت دفاع در اقتصاد و تولید رونمایی شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در حاشیه مراسم رونمایی از محصول ای‌سی‌یو مشترک این شرکت و وزارت دفاع، گفت: توسعه سامانه مدیریت موتور در اولویت برنامه‌های این گروه قرار گرفته که عمق ساخت داخل، کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را به‌دنبال خواهد داشت. به‌گزارش ایکوپرس، مهدی خطیبی افزود: برای دستیابی به اهداف کلان صنعت خودرو و خودروساز شدن به‌معنای واقعی، نمی‌توان نقش برق و الکترونیک را نادیده گرفت، زیرا در شرایط کنونی سهم الکترونیک در خودروهای تولیدی کشورهای در حال توسعه بیش از ۵۰ درصد و کشورهای توسعه‌یافته ۳۵ درصد است.

وی با بیان اینکه مشکل فعلی صنعت خودرو عدم‌همترازی و یکنواختی بین تجهیزات برق و الکترونیک است، افزود: این موضوع به‌دلیل تعداد منابع تامین در این صنعت بوده و چالش‌های کیفی فراوانی را به‌دنبال داشته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه دستور نقشه برق و الکترونیک خودرو باید در اختیار خودروساز باشد، نه قطعه‌ساز، اظهار کرد: قطعه‌ساز هم شاید به‌تنهایی این دستور نقشه را در اختیار نداشته باشد و در حقیقت، نوعی وابستگی خارجی به‌ویژه به منابع چینی در این بخش مشاهده می‌شود که در چنین شرایطی باید این روند تغییر کند و دستور نقشه در اختیار خودروساز قرار گیرد.

خطیبی ادامه داد: مجموعه اقداماتی از این قبیل منجر به توسعه سامانه مدیریت موتور می‌شود و اتفاقی که اکنون در مراسم رونمایی از ای‌سی‌یو دریچه گاز موتور یورو ۵ انجام‌ شده، آغاز راه این حرکت بزرگ قلمداد شده و به‌تنهایی مانع خروج سالانه ۱۴ میلیون یورو ارز از کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه این دستاورد آغاز راه توسعه سامانه مدیریت موتور به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: در این همکاری مشترک با وزارت دفاع، فعالیت‌های سخت‌افزاری بر پایه ظرفیت‌های وزارت دفاع بوده و در حوزه نرم‌افزار کاربردی، نرم‌افزار پایه و کالیبراسیون کاملا از توانمندی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو بهره گرفته شده است.

 وی با بیان اینکه این دستاورد نتایج بسیار مطلوبی در زمینه کیفیت محصولات ایران‌خودرو به‌دنبال خواهد داشت، گفت: همکاری گروه صنعتی ایران‌خودرو و صنایع دفاع در سطح بسیار مطلوبی پیگیری می‌شود و این هم‌افزایی به‌طور حتم در آینده با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه تولید انبوه این محصول از شهریور در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در برخی زمینه‌ها، صنایع دفاعی از توانمندی بسیار بالایی برخوردارند و در زمینه‌های دیگر، ایران‌خودرو زیرساخت‌ها و دانش فنی مطلوبی را در اختیار دارد که با تلفیق این ظرفیت‌ها می‌توان طرح‌های توسعه‌ای و افزایش عمق ساخت داخل را تسریع کرد. گفتنی است، سامانه مدیریت هوشمند موتور (ECU) با همکاری شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) در حوزه نرم‌افزار و کالیبراسیون و صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا) وزارت دفاع در حوزه سخت‌افزار، طراحی و ساخته شده است. شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو با همکاری شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران وابسته به وزارت دفاع به طراحی و ساخت ای‌سی‌‌یو پیشرفته با قابلیت دسترسی به سطح استاندارد روز اقدام و با دریافت تاییدیه از شرکت ایران‌خودرو تولید انبوه این محصول را آغاز کرده است.

این محصول پیشرفته، قابلیت‌های استفاده روی تمامی محصولات فعلی ایران‌خودرو، کنترل موتورهای افشانه‌ای بنزینی، کنترل دریچه گاز برقی، ارتقا به کنترل‌کننده موتورهای دوگانه‌سوز و پشتیبانی از دو حسگر اکسیژن مجزا، پشتیبانی از سامانه ضدسرقت، استفاده از میکروکنترلر پیشرفته را داشته، دارای استاندارد آلایندگی روز است و در نسخه در حال توسعه این محصول، موتورهای به‌روز محصولات ایران‌خودرو شامل موتورهای خانواده +EF و خانواده موتور کم‌مصرف سه‌استوانه نیز پوشش داده خواهد شد.  شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع با طراحی و تولید زیرمجموعه‌های الکترونیک و ایمنی خودرو از جمله مجموعه کیسه هوا، کنترل‌کننده ایربگ، اینفلیتور، ایموبیلایزر، انواع حسگرها و ای‌سی‌یو با حجم قرارداد بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های خودروسازی، جزو شرکت‌های برتر قطعه‌ساز در کشور است.

سرریز فناوری‌ها به بخش صنعت

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین رونمایی از محصول مشترک وزارت دفاع و ایران‌خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن وتجارت انجام شد، اظهار کرد: در راستای وظایف ذاتی وزارت دفاع، مسئولیت پشتیبانی از نیروهای مسلح در ابعاد تجهیزات تسلیحاتی را برعهده داریم، اما وظایف دیگری هم برای ما تعریف‌شده که در جهت کمک به صنعت کشور است.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال‌های اخیر داشته، کمک به سایر صنایع را در دستور کار خود قرار داده و تلاش داریم سرریز فناوری‌ها و توانمندی‌های موجود در وزارت دفاع را در اختیار بخش خصوصی و صنعتی قرار دهیم.

