چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 20245
تاریخ انتشار: 1401/08/09 07:46
خبرنگاران بازداشتی را آزاد کنید

روزنامه‌نگاری جرم نیست

جمعه، 6 آبان نخستین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم امریکا در اغتشاشات اخیر کشور» منتشر شد. در این بیانیه از دو روزنامه‌نگار بازداشتی با نام‌های «ن-ح» و «الف-م» نیز سخن به میان آمده است. مطالب مطرح شده در این بیانیه با موجی از اعتراضات توسط فعالان رسانه‌ای همراه شده است.

بهدنبال انتشار بیانیه مشترک از سوی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه که در آن اتهاماتی به الهه محمدی و نیلوفر حامدی نسبت داده شده بود، انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران بیانیهای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: «بیانیه مشترک دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور درباره تحلیل رویدادهای اخیر، مضمونی نداشت؛ جز اینکه باید روزنامهنگاری را جرم و ممنوع اعلام کرد، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همکاران ما در انجام وظیفه حرفهای را مصداق اتهامی قرار دادهاند که بهمعنای پایان کار روزنامهنگاری است. فعالیت خبری مورداشاره نهادهای اطلاعاتی، جزو ابتداییترین و بدیهیترین وظایف روزنامهنگاری محسوب میشود، این در حالی است که یکی از ریشههای مشکلات کشور، فقدان یا خطیر بودن انجام همین فعالیتهای خبری است. آنچه را این بیانیه درد دانسته، در واقع درمانِ رسانههای داخلی است.  بهعلت فقدان همین فعالیت است که مرجعیت رسانهای از داخل به خارج از کشور منتقل شده و امروز با چنین وضعی مواجهید، بهطوری که اگر تمام روزِ خود را صرف تکذیب اخباری کنید که غلط و دروغ میپندارید، باز هم وقت کم میآورید، چون رسانه نداریم؛ از این رو، برخورد با فعالیت ابتدایی دو خانمِ روزنامهنگار حرفهای، ناشی از عصبانیتی است که نسبت به رسانههای برونمرزی وجود دارد و ضرورت دانستن این نکته که مقابله با آن رسانهها، اتفاقا به رسمیت شناختن و احترام و دفاع از حرفه روزنامهنگاری است.  انتقام از برنامههای ماهوارههای فارسیزبان خارج ایران را از روزنامهنگاران زحمتکش و خدمتگزار مردم نمیگیرند.

 این نه قانونی است، نه اخلاقی و نه حتی مفید و تاثیرگذار. این اتهام که همکاران ما برای آموزش بدیهیات و اصول اولیه روزنامهنگاری به خارج از ایران رفته و در کلاسهای روزنامهنگاری شرکت کردهاند، فارغ از صحت و سقم اصل وجودی چنین برنامههایی، توهین به شعور مخاطب و جامعه روزنامهنگاری محسوب میشود؛ آن هم دو روزنامهنگاری که از حرفهایترین روزنامهنگاران کشور هستند.

 بیانیه دو نهاد اطلاعاتی بهمعنای آن است که همه ما روزنامهنگاران متهم و حتی مجرم هستیم و از آن مهمتر اینکه، حرفه روزنامهنگاری را در داخل کشور منتفی تلقی میکنند؛ از این رو معتقدیم باید مجموعه نهادهای مدنی و صنفی مرتبط با رسانه و روزنامهنگاری در این زمینه چارهاندیشی و اعتراض خود را به این رویکرد ویرانگر که تضعیف نهاد رسانه و فرستادن مرجعیت رسانهای به خارج از مرزها را دربردارد، ابراز کنند. متاسفانه رویکرد اطلاعاتی مزبور درد خود را از جایی میداند که در واقع درمان و چاره بیماری کشور است.

 انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران، این رویکرد امنیتی را نسبت به حرفه روزنامهنگاری نهتنها غیرقانونی و در تقابل با آزادی قانونی میداند، بلکه آن را عامل اصلی یا دستکم یکی از عوامل بحرانزای جامعه ایران محسوب میکند. ضمن آنکه شکست آن از پیش قابلمشاهده است. همچنین معتقدیم براساس آنچه در اطلاعیه مزبور آمده، اقدامات حرفهای دو همکار حرفهای ما خانمها الهه محمدی و نیلوفر حامدی جزو وظایف حرفهای هر روزنامهنگاری است. مگر قرار بوده تصویری از خانم مهسا امینی یا خبر مراسم آن مرحومه منتشر نشود که آنان خلاف آن عمل کرده باشند؟ این حق آنان و از آن مهمتر وظیفه حرفهایشان بوده است؛ ضمن اینکه مدیران رسانهای آنان نیز در جریان مأموریت کاری آنها بودهاند. باتوجه به جمیع جهات، انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران معتقد است ایرادات حقوقی گوناگونی از نظر شکلی و ماهوی درباره اتهامات وارده به اقدامات حرفهای دو همکار خبرنگار و نیز رویکرد نهادهای اطلاعاتی به حرفه روزنامهنگاری وجود دارد که این موارد نیز طی نامهای جداگانه به اطلاع ریاست محترم قوه قضاییه خواهد رسید.»

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqneb