پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 16468
تاریخ انتشار: 1401/02/27 01:45
نگاهی تازه به روابط‌عمومی در شرکت‌های صنعتی

خط مقدم ارتباط در اختیار ما است

در عصر حاضر ارتباطات یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل پیشرفت انسان امروزی به‌شمار می‌رود.

روابط‌عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون سازمان‌ها را به‌هم مرتبط می‌کند یا به‌بیان دیگر دانشی است که به کمک آن سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند تا در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خویش موفق باشند. در چنین موقعیتی، عملکرد واحد روابط‌عمومی در سازمان‌های مختلف اهمیت می‌یابد. برای بررسی این موضع با فعالان حوزه روابط‌عمومی گفت‌وگو کرده‌ایم.

آینه تمام‌نمای سازمان‌ها

ابوذر حلوایی‌پور، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: در دنیای کنونی همه ارکان ارتباطی یک سازمان به‌شکلی پیوسته در رسیدن به اهداف آن سازمان و در شرکت‌های اقتصادی بر سودآوری مجموعه اثرگذار هستند که روابط عمومی هم از این قاعده مستثنا نیست. در چنین شرایطی فعالیت در حوزه روابط‌عمومی از اطلاع‌رسانی فراتر رفته و به برقراری ارتباطی شفاف و دوجانبه با مردم و ذی‌نفعان، توسعه دانش، انجام پروژه‌های اجتماعی تحقیق‌محور و ارتباط پررنگ‌تر با دانشگاه‌ها نیز رسیده است. وی افزود: روابط‌عمومی‌ها در جایگاه آینه تمام‌نمای سازمان‌ها می‌کوشند ارتباط همه‌جانبه‌ای را با مخاطبان، مصرف‌کنندگان، مردم محلی، سایر نهادهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و همه ذی‌نفعان برقرار کنند. در ادامه، تعاملی سازنده با مردم داشته باشند و با ایجاد پیوندی منطقی با مردم، در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی، پیشرو باشند.مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: ایران از ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش معدن برخوردار است و فعالیت در این حوزه، اثرگذاری قابل‌توجهی بر اقتصاد و اشتغالزایی ایفا می‌کند. بنابراین وظایف روابط‌عمومی در این حوزه از حساسیت‌های به‌مراتب بیشتری برخوردار است.

 در سال‌های اخیر شاهد شناخت بیشتر مدیران ارشد نسبت به عملکرد و اثرگذاری روابط‌عمومی بوده‌ایم یا به بیانی دیگر مدیران شرکت‌های معدنی و صنعتی به جایگاه و ارزش فعالیت در حوزه روابط‌عمومی بیش از قبل، اعتماد و اعتقاد پیدا کرده‌اند. همین اعتماد قلبی نیز زمینه پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در این بخش فراهم کرده است. حلوایی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی سازمان‌ها در تلاش هستند تا برای اجرای وظایف خود از همه ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ها استفاده کنند. رسانه را می‌توان به‌گونه‌ای بازوی روابط‌عمومی دانست که زمینه گردش بهتر اطلاعات و اخبار را فراهم می‌کند. روابط‌عمومی موفق با تعامل دوسویه با رسانه‌ها می‌تواند نسبت به وظایف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی خود به‌خوبی عمل کند. در سال‌های اخیر بسیاری از رسانه‌ها به موضوعات تخصصی ورود کرده‌اند. در نتیجه تعامل مثبتی میان شرکت‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی با رسانه‌ها شکل گرفته است. شکل‌گیری رسانه‌های تخصصی و برقراری تعامل بیشتر روابط‌عمومی و رسانه‌ها، موجب شده تا مردم و ذی‌نفعان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در جریان تحولات شرکت‌ها قرار گیرند.

توجه به دغدغه‌های اجتماعی

وی گفت: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، توجه به ایفای بهتر مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی یکی دیگر از وظایف واحد روابط‌عمومی است که به‌ویژه در سال‌های اخیر اهمیت یافته است. شرکت‌هایی که روابط‌عمومی پویا و فعالی دارند یا به بیانی دیگر ارتباط بهتر و موثرتری را با مخاطبان خود و مردم برقرار می‌کنند؛ در ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز موفق‌تر عمل می‌کنند.

روابط‌عمومی در خط‌مقدم ارتباط مستقیم با مردم است و در جریان نقطه‌نظرات و جزییات شرایط آنها قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب در انتقال این نقطه‌نظرات به مدیران و تصمیم‌گیران شرکت، نقش مهمی را برعهده دارد. روابط‌عمومی گل‌گهر نیز تمام همت خود را به‌کار بسته تا بتواند نظرات واقعی مردم و ذی‌نفعان را به‌گوش تصمیم‌گیران در این مجموعه بزرگ معدنی و صنعتی برساند. با تکیه بر اهمیت برقراری تعاملی سازنده میان روابط عمومی با مردم در سال‌های اخیر شاهد افزایش ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گل‌گهر در منطقه بوده‌ایم. این موضوع حکایت از آن دارد که تصمیم‌گیران به‌ویژه مدیریت محترم عامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت، شناخت خوب و صحیحی از واقعیت‌های منطقه سیرجان یافته‌اند و خود را نسبت به ذی‌نفعان مسئول می‌دانند.

انعکاس عملکرد به مخاطبان

امیرحسین معماریان، مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با صمت تاکید کرد: روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی میان سازمان‌ها و مخاطبان خود هستند. واحد روابط‌عمومی سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکردهای سازمان را به مخاطبان و در همین حال خواست‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان را به سازمان منتقل می‌کند. روابط‌عمومی وظیفه شناسایی، ایجاد و حفظ روابط مطلوب و حسنه میان جامعه و سازمان‌ها را برعهده دارد. هرچه این شبکه برنامه‌ریزی‌شده‌تر عمل کند، سازمان و مخاطبان آن، ضمن رضایتمندی از وضعیت ارتباط، در جایگاه خود ارتقا می‌یابند. وی در پاسخ به سوالی مبنی ‌بر ارزیابی اهمیت تعامل میان روابط‌عمومی و رسانه‌ها گفت: روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی به‌عنوان ۲ کانون مهم از نظام ارتباطی، نقش تعیین‌کننده‌ای را در افزایش آگاهی عمومی جامعه و فرهنگ‌سازی افکار عمومی برعهده دارند. در واقع یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وظایف واحد روابط‌عمومی در بعد برون‌سازمانی، برقراری ارتباط صحیح و اندیشمندانه برپایه دانش با رسانه‌های جمعی است. معماریان گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ارتقا تعامل میان روابط‌عمومی و رسانه، گزارش‌هایی هستند که از سوی واحد روابط‌عمومی منتشر می‌شوند. این گزارش‌ها از طریق رسانه به مخاطبان منتقل می‌شوند. وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر اقدامات مثبتی در حوزه روابط‌عمومی شکل گرفته است. این نگاه تخصصی حتی در صنایع فولادی نیز مشاهده می‌شود. برهمین اساس نیز انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هفته گذشته اقدام به برگزاری سومین کمیته واحدهای روابط‌عمومی کرد. البته باید اعتراف کرد قدمت روابط‌عمومی در ایران کمتر از یک قرن است و فضا برای توسعه این بخش وجود دارد. معماریان در پایان خاطرنشان کرد: هر ارگانی که درون خود واحدی را باعنوان روابط‌عمومی ایجاد کرده، بدون‌تردید نسبت به اهمیت فعالیت این واحد واقف است. بنابراین امیدواریم هر روز شاهد ارتقا هرچه بیشتر جایگاه روابط‌عمومی و شناخت هرچه بیشتر اهمیت و اثرگذاری فعالیت در این حوزه باشیم.

ایران از ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی برخوردار است؛ در نتیجه فعالیت در شرکت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن اهمیت ویژه‌ای دارد. همزمان برقراری تعاملی سازنده میان این مجموعه‌ها با مردم و ذی‌نفعان‌شان نیز جایگاه ویژه‌ای می‌یابد، بنابراین بر اهمیت و اثرگذاری عملکرد واحد روابط‌عمومی افزوده می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wod9d