سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 7713
تاریخ انتشار: 1400/09/17 12:55

روابط عمومی‌ عضو دهکده جهانی

قربانعلی تنگ‌شیر- مدرس دانشگاه

روابط عمومی طی دهه‌های اخیر تحولات بنیادین و پرشتابی را پشت سر گذاشته که این تحولات در کل به‌دلیل دسترسی به جوامع جدید یا شبکه اجتماعی و ابزارهای مرتبط با آن بوده است. ابزارهای نوین نقش فعالان روابط‌ عمومی را از یک انتقال‌دهنده صرف پیام به فردی که در یک گفت‌وگوی دوجانبه شرکت دارد، ارتقا داده‌اند. در روابط عمومی نوین هدف گفت‌وگو و تعامل با مخاطبان در ارتباط دوسویه است. در مدیریت کنونی، استفاده از فضای مجازی بخش مهمی از دهکده جهانی است که روابط عمومی‌ها نیز عضوی از آن هستند. با استفاده از این ابزارهای نوین جهانی می‌توان به الگوهای جدید ارتباطی دست یافت. از اطلاعات جهانی بی‌انتها فرا روی بشر استفاده کرد تا ارتباط عمیق و فراوانی نیز به کمک روابط عمومی الکترونیک شکل گیرد. امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری در سراسر دنیا برای دسترسی مستقیم به مشتریان خود از انواع رسانه‌های مختلف در روابط عمومی الکترونیک استفاده می‌کنند. روابط عمومی خلاق با تکیه بر مهارت‌های روابط عمومی الکترونیک به کمک کارشناسان مبتکر خود تصویرسازی مناسبی از سازمان و موسسه خود ارائه می‌دهد. در اینجا به معرفی ابزارهای نوین در روابط عمومی‌ها می‌پردازیم که کاربرد و نوع عملکرد آنها به‌طور کامل به‌صورت‌های مختلف ارائه شده است. هر روابط عمومی باتوجه به اهداف و ماموریت خود می‌تواند از این ابزارها بهره ببرد تا بتواند در دهکده جهانی حضور ارزشمندی داشته باشد. در معرفی این ابزار نوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 ۱- شبکه‌های اطلاع‌رسانی/۲- اینترنت/ ۳- پست الکترونیکی (ایمیل)/

۴- وبلاگ‌ها/۵- پادکست/ ۶- خبرخوان‌های اینترنتیRSS/ ۷- موتورهای جست‌وجوی اطلاعات/ ۸- اتاق‌های گفت‌وگو یا فروم/ ۹- خبرگزاری‌های اینترنتی/ ۱۰- کیوسک‌های اطلاع‌رسانی/۱۱- وب‌سایت‌های سازمانی (درگاه سازمانی)/ ۱۲- فناوری تلفن همراه (موبایل، اس‌ام‌اس و بلوتوث)/۱۳- اکسترانت/ ۱۴- تلفن گویا / البته هر کدام از این ابزار‌ها معایب و مزایای خودشان را دارند. در تمام این سال‌ها اینترنت بیشترین نقش را در توسعه و استفاده هر یک از این ابزارها داشته و به‌طور کل سیستم کاغذبازی را در دنیا حذف کرده است. پس از اینترنت، تلفن همراه کاربردهای زیادی در پروسه «اطلاع‌رسانی» روابط عمومی‌ها دارد. این ابزار باتوجه به داشتن مزایایی مانند سرعت، امنیت نسبی، دسترسی دائم، فراگیری مخاطبان و صرفه اقتصادی یکی از بهترین ابزارهای اطلاع‌رسانی در روابط‌عمومی‌ها است. تلفن گویا با هدف پاسخگویی به مشتریان به‌صورت شبانه‌روزی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه و نیروی انسانی از ابزارهای مفید دیگری است که می‌تواند ابزار کاری مناسبی برای روابط عمومی سازمان باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4myjj4