جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 7002
تاریخ انتشار: 1400/09/09 11:38

روابط‌عمومی و رویدادهای سلامت عمومی

کووید-۱۹ مانند سایر رویدادهای جهانی دارای این ظرفیت است که دید ما نسبت به جهان، روش‌های تفکر و اندیشیدن را به‌طور کلی دستخوش تغییر کند.

صرف‌نظر از تراژدی انسانی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان، متلاشی شدن خانواده‌ها و رعب و وحشت فراگیر در بین مردم و جوامع، باید دانست تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا و قرنطینه تا بدان حد ماندگار، چشمگیر و مهلک بوده که هیچ‎گاه از حافظه جهانیان، چه نسل‌های کنونی و چه نسل‌های آینده پاک نخواهد شد.

کووید-۱۹ دردهای فردی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را به همراه آورد و به همین دلیل هم هست که می‌توان آن را در زمره رویدادهای تاریخی تاثیرگذار و شوک‌هایی که جهان را دگرگون ساخته، طبقه‌بندی کرد. دنیای پس از کووید-۱۹ از بسیاری جهات شبیه آن چیزی نیست که بسیاری از آینده‌شناسان، نظریه‌پردازان، سیاست‌شناسان یا سازندگان فیلم‌های تخیلی تصور می‌کردند.

پیامدها

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، سازمان‌ها و سیستم‎‌های سلامت عمومی و قابلیت ارتباط صحیح آنها با مردم و جوامع‌ را به چالش کشیده است.

این چالش‌ها و مشکلاتی نظیر ابهامات و ریسک‌های موجود هنگام بررسی نگرانی‌های عموم جامعه، می‌توانند منجر به مجموعه‌ای از نتایج و پیامدهای جبران‌ناپذیر از جمله از دست رفتن «اعتماد» و «اعتبار» سازمان‌های سلامت‎محور و دولت، تاثیرات اقتصادی و در بدترین حالت، مرگ شهروندان شوند.

نقش روابط‌عمومی 

یکی از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراک‌گذاری دانسته‎ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌‎ نجات جان شهروندان و کمینه‎سازی اثرات سوء هر بحران و رویداد است. این حق افراد است که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و ریسک‌های سلامتی و بهداشتی پیش روی خود و عزیزان‌شان را بشناسند. همچنین ارتباط و تعامل منظم و پیشاپیش و شفاف و صادقانه با عموم و جوامع در معرض خطر، می‌تواند موجب ابهام‎زدایی و اجتناب از سوءتفاهم‎‌ها شود.

غیر از این، برداشت جوامع متاثر از بحران‌های سلامت عمومی، تفاوت‌هایی را با دیدگاه‎های متخصصان و مسئولان ایجاد می‌کند. روابط‌عمومی می‌تواند با اطلاع از دانسته‌‎ها، احساسات و اقدامات مردم در قبال بیماری‎‌های همه‌‎گیر و چیزهایی که باید بدانند و انجام دهند، این خلأ را پر و به کنترل بیماری‎های همه‌گیر کمک کند. روابط‌عمومی همچنین می‌تواند اطلاعات پیچیده‎ علمی را به‌گونه‌ای ارائه دهد تا اقشار مختلف جامعه، مشکلی برای درک و اعتماد به آنها نداشته باشند.

روابط‌عمومی نه‌تنها یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت حجم زیاد اطلاعات (اینفودمیک = فراوانی اطلاعات درباره یک مسئله که شناسایی راهکار مناسب را دشوار می‌کند) است، بلکه موجب اعتماد مردم به واکنش‌های دولت نیز می‌شود و احتمال پیروی آنها از توصیه‎‌های بهداشتی را افزایش می‌دهد. این رویکرد همچنین شایعه‌ها و سوءتفاهم‌هایی که موجب تضعیف واکنش‌ها و شیوع بیشتر بیماری می‌شوند را کاهش می‌‏‎دهد.

درس‌های آموخته‌شده

اگر بشر بخواهد از وقوع همه‌گیری‌هایی شبیه کووید-۱۹ جلوگیری کند، ‌باید درس‌های بسیاری که در آن نهفته است را به خوبی بیاموزد و به‌کار بندد.

یکی از اصلی‌ترین دروس آموخته‌شده بحران‌های سلامتی قرن ۲۱ این است که ارتباطات و روابط‌عمومی نقش مهمی در واکنش موفقیت‎آمیز به مسائل اضطراری دارند؛ بنابراین شاید بتوان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فلسفی و محیطی در تاریخ ارتباطات و روابط‌عمومی نوین معرفی کرد که به‌طور بالقوه قادر است تاثیرات گسترده‌ای بر پاسخگویی اجتماعی موسسات، اخلاق شهروندان، فلسفه بنیادین ارتباطات و چشم‌انداز روابط‌عمومی بگذارد.

با این حال هر رویداد سلامت عمومی، چالش‌های ارتباطی جدیدی را به همراه می‌آورد، اما می‌توان از دروس برگرفته از بحران‎های پیشین برای مقابله با آنها بهره گرفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27x7n4