سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 17238
تاریخ انتشار: 1401/03/13 07:00

راه درمان سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان یکی از بالاترین میزان مرگ و میر را در بین همه سرطان ها دارد. یکی از دلایل این است که این نوع سرطان سیستم دفاعی بدن را در مقابل خود قرار می دهد.

تحقیقات جدید از دانشگاه ناگویا نشان می دهد که ویتامین دی می تواند به طور موثر از یکی از مسیرهای کلیدی مورد استفاده در سرطان تخمدان جلوگیری کند.
سرطان تخمدان اغلب تحت فرآیندی به نام متاستاز صفاقی قرار می گیرد. در این فرآیند، سلول های آن از محل اولیه خود در تخمدان جدا شده و به محل ثانویه مانند دیواره صفاق یا دیافراگم می روند. صفاق با استفاده از سدی متشکل از سلول های مزوتلیال که از چسبندگی سلول های سرطانی جلوگیری می کند و گسترش آنها را محدود می کند، در برابر این فرآیند دفاع می کند.
با این حال، سرطان تخمدان با تبدیل سلول های مزوتلیال محافظ به سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان، این دفاع را دور می زند. این اتفاق محیطی را ایجاد می کند که به متاستاز کمک کرده و به گسترش سرطان در سراسر بدن می انجامد.
این گروه پژوهشی به سرپرستی دکتر ماساتو یوشیهارا (Masato Yoshihara) از دانشکده زنان و زایمان با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا دریافتند که ویتامین دی نه تنها با این فرآیند مقابله می کند، بلکه آن را احیا نیز می کند و باعث می شود که سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان به حالت اولیه خود برگردند. این فرآیند اثر مانع سلول های مزوتلیال را تقویت کرده و گسترش بیشتر سرطان را کاهش داد.

مطالعات نشان می دهد که درمان با ویتامین دی ممکن است مکمل مفیدی برای درمان سرطان تخمدان باشد.
در این راستا دکتر کازوهیسا کیتامی (Kazuhisa Kitami) محقق ارشد این مطالعه گفت: ما پتانسیل ویتامین دی را برای عادی سازی سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان بررسی کردیم که اولین مطالعه از این نوع است. جالب ‌ترین نکته این مطالعه این است که در شرایطی که تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان هنوز بسیار دشوار است، نشان دادیم که محیط صفاقی را می‌ توان به حالت طبیعی خود بازگرداند که از چسبندگی و رشد سلول ‌های سرطانی جلوگیری می ‌کند.
دکتر کیتمی توضیح می دهد: تجویز ویتامین دی به عادی سازی محیط صفاقی کمک می کند. این امر نشان می دهد که ترکیب ویتامین دی و داروهای معمولی می تواند اثربخشی درمانی آنها را برای سرطان تخمدان افزایش دهد. ما فکر می کنیم این اتفاق به جلوگیری از چسبندگی سلول های سرطانی به صفاق کمک می کند که ممکن است از عود سرطان تخمدان جلوگیری کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Matrix Biology منتشر شده است


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n96vx