جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 20408
تاریخ انتشار: 1401/08/22 07:36
«صمت» گزارش می‌دهد

خبرنگارانی که از سمپوزیوم فولاد جا ماندند

بیست و چهارمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور با عنوان سمپوزیوم فولاد 1401 توسط انجمن آهن و فولاد ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

سمپوزیوم فولاد هر ساله با حضور شرکتهای بزرگ این حوزه برگزار میشود تا علاوه بر فرصتی برای تبادل تجربه و اطلاعات، فرصتی باشد تا مشکلات و چالشها بهگوش مسئولان برسد، اما نگاهی به این رویداد نشان میدهد که متاسفانه ضرورتی به حضور خبرنگاران احساس نمیشود و گاهی مجموعهها یا خبرنگاران با هزینههای شخصی خود به پوشش این سمپوزیوم و نمایشگاه میپردازند. خلأ در اطلاعرسانی میتواند تبعات دیگری بههمراه داشته باشد.

بیست و چهارمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور با عنوان سمپوزیوم فولاد 1401 توسط انجمن آهن و فولاد ایران در مرکز همایشهای بینالمللی کیش برگزار شد.

بهگزارش صمت رویدادی که فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و تجربیات است و میتواند فولادیها را در کنار یکدیگر جمع و با ارائه راهکارهای جدید به گذر از بحرانهای پیشآمده کمک کند.

صنعت فولاد در چند سال اخیر در کنار بحرانهایی همچون تامین مواد اولیه و زیرساختهایی همچون آب، گاز و برق سعی بر آن داشت با توسعه فعالیت بخش تحقیق و توسعه، کمیت و کیفیت تولید را بهطور همزمان ارتقا دهد.

متاسفانه بخشی از این بحرانها ناشی از نداشتن نگاه کارشناسی است. بهعنوان مثال در دهههای گذشته بیتوجهی به موضوع آمایش سرزمین باعث شد تا بحران آب برای فولادیها جدی شود. همین موضوع باعث شد تا ابرپروژه انتقال آب از خلیجفارس به فلات مرکزی ایران برای تامین نیاز صنایع معدنی و مردم منطقه کلید بخورد که عمده این صنایع در زنجیره ارزش فولاد فعالیت دارند. در واقع، بیتوجهی به بدیهیات توسعه پایدار، میتواند هزینههای بسیاری را به تولید تحمیل کند.

اما این موضوع پایان بحرانها نیست؛ کمبود گاز و برق در چند سال اخیر بهدلیل عدمتوسعه کارشناسی در پارسجنوبی و افت فشار گاز در زمستان و همچنین کاهش ظرفیت تولید برخی نیروگاههای برق به دلایلی همچون کاهش باران و فرسودگی برخی تجهیزات، توانست بر برنامههای تولیدی اثرگذار باشد و همین مسئله صادرات را نشانه گرفت.

اما در کنار این موضوع، امروز صنعت فولاد با چالش دیگری مواجه است که باید برای گذر از آن، در کنار دیگر مسائل بهدنبال راهکار، تامین تکنولوژی و مالی آن باشد.

تولید فولاد سبز از مهمترین مسائلی است که اگر امروز راهکاری برای دستیابی به آن یافت نشود و مسیر تولید آن تسهیل پیدا نکند، در سالهای آینده، سهم بازار اروپا را که باتوجه به شرایط تحریمی  بهسختی به آن دست یافتهایم، از دست خواهیم داد.

این موضوع، باعث پررنگ شدن کاهش کربن در تولید فولاد  و اهمیت آن باعث میشود، سمپوزیوم فولاد در این دوره از برگزاری خود، به آن بپردازد.

از سویی دیگر، این رویداد با حضور شرکتهای فعال در این صنعت برگزار میشود که با حضور در بخش نمایشگاه، با مدیران و کارشناسان خود به کیش آمده بودند. حضور مدیران و کترشناسان در چنین رویدادی، منجر به برگزاری جلسات هماندیشی دروننمایشگاهی و تبادل اطلاعات و تجربه میشود و فرصت خوبی است تا صدای فولادیها و خواستههایشان بهگوش مسئولان برسد، هرچند این دوره از سمپوزیوم فولاد، خالی از حضور مسئولان دولتی از سوی وزارت صمت و سازمانهای مربوط با صنعت فولاد بود که عدهای دلیل این موضوع را، همزمانی با جلسه استیضاح سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت میدانستند.

