سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 11956
تاریخ انتشار: 1400/12/02 19:00

خریداران سکه در آماده‌ باش

کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است قیمت طلا کاهش یافته اما بازار خریدار ندارد و مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

بازار طلای ایران در هفته گذشته متاثر از اعیاد مذهبی و بازار جهانی طلا متاثر از تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین بود. اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین قیمت طلا را بالا برد. در نهایت کارشناسان معتقدند هستند جنگ بین این دو کشور سرنوشت قیمت طلا را مشخص خواهد کرد. در خصوص وضعیت فعلی طلا گفتگویی با یکی از فعالان بازار طلا در ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

محمد کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اعیاد در شرایط فعلی معنی گذشته را ندارد. در گذشته مناسبت‌ها همراه با برپایی جشن‌ بود. با وجود بیماری کرونا اعیاد به شیوه گذشته برگزار نمی‌شود. در نتیجه این مراسم‌ها در بازار تاثیری ندارد و تقاضایی در بازار ایجاد نمی‌کند.

    محمد_کشتی_آرای

     

    کاهش تقاضا در بازار طلای ایران

    کشتی‌آرای ضمن اشاره به کاهش قیمت دلار در ایران اظهار کرد: نکته مهم در این روزها کاهش قیمت ارز است که تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه گذاشته است. قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش داشته اما تقاضای  خرید نیز نزولی است. مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند. در شرایط فعلی دادوستدها روند عادی دارد. همچنین بازار تا به نتیجه رسیدن برجام سیر نزولی را ادامه خواهد داد.

    وی افزود: در روزهای اخیر شاهد تاثیر جنگ احتمالی در اوکراین بر بازار طلا نیز بودیم. قیمت انس جهانی به واسطه مناقشه میان روسیه و اوکراین یک دلار افزایش داشته است. هر واقعه‌ای در مرز روسیه و اوکراین در روزهای آینده قیمت انس جهانی را افزایش خواهد داد. جنگ میان روسیه و اوکراین تا به این لحظه بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت داشته و منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

    کاهش حباب سکه در بازار

    نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: اگر چه در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بازار ارز دیجیتال بودیم اما این ارز ها تا به این لحظه تاثیر چشم‌گیری بر قیمت طلا نداشته اند. بازار ارزهای دیجیتال در کشورها ساماندهی نشده است. تا زمانی که قانون‌مند نشوند، تاثیری بر بازار طلا و سکه نخواهند داشت.

    کشتی‌آرای در پایان گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز، انواع سکه نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. به دلیل کاهش تقاضا، حباب سکه نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. در نتیجه سکه در وضعیت آرامی به سر می‌برد. باید منتظر واکنش احتمالی بازار در روزهای نزدیک به عید نوروز باشیم. احتمالا شاهد افزایش تقاضا در بازار سکه باشیم.

    خبرهای تاثیر گذار بر بازار طلا

    در بازار طلا و سکه ایران قیمت دلار، انتظارات تورمی از بازار ارز و اخبار سیاسی سهم ۷۰ درصدی در تعیین قیمت طلا را دارند. در نتیجه اونس جهانی سهم ۳۰ درصدی در تعیین قیمت دارد. نتیجه مذاکرات برجامی این سهم ۳۰ درصدی را نیز کاهش داده است. فرسایشی شدن مذاکرات در وین فروشنده‌ها و خریداران بازار طلا و سکه را محتاط کرده است.

    از سویی بازارهای مالی خصوصا اونس جهانی طلا نگران افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو امریکا پیش از نشست ماه مارس هستند. با وجود تنش کنونی در بازار، سرمایه‌گذاران چاره‌ای جز نگه‌داری سرمایه‌های خود در محل امن ندارند و طلا برای آنها در این شرایط بهترین گزینه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار طلا در ماه گذشته، ۲،۴۶ درصد افت را ثبت کرده است. سکه طرح جدید ۳،۶۰ درصد کاهش داشته است و به صورت کلی خریداران سکه در ماه گذشته ضرر کرده‌اند.

    در روز گذشته سکه در بالاترین قیمت ۱۱ میلیون و ۱۶۰ تومان و در پایین‌ترین نرخ ۱۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان بود. قیمت نیم‌ سکه شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت ربع سکه سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در بازار تعیین شد.


    کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e6ba4