وزیر دفاع گفت: در نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع، حدود ۱۱۰۰ محصول که در حوزه‌های غیرنظامی از سوی وزارت دفاع تولید شده را شاهد هستید، اما کار انجام‌شده در وزارت دفاع و نیروهای مسلح بسیار گسترده‌تر از آنهاست.

وی تصریح کرد: خدمات وزارت دفاع در سال ۱۴۰۱ در تولید محصول و خدمات غیرنظامی در بخش غیردولتی، رشد ۲.۵ برابری داشته؛ یعنی وزارت دفاع همراهی و همکاری با بخش صنعتی و خصوصی را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهوری و فرماندهی معظم کل قوا، این امر با سرعت و شدت بیشتری در حال انجام است.

وزیر دفاع با اشاره به بازدید وزرا و مسئولان از نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع، گفت: قطعا بازدید مسئولان و وزرا از این توانمندی‌ها می‌تواند تاثیر راهبردی بر تامین نیازهای بخش‌های گوناگون از درون کشور و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد، وزارت دفاع در حوزه‌های گوناگون هوایی، دریایی، زمینی، ریلی و بحث‌های تخصصی الکترونیک و مهندسی نفت، پتروشیمی و بسیاری از حوزه‌های دیگر دارای علم، تجارب و فناوری‌های بسیار پیشرفته است و با توجه به رشدی که در این سال‌ها داشته، به‌طور قطع، اگر این توانمندی‌ها به سایر بخش‌هایی که نیاز به این فناوری‌ها دارند، انتقال پیدا کند، می‌تواند بسیار موثر باشد. امیر سرتیپ آشتیانی درباره همکاری مشترک با صنعت خودرو کشور، اظهار کرد: اگر ارتباطات، تعاملات و هم‌افزایی میان بخش‌ها و نهادهای موجود در کشور را افزایش دهیم، می‌توانیم به پیشرفت کشور سرعت بیشتری ببخشیم. در این میان، وزارت دفاع این آمادگی را دارد که با سایر نهادها همکاری داشته و توانمندی‌ها و دانشی که به آن دست‌یافته را در اختیارشان قرار دهد، اما سایر بخش‌ها نیز باید خواستار این همکاری باشند. آنها باید اعلام نیاز کنند، ایده بدهند و با همکاری و همراهی، آن ایده و نیاز پیگیری شده، پرورش یافته و تبدیل به محصول و توسعه فناوری شود. ما هیچ محدودیتی در وزارت دفاع نداریم و هر بخشی از کشور که به وزارت دفاع مراجعه کند، قطعا می‌توانیم به آنها کمک کنیم و کارهای بزرگی را با همراهی و همکاری آنها انجام دهیم.

ایجاد بازار گسترده برای دانش‌بنیان‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: تمرکز ما در حوزه دانش‌بنیان این است که بنگاه‌های بزرگ را وارد حوزه تحقیق و توسعه کنیم تا یک بازار گسترده برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود.

سیدرضا فاطمی‌امین اظهار کرد: صنعت دفاعی به‌دلیل گستردگی زیاد، تطابق بالایی با بخش صنعت دارند، به‌طوری که در این بازدید با یک حساب سرانگشتی حدود ۲۰ تا ۲۵ بخش را دیدم که با حوزه صنعت تطابق دارد.

وی افزود: به‌دنبال تقویت این بخش هستیم و نمونه‌های خوبی در حوزه‌های میکروالکترونیک، خودرو و بخش‌های شیمیایی معدنی دیده می‌شود. به‌طور کلی نیازهای بخش دفاع، گسترده

 است.

فاطمی‌امین در پاسخ به این پرسش که سهم دانش‌بنیان‌ها در صنعت چقدر است، گفت: این سهم بالاست، اما اینکه چه میزان در اقتصاد نقش دارند در حال‌حاضر پایین است، چون هنوز به مقیاس تولید اقتصادی نرسیده‌اند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به‌عنوان مثال، سود خالص یک واحد صنعتی در سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان بود که ۳ درصد این شرکت در فعالیت دانش‌بنیان یک جهش جدی به‌وجود می‌آورد. به همین دلیل، تمرکز ما در حوزه دانش‌بنیان این است که بنگاه‌های بزرگ را وارد تحقیق و توسعه کنیم تا یک بازار گسترده‌ای برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شده و مهم‌تر اینکه، اگر این ارتباط برقرار شود، خودش را در اقتصاد نشان می‌دهد به‌طوری که هم‌اکنون این موضوع در تجهیزات پزشکی نمود روشن داشته، اما در بسیاری از صنایع هنوز نشان داده نشده است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمرکز ما این است که شرکت‌های بزرگ را به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های حمایت از محصولی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، جلوگیری از واردات آن است.

وی گفت: معیارهایی مانند قیمت، کیفیت مناسب، در زمان مناسب و با کارآیی مناسب مواردی است که محصول تولیدشده داخل را قابل‌استفاده می‌کند. آنجایی که این ۵ معیار وجود دارد باید از محصول داخلی حمایت کنیم و اتفاقا وظیفه ما همین است که با این کار اشتغال و ارزش‌افزوده در کشور حفظ شده و فرصت شغلی ایجاد شود. البته این تنها راه نیست.

فاطمی‌امین با بیان اینکه می‌توانیم بازار و تقاضا ایجاد کنیم، تصریح کرد: اگر بنگاه‌های بزرگ را به سمت تحقیق و توسعه سوق دهیم، فضای ورود دانش‌بنیان‌ها به بازار ایجاد می‌شود، زیرا اگر استانداردها در برخی محصولات ارتقا یابد، بازار و تقاضا برای کار دانش‌بنیان ایجاد می‌شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rag9z