چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 7796
تاریخ انتشار: 1400/09/18 10:45

خداحافظی با قرعه کشی خودرو/ بازار اصلاح می شود؟

خودروسازان روز گذشته افزایش قیمت ۱۸ درصدی روی محصولات خود اعمال کردند و وعده دادند که عرضه خودرو مستمر و هفتگی خواهد بود.

روز گذشته ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند، هر کدام از خودروسازی‌ ها بین ۱۰ تا ۱۸ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که پژو پارس tu۷ از ۱۲۲ میلیون به ۱۴۴ میلیون تومان، سمند بنزینی از ۱۱۵ میلیون به ۱۳۶ میلیون، دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون به ۱۹۸ میلیون تومان رسید.

همچنین در محصولات سایپا ساینا s از ۱۲۴ میلیون به ۱۴۶ میلیون، کوئیک s از ۱۳۵ میلیون به ۱۵۹ میلیون و شاهین از ۲۵۷ میلیون به ۳۰۳ میلیون تومان رسیده است.

فاطمی امین وزیر صمت نیز امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت‌های جدید خودرو گفت: صنعت خودرو در وضعیت مطلوبی به لحاظ بدهی‌ها و زیان انباشته قرار ندارد. دستور ماه قبل رئیس جمهور برای لغو افزایش قیمت خودرو به این دلیل بود که ایشان تاکید داشتند که قیمت گذاری‌ها باید اصولی باشد.

او ادامه داد: قیمت گذاری خودرو طبق روال قبل انجام می شود. بررسی‌های دقیقی انجام شد و حتی مواردی را که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود رد کردیم. عدم اصلاح قیمت‌ها طی ۹ ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودرو سازی شده بود.

وزیر صمت گفت: خودروسازان تعهد داده‌اند که عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می تواند بازار را آرام کند. تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت‌های بازار هم موثر باشد.

او ادامه داد: کسانی که از قبل ثبت نام کرده‌اند با قیمت روز خودرو را تحویل می‌گیرند؛ البته به خودروسازان اعلام کردیم که با مردم همراهی کرده و در صورت نیاز خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه دهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.

فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش می‌یابد

وزیر صمت گفت: از سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت و با برنامه ریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.

فاطمی امین ادامه داد: تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت‌های بازار هم موثر باشد.

او ادامه داد: یکی از راهکارها اصلاح قیمت گذاری بود که این روند در ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ ستاد تنظیم بازار با برخی افزایش قیمت های پیشنهادی خودروسازان مخالفت کرد و در نهایت تصمیم بر این شد که قیمت گذاری بر اساس ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی افزایش شش ماهه بر مبنای تورم اعمال شود.

این در حالی است که بازار خودرو چند ماهی می‌شود بلاتکلیف است و قیمت ها مدام تغییر می کند. نمایشگاه داران خودرو می گویند افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اثرات زیادی در بازار خودرو می گذارد به طوری که با هر بار افزایش قیمت در کارخانه، قیمت محصولات در بازار آزاد بیش از مقدار تعیین شده گران می شود.

تصمیم به افزایش قیمت خودرو در حالی است که طرح های قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد و عرضه آن همچنان کم است.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور  گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد ببش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودورهای دپو شده خود کنند.

چرا طرح واردات خودرو رد شد؟

از طرفی طرح واردات خودرو که پس از رفت و آمدهای بسیار که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود از مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد به گونه ای که سخنگوی شورای نگهبان در توییتی اعلام کرد: نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از چندین سال قبل، به هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است و شورای نگهبان بر اساس مقررات، مصوبه مورد ایراد از سوی این هیات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال می‌کند.

قیمت گذاری، آفت بازار خودرو شد

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سه سال و نیم گذشته مانند سال‌های گذشته اثبات شده قیمت گذاری دستوری به نفع هیچکس نیست یعنی نه به نفع خودروساز و نه به نفع مردم و مصرف کننده واقعی است.

او بیان کرد: این روشی که قطره چکانی قیمت هر چند وقت یکبار افرایش می‌یابد، هر چند وقت یکبار کمی از بار زیان را از روی دوش خودروساز بر می‌دارد، اما همچنان از این طریق شاهد صف‌های طولانی برای شرکت در قرعه کشی در خودروساز‌ها هستیم.

این نوع قیمت گذاری باعث شده هر کسی در قرعه کشی برنده شود سودی در حد ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ببرد و برای بهره مندی از چنین رانتی تمام مردم شرکت می‌کنند.

 رحیم زارع‌ عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو گفت: هرچند خودروسازان ادعا می‌کنند که تولید خودرو با قیمت کنونی برای آن‌ها زیان ده است و این روند موجب افزایش زیان انباشته آن‌ها شده، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که در قیمت تمام‌شده تولید خودرو چه هزینه‌هایی اثرگذار است.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: در شرایطی که بزرگ‌ترین خودروساز کشور دارای شرکت‌های ساختمانی، بیمه ای، خرید و فروش سهام و... است، مسلما هزینه‌های سربار این خودروساز افزایش چشم گیری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: خودروسازان بدون توجه به ضرورت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده هر چند وقت یک بار با بهانه‌های مختلف به دنبال افزایش قیمت می‌روند این در حالی است که بازار نیز برای آن‌ها انحصاری بوده و به جای اینکه این شرکت‌ها درصدد جذب مشتری باشند پشت در‌های آن‌ها صف‌های مشتریان ایجاد شده است.

به گفته این نماینده مجلس؛ در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو استقبال و برای افزایش تیراژ تولید برنامه‌ریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیان‌ده بودن قیمت کنونی خودرو‌ها دم می‌زنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه‌های سربار به گران کردن خودرو معطوف کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو، استقبال و برای افزایش تیراژ تولید برنامه‌ریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیان‌ده بودن قیمت کنونی خودرو‌ها دم می‌زنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام‌شده و حذف هزینه‌های اضافی، به رشد قیمت خودرو معطوف کرده‌اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45pxm3