پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 10002
تاریخ انتشار: 1400/10/15 13:05
به‌دنبال کمبود قطعات الکترونیکی خودروسازان

خواب خودروهای پارکینگی طولانی می‌شود

چندی است دوباره خبرها حاکی از افزایش آمار خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی دارد. به‌طور معمول، این خودروها به‌دلیل کمبود قطعات الکترونیکی در بحث تامین چیپ‌ست‌ها و نیمه‌هادی‌ها مشکل دارند. کمبود این قطعات جهانی بوده و به‌دلیل افزایش تیراژ تولید محصولات هوشمند بازار تقاضای آن افزایش یافته در حالی‌که بازار عرضه آن ثابت مانده است.

در بحث خودروهای ناقص قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، کمیاب شدن اقلام زیرمجموعه الکترونیک را عامل اصلی افزایش خودرو در پارکینگ‌های این شرکت دانست و تاکید کرد: آمار خودروهای دارای کسری قطعه به‌صورت دوره‌ای به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود.

کسری قطعات و تجاری نشدن خودروها

حمید مرادی، قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه کمیاب شدن اقلام الکترونیک، سبب افزایش تولید خودروهای دارای کسری قطعه شده، تصریح کرد: این موضوع روند تامین زیرمجموعه الکترونیک را در سطح جهانی دچار اختلال کرده است.

به‌گزارش ایکوپرس، مرادی افزایش درخواست اقلام کامپیوتری و الکترونیکی به‌دلیل بیماری کرونا و تغییر سبک زندگی مردم از سویی و خروج یکی از شرکت‌های تولیدکننده این اقلام از چرخه تولید از سوی دیگر را از عوامل مهم مشکلات ایجادشده در تامین آن دانست و گفت: مشکلات ایجادشده در برخی از کشورهای مبدا و عرضه‌کننده مواد اولیه سبب کاهش شدید تولید سیلیکون به‌عنوان ماده اولیه تولید اقلام الکترونیک شده است.

قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی برای کاهش پیامدهای این معضل جهانی در زنجیره تامین ایران‌خودرو خبر داد و گفت: اقدامات مناسبی برای تامین هر چه سریع‌تر اقلام الکترونیکی اختصاص‌یافته تا بتوانیم تاثیر این بحران جهانی در صنعت قطعه کشور را به حداقل کاهش دهیم.

او افزود: براساس جدول قطعات کسری محصولات ایران‌خودرو که در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد، درحال‌حاضر کسری قطعه سبب متوقف ماندن خودروهای ناقص در پارکینگ‌های این شرکت شده است. بیشترین کسری مربوط به قطعات با فناوری پیشرفته و الکترونیکی است.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده، گروه صنعتی ایران‌خودرو با وجود مشکلات، تلاش کرده تحویل خودرو به بازار و مشتریان مطابق با قرارداد انجام شود و تعداد تعهدات دارای تاخیر زمانی در تحویل کاهش قابل‌توجهی داشته و این روند کاهشی ادامه دارد.

مرادی اظهار امیدواری کرد در ماه‌های پایانی سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و حمایت از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط، بتوانیم به هدف تولید امسال دست یابیم.

افزایش تیراژ فراتر از تعهدات

همچنین معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، افزایش تولید و عرضه خودرو را حاصل اصلاح قیمت‌ها دانست و از صدور زودهنگام دعوتنامه برخی محصولات مانند پژو ۲۰۶ با موعد تحویل بهمن در هفته جاری خبر داد.

بابک رحمانی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودرو در قالب فروش فوق‌العاده و فراتر از تعهدات، وارد بازار خواهیم کرد، گفت: در روزهای اخیر و پس از اصلاح نرخ محصولات، ۱۸ هزار خودرو به‌طور فوق‌العاده و ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه به صورت پیش‌فروش یک ساله و مشارکت در تولید به فروش رفته است.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه برنامه‌های فروش ایران‌خودرو به صورت منظم و هفتگی استمرار خواهد یافت، اظهارکرد: در روزهای دوشنبه هر هفته، برنامه‌های فروش از طریق این خودروساز اعلام و از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه ثبت‌نام از سوی متقاضیان و در روزهای شنبه نیز قرعه‌کشی انجام می‌شود. امیدواریم با افزایش عرضه، وضعیت بهتری را در بازار خودرو شاهد باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد با تمهیدات اندیشیده شده و با افزایش عرضه ایران‌خودرو و استمرار آن، شاهد بهبود وضعیت فعلی بازار خودرو باشیم و بتوانیم طبق سیاست وزیر صنعت، معدن و تجارت، به مرور فرآیند قرعه‌کشی را حذف کنیم.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با اشاره به برنامه افزایش تولید محصولات، با بیان اینکه در حال‌حاضر، روزانه افزون بر ۲ هزار خودرو از سوی این خودروساز وارد بازار می‌شود، از افزایش این عدد به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در روزهای آینده خبر داد. 

وی افزود: تاکنون از ۲۰۰ هزار درخواست، اسناد ۱۶۰ هزار خودرو آزاد شده و باقی نیز در حال انجام است؛ این امر نیز به کاهش التهابات بازار کمک کرده است.

رحمانی افزود: پس اصلاح قیمت‌ها، طرح‌های تبدیل برای محصولات را نیز در نظر گرفته و تلاش کردیم از این طریق تسهیلاتی برای مردم قائل شویم. همه این موارد که در بسته اصلاح وضعیت بازار خودرو پیش‌بینی شده، به ایجاد آرامش بیشتر در بازار خودرو کمک خواهد کرد.

به‌گفته وی، در حال‌حاضر، وضعیت تولید براساس برنامه‌های افزایشی و مطابق برنامه پیش می‌رود. اگر تمامی موارد پیش‌بینی شده در بسته ساماندهی بازار خودرو عملیاتی شود، شرایط روز به روز نیز بهتر خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/278kn3