اما بیتردید چنین رویدادی که پس از محدودیتهای کرونایی، بهگفته مدیران و کارشناسان حاضر در نمایشگاه، پرشور بوده و مورد استقبال قرار گرفته، باید با حضور مسئولان صنعت فولاد در بخش دولتی و خصوصی برگزار میشد.

اما در کنار تمامی موارد یادشده، مهمترین موضوعی که در میان خبرهای فولادی منتشرشده از این رویداد، گم شد، بحث حضور اصحاب رسانه در سمپوزیوم فولاد است.

بدون شک در سالهای اخیر اگر اصحاب رسانه نبودند، آنطور که باید، خواسته فعالان این صنعت بهگوش مسئولان نمیرسید.

در سالهایی که سمپوزیوم فولاد برگزار شد، چالش حضور خبرنگاران در این رویداد بهخوبی قابل مشاهده بود. انجمن آهن و فولاد اصفهان بهعنوان برگزارکننده این رویداد، هیچگاه اقدام به دعوت رسانههای تخصصی نکرد و همین موضوع میتواند از ضعفهای اصلی یک رویداد تخصصی برای صنعتی باشد که در حوزه صادرات غیرنفتی، سهم قابلتوجهی را به خود اختصاص داده است.

پیشتر نیز گاهی برخی مجموعههای فولادی برحسب ارتباطهایی که با رسانه داشتند، برخی خبرنگاران را برای حضور در سمپوزیوم دعوت میکردند که بررسی این دوره نشان میدهد، بیشتر مجموعهها با هزینه شخصی خود و برای 3 روز، خبرنگاران را به کیش فرستادند.

این در حالی است که اگر این رویداد در شهری دیگر از جمله تهران برگزار شود، بیشک هم حضور مدیرانعامل باتوجه به حضور دفاتر شرکتها در تهران، راحتتر خواهد بود و هم حضور خبرنگاران تسهیل پیدا میکند.

در چند دوره اخیر، جزیره کیش به منطقه موردعلاقه فولادیها برای برگزاری سمپوزیوم فولادیها تبدیل شده که میتواند هزینههای بیشتری را به شرکتها تحمیل کند.

اما آیا در شرایطی که بازدیدکننده خارجی چندانی در نمایشگاه حضور ندارد، لازم است تا این سمپوزیوم در کیش برگزار شود و هزینههای برگزاری افزایش یابد و بهنوعی خبرنگاران، قربانی این هزینهها خواهند شد.

از سویی دیگر، شاید بخشی از این مشکل به تعامل انجمن آهن و فولاد اصفهان با خبرنگاران حوزه صنعت و معادن بازگردد.

در صورتی که تعامل رسانهای این انجمن با خبرنگاران در سطح قابلقبولی قرار داشته باشد، تنها به تماسی درباره حضور یا حضور نیافتن خبرنگار در سمپوزیوم ختم نخواهد شد.

گاهی مجموعههایی همچون انجمن آهن و فولاد اصفهان اقدام به برگزاری رویدادهایی میکنند که هزینههای بسیاری بههمراه دارد، اما بهدلیل نبود خبرنگاران، آنطور که باید اطلاعرسانی درستی انجام نمیشود.

اما مسئله مهم دیگر، شرکتهای بزرگ فولادی هستند که میتوانند در بحث حضور خبرنگاران نقش موثری داشته باشند.

متاسفانه نگاهی به سمپوزیوم فولاد در سالهای اخیر نشان میدهد یا شرکتهای بزرگ فولادی که بهعنوان حامیان این رویداد در کنار انجمن آهن و فولاد حضور دارند، ضرورتی در بحث پوشش رسانهای احساس نمیکنند یا گاهی خبرنگاران یا رسانههایی را بهصورت سفارشی برای پوشش خبری که بیشتر به اخبار شرکت خودشان محدود میشود، دعوت میکنند.

فراموش نکنیم که رسانههای تخصصی در تلاش هستند تا مشکلات و چالشهای بخش معدن به گوش مسئولان برسد و در راستای حل آنها قدم برمیدارند، اما گاهی چنین اتفاقاتی میتواند ناشی از نداشتن نگاه تخصصی باشد که در نهایت به ضرر صنعتی همچون فولاد که صنعتی استراتژیک است، تمام میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekedp