پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 11594
تاریخ انتشار: 1400/11/28 11:30

ذوب آهن اصفهان؛ سکاندار بومی سازی در ایران

در میان ۱۲ غول صنایع معدنی کشور، ذوب آهن اصفهان،‌ سهم ۲۷ درصدی بومی‌سازی را به خود اختصاص داد.

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در حاشیه بازدید خبرنگاران از اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهادی کشور، از محصولات تولیدی - بومی این شرکت سهامی رونمایی کرد.

در این بازدید، که با حضور مسئولان این شرکت سهامی برگزار شد درباره افزایش ظرفیت تولید از ۵۰۰ هزار تن  پیش از انقلاب اسلامی به ۳۰ میلیون تن با ظرفیت اسمی ۴ میلیون تومان در هر سال (پس از رخداد انقلاب اسلامی) اشاره شد که گفته می‌شود، ۸۵ درصد تجهیزات فولاد کشور بومی‌سازی شده است.

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد ۱۲ شرکت بزرگ معدنی فلزی همانند ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، شرکت مس گل‌گهر، صنایع آلومینیوم و.... در سال گذشته از ۵۲۴ میلیون دلار صرفه‌جویی در بخش بومی‌سازی؛ ۲۷ درصد آن به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافته است.

گفته می‌‌شود، بومی‌سازی محصولات این شرکت در ۵ محور تولید محصولات جدید، پروژه‌ها، قطعات، کمک به شرکت‌های مهندسی و ساخت داخل و تدوین دانش فنی انجام می‌شود. چرا که طی سال‌های اخیر به علت تشدید تحریم‌ها علیه ایران، واردات  بسیاری از مواد اولیه ممنوع شد که به دنبال آن، شرکت سهامی ذوب آهن با بومی‌سازی تاحدود زیادی مشکلات بر سر راه تولید را کاهش داد اما برخی محصولات قابلیت ساخت در کشور را نداشته  یا به عبارتی توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین  با توجه به این‌که تعداد شرکت‌های محدودی در دنیا این مواد اولیه را تولید می‌کنند، شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان همچنان مجبور به خرید و واردات برخی قطعات همچون تجهیزات هیدرولیک است.

در حال حاضر یکی از مهمترین مزیت‌ بومی‌سازی قطعات و مواد اولیه ذوب‌آهن اصفهان، صرفه جویی در هزینه‌هاست به طوری که در حال حاضر میزان هزینه تولید قطعات به یک سوم کاهش یافته است. تولید محصولاتی همچون، درب‌هاب فلکسیبل، باطری‌های کک سازی، لدل تارت ایستگاه ریخته‌گری، فرم هوای دم کوره بلند، تاج دندانه‌‌ای ماشین بارگیر از جمله مهمترین دستاوردهای ذوب‌آهن در راستای بومی‌سازی مواد اولیه بوده است.

به نظر می‌رسد، پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، غول‌های صنایع معدنی ایران بیکار ننشسته و به دنبال رفع نیازهای خود به پا خواسته‌اند.

منبع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y6oj3