چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 4311
تاریخ انتشار: 1400/08/05 13:19
افزایش ۶۶ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی ثبت شد

رشد تولید در ۲۰ محصول صنعتی و معدنی

بررسی آمار تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی (مقدماتی) در نیمه نخست امسال نشان‌دهنده افزایش تولید در ۲۰ ردیف از این محصولات است و گروه کامیون، کامیونت و کشنده با رشد ۶۶.۴ درصدی در صدر این آمار قرار دارد.

به گزارش شاتا، به دنبال استمرار اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های این وزارتخانه و تلاش و همت واحد‌های تولیدی، رشد تولید در ۲۰ محصول منتخب صنعتی طی ۶ ماه نخست سال به ثبت رسید.

براساس گزارشات مربوطه، در این مدت بیشترین آمار تولید مربوط به ردیف محصولات «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته‌شده نباتی»، «ماشین لباسشویی»، «شمش آلومینیوم» و «‌شیشه جام» بوده است.

همچنین در این مدت بیش از ۴۴۱ هزار و ۴۰۰ خودروی سواری، ۳۴ هزار و ۵۱۰ وانت، ۹۱۰ اتوبوس، مینی‌بوس و ون، ۳۳۵ کمباین و ۹ هزار و ۴۵۷ تراکتور در کشور تولید شده که در بخش تولید کمباین نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، رشد ۱۷.۵درصدی ثبت شده است.

در گزارش یادشده تعداد لوازم خانگی تولید شده در بازه زمانی ۶ ماه نخست امسال، بیش از ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار دستگاه (افزایش ۹.۷ درصدی تولید) اعلام شده که سهم یخچال و فریزر بیش از یک میلیون دستگاه (رشد تولید ۱۰ درصدی) و سهم ماشین لباسشویی نزدیک به ۶۶۹ هزار دستگاه (رشد تولید ۳۵.۱ درصدی) بوده است.

بخش دیگر این گزارش به رشد ۳.۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی (تولید ۳۱.۷ میلیون تُنی این محصولات) اشاره کرده است.

این در حالی است که در بخش کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، فولاد و سیمان به دلیل محدودیت‌های تحمیل‌شده به این صنایع طی فصل تابستان به ترتیب ۹.۵ درصد و ۹.۲ درصد کاهش تولید داشته است.

در این گزارش همچنین میزان تولید کاتد مس، ظروف چینی و شیشه جام در این بازه زمانی به ترتیب بیش از ۱۵۰ هزار تن، ۲۹.۹ هزار تن و ۶۵۸.۲ هزار تن عنوان شده که نشان‌دهنده رشد ۳.۷ درصدی تولید کاتد مس، افزایش نزدیک به ۱۷.۲ درصدی ظروف چینی و رشد ۲۵.۴ درصدی شیشه جام نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ است.

آمار تجارت بین‌المللی کالاهای غیرنفتی

گفتنی است، آمار مقدماتی واردات و صادارت کالاهای غیرنفتی (با میعانات گازی) در بازه زمانی یادشده حاکی از صادرات ۶۰ میلیون تنی این کالاها (‌رشد نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته) به ارزش ۲۱.۸ میلیارد دلار (‌افزایش ۶۱.۴ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۹) است.

در بخش واردات نیز در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۱۹ میلیون تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۲۳.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی رشد نزدیک به ۱۵ درصد و از نظر ارزشی افزایش ۳۶.۷ درصدی را در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

تصویب سرمایه‌گذاری خارجی

همچنین بر‌اساس گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، طی ۶ ماه امسال، ۱۱۳ مورد با ارزش ۲ هزار و ۶۱۴ میلیون دلار در کل کشور به تصویب رسیده که بخش صنعت، معدن و تجارت با ۷۴ مورد و حجم سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۲۷ میلیون دلار، به‌ترتیب از نظر تعداد و حجم سهم ۶۵ و ۸۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

بر‌پایه این گزارش، در دوره مورد بررسی از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری مصوب سهم بخش صنعت ۹۴.۵ درصد، سهم حوزه معدن ۴.۲ درصد و سهم بخش تجارت ۱.۳ درصد اعلام شده است؛ همچنین از تعداد ۷۴ مورد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره یادشده ۴۷ مورد دارای جواز تاسیس، ۲۳ مورد دارای پروانه بهره‌برداری (سرمایه‌گذاری در واحدهای موجود)، یک مورد دارای پروانه اکتشاف و ۲ مورد دارای پروانه بهره‌برداری معدن هستند.

کشورها و کالاهای در صدر سرمایه‌گذاری

در این گزارش بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره مورد بررسی در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی، ساخت محصولات از توتون و تنباکو بوده است.

همچنین ۵ کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل کشورهای غنا، امارات متحده عربی، افغانستان، هلند و آلمان اعلام شده که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌های مصوب مربوط به کشور افغانستان با ۲۹ مورد بوده است.

سپس امارات متحده عربی، ترکیه، چین و آلمان به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، زنجان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کسب کرد‌ه‌اند.

سخن پایانی

با توجه به موارد یادشده از ۷۴ مورد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این بخش، ۲۲ شرکت با صد درصد سهامدار خارجی، ۲۹ شرکت به‌ صورت مشارکتی با شرکای داخلی (J.V) و ۱۳ مورد به‌ صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و هستند.

سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل تمام درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kx8v4