پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18510
تاریخ انتشار: 1401/05/02 05:52

دلار نفس بیت‌کوین را می‌گیرد؟

یکی از بزرگترین بازارهای مالی جهان تبدیل و نظر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

این روند رو به رشد به حدی بود که بسیاری آینده ۱۰۰ هزار دلاری را برای هر واحد بیت‌کوین متصور بودند و این موضوع با افزایش قیمت آن و رسیدن به مرزهای ۷۰ هزار دلار هر روز رنگ واقعی‌تری به خود می‌گرفت اما افت شدید این ارز سبب شد بخش زیادی از سرمایه‌ اجتماعی این بازار از بین برود حالا که در محدوده ۲۰ هزار دلاری نوسان دارد، بسیاری بر این باورند که این بازار روزهای بدتری را نیز در آینده خواهد داشت.
یکی از مهمترین دلایل این افت شاید موانع قانونی بر سر راه این بازار خاصه در کشورهای توسعه‌یافته مخصوصاً ایالات متحده و سیاست‌های دو گانه نظام مالی و مالیاتی این کشور در برخورد با بیت‌کوین است. این در حالیست که کشورهایی مثل السالوادور و استرالیا با پذیرش کامل بیت‌کوین، تلاش دارند برخی از مشکلات و مسائل مالی خود را حل کنند.
با این حال معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال به معنای کلی، در آمریکا تنها در دو شکل توجیه قانونی دارد: این معامله یا باید طبق قوانین فدرال به شکل فروش اوراق بهادار صورت بگیرد و یا قوانین ایالتی در قالب تبادل پول انجام شود چون برخی از کمیته‌های فدرال ارزهای دیجیتال را در مجموع کالا می‌دانند.
با این همه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، نیز رمز ارزها از جمله بیت‌کوین را نوعی کالا محاسبه می‌کند اما همچنان تلاش دارد از کاهش قدرت دلار در برابر بیت‌کوین جلوگیری کند. به هر حال باید دانست که بخش زیادی از سیطره آمریکا بر بازارهای جهانی به دلیل قدرت بالای دلار در این بازار است و هر عامل از جمله بیت‌کوین، قدرت دلار را کاهش دهد، دقیقاً در مسیر کاهش ضریب نفوذ آمریکا گام برداشته است البته این به شرطی است که بیت‌کوین را یک بازار جدا از اثرگذاری ایالات متحده بدانیم.
نکته بعد اما همسو شدن بازار ارزهای دیجیتال با بورس آمریکا در چند ماه اخیر است. در این ماه‌ها، بازار ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین همبستگی بالایی با بورس آمریکا داشت که این موضوع هم می‌تواند یکی از نشانه‌های ظریف برای پی بردن به نوسانات این بازار باشد.
نکته دیگر اما اظهارنظرهای مسئولان ایالات متحده است که اثرگذاری بالایی بر افت قیمت بیت‌کوین داشته و دارد.
برد شرمن؛ نماینده کنگره آمریکا در نشست کمیته امور مالی مجلس پایداری را یکی از شروط اصلی تداوم در بازار مالی دانسته و گفته بود: شاید در آینده‌ای نزدیک یا دور، اتریوم جانشین بیت‌کوین شود اما این ناپایداری در ارزهای فیات دیده نمی‌شود.
او همچنین در نطق دیگری با تاکید بر ارزشمندی بالای دلار، آن را از ابزارهای قدرت ایالات متحده دانسته و بیان کرده بود: انحصار دلار در تراکنش‌‎های مالی جهان صنایع بزرگ جهان و تجارت جهانی، نقطه قوت آمریکاست.
با این حال باید همچنان صبر کرد و دید آیا بیت‌کوین می‌تواند روند رو به رشد خود را بار دیگر آغاز کند و یا اینکه زودتر از آنچه تصور می‌شد ارزشمندی خود را از دست خواهد داد.
منبه:همت خبر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j56mp