پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17397
تاریخ انتشار: 1401/03/21 07:19

راهنمای انتخاب بین ماساژ درمانی و فیزیوتراپی

امروزه استفاده از فیزیوتراپی و ماساژ درمانی بسیار گسترده است و اسمشان زیاد به گوش میخورد. اما هر کدام برای شرایط خاص مناسب تر از دیگری است که شناخت تفاوت این دو به انتخاب یکی از آنها کمک میکند.

 

اگرچه ماساژ قدمت طولانی ای دارد اما میتوان گفت دانش ماساژ درمانی برای درمان بیماری ها نسبتا تازه است. در مقابل فیزیوتراپی که از شاخه های نوین علم پزشکی است و چند دهه است به شدت در درمان بیماری های مختلف کمک کننده بوده است. در این مطلب به معرفی این دو میپردازیم و در ادامه نگاهی داریم به ماساژ درمانی و فیزیوتراپی در منزل و چگونگی انجام آن.

ابتدا به فیزیوتراپی بپردازیم. فیزیوتراپی یک دانش مدرن است که تمام تلاشش بهبود عملکرد اعضای بدن انسان و پویا کردن آنها است. در فیزیوتراپی از روش های مختلفی مانند جریان الکتریسیته و یا انجام تمرینات ورزشی بهره میگیرند تا عضو دارای مشکل را تحریک کرده تا به عملکرد صحیح بازگردد. در یک تعریف جامع میتوان فیزیوتراپی را این گونه بیان کرد: شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در موارد مختلف زیادی مانند درد در قسمت های مختلف بدن، شکستگی، سکته مغزی، آرتروز، در رفتگی مفاصل، اسپاسم‌های عضلانی، انحراف در انحناهای ستون فقرات، ضایعات بافت نرم مثل پیچ‌خوردگی‌ها، پارگی رباط‌ها، منیسک‌ها، فتق دیسک بین مهره‌ای، نرمی کشکک، کشیدگی زردپی‌ها و ماهیچه‌ها، اختلالات مادرزادی مثل دررفتگی مفصل ران، کف پای صاف، پای پرانتزی و ضربدری و… استفاده از فیزیوتراپی به بهبود فرد کمک می کند.

در سوی دیگر ماساژ درمانی که یکی از شاخه های منوآل تراپی یا درمان دستی است، یکی از شاخه های نوین فیزیوتراپی می باشد که شامل حرکات و تکنیک های خاصی است که توسط دست های فرد ماساژ درمانگر بر روی اندام ها، عضلات، ستون مهره ها، پاها، دست ها و شانه ها به منظور بهبود وضعیت جسمانی و تسریع پروسه ی درمان، انجام می شود. در صورتی که عضلات، مفاصل و یا بافت‌های نرم دچار اختلالاتی شوند که در اثر آن، حرکت، قدرت، وضعیت قرارگیری اندام‌ها، تحت تأثیر قرار گیرد و یا این اندام‌ها دردناک شوند، با درخواست بیمار و تشخیص مراکز فیزیوتراپی، ماساژ درمانگر به منزل فرستاده می شود. همچنین یک روش اساسی است برای ورزشکاران و افرادی که به دنبال بهبود کیفیت خواب، دوری از استرس و کاهش درد هستند. تروما و یا ضربه‌ها، مشکلات پس از عمل جراحی، وضعیت نامناسب استقرار اندام‌ها، استفاده بیش‌ازحد از اندام‌ها، آسیب‌های ورزشی، چاقی، ورم مفاصل و یا شرایط مادرزادی، همچنین شرایطی که در اثر بیماری‌هایی همچون: پارکینسون، بیماری ‌ام اس، فلج مغزی، آسیب‌های نخاعی، دیابت، ایدز، افسردگی، سرطان، بیماری‌های قلبی و یا اختلال در تعادل به وجود می‌آیند، و حتی بیماری های مزمن می‌توانند از این روش درمانی بهره‌مند شوند. ماساژ درمانی انواع مختلفی دارد از جمله ماساژ شیاتسو، ماساژ کالیفرنیایی، ماساژ وتسو، ماساژ سوئدی و… که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و در مواقع مختلف بسته به نیاز میتوانند استفاده شوند.

ماساژ درمانی و فیزیوتراپی در منزل

در سال های اخیر فیزیوتراپی و ماساژ درمانی در منزل بسیار گسترده شده اند و عده ی بسیاری ترجیح میدهند در خانه ی خود از آنها بهره مند شوند. مراکز معتبر نیز به همین جهت افراد با سابقه را برای اعزام به منزل افراد آماده میکنند. برای انجام فیزیوتراپی در منزل لوازم خاص بسته به نیاز بیمار به منزل فرد برده می شود و از آنها استفاده می شود و فیزیوتراپ نیز بسته به نیاز در بازه های زمانی مشخص در منزل فرد حاضر شده و فیزیوتراپی را در منزل انجام می دهد. برای ماساژ درمانی در منزل نیز متخصص ماساژ درمانی بسته به نیاز به منزل افراد مراجعه میکند و روند ماساژ درمانی اینگونه طی می شود.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که انجام فیزیوتراپی و ماساژ درمانی بهتر است زیر نظر پزشک صورت بگیرد تا همه چیز به بهترین شکل اتفاق بی افتد. و همچنین اگر این دو برای بیمار مشکلی ایجاد میکنند، پزشک جلوی انجام آن را بگیرد.

اگر هنوز نمیدانید بین فیزیوتراپی و ماساژدرمانی کدام را انتخاب کنید با مراجعه به سایت سها سنتر میتوانید اطلاعات کامل تری درباره این دو بخوانید و یا از مشاوره رایگان سها برای صحبت با یک متخصص در این زمینه بهره مند شوید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ewoy