پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 6488
تاریخ انتشار: 1400/09/02 18:03

خبر خوب: مسکن ارزان شد

تامین مسکن مورد نیاز افراد جامعه یکی از مهم ترین سیاست های هر دولتی است.

در کشور ما پیش از این طرح هایی مختلفی مانند مسکن مهر و ملی برای خانه دار شدن مردم انجام گرفته که توانسته بخشی از نیاز جامعه را نیز پاسخ دهد. در جدید ترین این اقدامات دولت سیزدهم برای تامین این نیاز جامعه طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد.

طرحی که به گفته برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه می تواند در تامین سرپناه حداقل برای قشر متوسط و ضعیف جامعه موثر واقع شود.

درباره اینکه این طرح تا چه حد می تواند سیاست های دولت در بازار مسکن را اجرا کند و همچنین وضعیت کنونی بازار مسکن، با رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

کاهش ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی هر متر مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی هر متر مسکن در تهران ثبت نام برای نهضت ملی مسکن را دلیل این افت اعلام کرد.

مصطفی قلی خسروی گفت:  این یک واقعیت مسلم است که هر تسهیلات و برنامه ای که دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه توسعه ساخت مسکن انجام بدهد قطعا تاثیرمطلوبی بر قیمت مسکن و بهبود شرایط برای اقشار آسیب پذیر می گذارد.

وی تصریح کرد: از سویی در کنار سیاست های حمایتی دولت برای گسترش ساخت مسکن، فناوری جدید خط تولید انبوه مسکن که برای اولین بار در کشور از سوی وزارت دفاع طراحی و عملیاتی شده هم بر وضعیت قیمت ها در بازار مسکن اثرگذاشته است. این خط تولید پیشرفته  قادر است در مدت زمان کوتاهی ساختمان های مسکونی تا ۱۵ طبقه را ساخته و آماده بهره برداری کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اکنون شاهد هستیم که همزمان با آغاز اجرای سیاست جدید دولت برای حمایت از ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه و برنامه ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این رابطه و ثبت نام بیش از ۲ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن، در کنار پیشرفت های جدید در تولید انبوه مسکن در کشور، به شکل محسوسی بر قیمت ها در بازار مسکن اثرگذار بوده است. برای مثال در مناطق مختلف سطح شهر متوسط قیمت مسکن متری ۸ میلیون تومان تا ۱۰ میلون تومان کاهش پیدا کرده است.

مصطفی قلی خسروی افزود: متاسفانه در هشت سال گذشته هیچ قدم مثبت و جدی برای حمایت از تولید مسکن برای اقشار مختلف جامعه انجام نشده بود و این عدم حمایت دولت در سالهای گذشته باعث کاهش عرضه مسکن، رشد قیمت ها و افزایش تقاضا در بازار شده بود.

وی ادامه داد: اکنون می بینیم که همزمان با آغاز اجرای طرح نهضت ملی و انجام کارهای زیرساختی و مقدماتی برای شروع به ساخت ۴ میلیون مسکن جدید به طور محسوسی بازار با کاهش قیمت ها به این طرح جدید دولت واکنش نشون داده و قیمت ها به سمت منطقی شدن و کاهش پیش می روند.

قلی خسروی درباره وضعیت قیمت های کنونی بازار مسکن و میزان عرضه و تقاضا گفت:  واقعیت این است که در بازار وضعیت و میزان عرضه و تقاضا و نظر مالک به عنوان فروشنده و خریدار قیمت ها را تعیین می کند و تجربه نشان داده است که به صورت بخشنامه ای و دستوری نمی توان برای بازار قیمت تعیین کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران ملاک خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر متاسفانه دستگاهها و مراجعی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار بر پایه داده های غلطی که به دستشون می رسید اطلاعات غیرواقعی و نادرستی به افکار عمومی می دهند و نرخ هایی را به عنوان نرخ افزایش قیمت و تورم در بازار مسکن ارائه می کنند که باعث ایجاد تنش و تشنج در بازار می شود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به اینکه دولت چه کارهای دیگری در کنار نهضت ملی مسکن می تواند انجام دهد گفت:شرایط سخت دولت به لحاظ کسری بودجه و شرایط ارزی را همه در جریان هستند، ولی دولت برای گشودن گره و رفع مشکل کنونی بازار مسکن و در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر بدون مسکن، باید در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات مناسب در اختیار مردم و سازندگان قرار دهد که صنعت ساخت و ساز با رکود مواجه نشود.

وی در پایان گفت: واقعیت این است که بیش از ۸۰ شغل کلیدی در جامعه به طور مستقیم وابسته به صنعت ساختمان سازی و تولید مسکن در کشور است. اگر این صنعت دچار رکود شود علاوه بر مشکلی که برای تامین مسکن اقشار مختلف مسکن با آن مواجه می شویم دارندگان این مشاغل هم دچار مشکل می شوند.

نهضت ملی مسکن قشر متوسط را امیدوار کرد

همچنین یک مشاور املاک نیز در این باره می گوید: دولت با تمام توان سعی در کاهش قیمت ها و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت ها دارد.

وی گفت: طرح جدید مسکنی دولت باعث می شود که طبقه متوسط بتوانند لااقل برای تامین اساسی ترین نیاز خود اقدام کنند.

این مشاور املاک گفت: هر چند شاید این افراد  هم نتوانند از این مسکن استفاده کنند ولی حداقل یه اطمینان خاطر دارند و امیدوار به ادامه راه هستند. وی با بیان اینکه باید مراقب سوداگری در این زمینه نیز بود، درباره قیمت ها در بازار گفت: به صورت کلی در بازار رونق خاصی اتفاق نیفتاده است.

این مشاور املاک تصریح کرد: هر چند گاهی موج هایی در بازار ایجاد می شود اما هنوز کاهشی قیمتی که ناشی از رکود باشد در بازار مشاهده نشده است.

 

منبع: ایران آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4peyd2