دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 18260
تاریخ انتشار: 1401/04/21 23:38
سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری تدوین می‌شود

حمایت از تولید خودروهای برقی

عضو هیات‌مدیره شرکت ایدرو بیان کرد: 10 سال بود شرکت سایپا در نمایشگاه خودرو و قطعات استان کردستان حضور نداشت که با حمایت‌هایی مدیریت ارشد گروه در ششمین دوره نمایشگاه خودرو و قطعات سنندج، با قدرت حضور پیدا کرد.

گروه صنعت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اهتمام این وزارتخانه به‌منظور تدوین سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری در کشور خبر داد و گفت: با توجه به لزوم نوسازی 167 هزار دستگاه از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از باری و مسافری، در حال تدوین سندی هستیم که براساس آن مجموعه‌هایی مشترک میان خودروسازان و قطعه‌سازان ایجاد خواهد شد تا با استفاده از توانمندی‌هایی که در شرکت‌های گوناگون وجود دارد، بتوان محصولاتی باکیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشورهای خارجی تولید و عرضه کرد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از شرکت سایپادیزل عنوان کرد: با توجه به لزوم نوسازی 167 هزار دستگاه از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های تمام‌شده، ارتقای فناوری و ایجاد شبکه پشتیبانی در دسترس و راحت، افزایش داخلی‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌‌های دانش‌بنیان داخلی و اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت. به‌گزارش سایپانیوز، او تصریح کرد: سایپادیزل با بهره‌مندی از نیروهای متعهد و متخصصی که در بدنه خود دارد، می‌تواند ارزش‌افزوده بیشتری در صنعت خودرو ایجاد کند. این شرکت با سابقه طولانی و ظرفیت‌هایی که در عرصه تولید خودروهای تجاری دارد باید با ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکای خارجی خود مجموعه، طراحی مشترک را پی‌ریزی کند تا علاوه‌بر افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولیدی، از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که موردتاکید رهبر معظم انقلاب است نیز بهره بیشتری ببرد.

منطقی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازانی که تولید خودرو برقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، افزود: علاوه‌بر امتیازهایی که از محل تبصره 12 قانون برای خودروسازانی که مبادرت به تولید محصولات برقی کنند تعلق می‌گیرد، بر این باوریم که دولت باید هزینه‌های تامین باتری را در ناوگان عمومی حمل‌ونقل بر عهده گیرد تا خودروساز بتواند عواید حاصل از این محل را صرف طرح‌های تحقیق و توسعه خود کند. البته تهیه باتری هم می‌توانند زنجیره ارزش قابل‌توجهی برای شرکت ایجاد کنند و این بحث می‌تواند زمینه‌ای جذاب برای توسعه کسب‌وکار در کشور باشد.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان با تمجید از نمونه‌های اتوبوس مسافری ارائه‌شده از سوی شرکت سایپادیزل که موردتوجه فعالان و کمیته‌های فنی و تخصصی حمل‌ونقل درون‌شهری قرار گرفته، خاطرنشان کرد: با توجه به حرکت دنیا به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی که مزایای بسیاری برای جامعه و آیندگان به‌دنبال دارد، در نظر داریم حتی با محدودیت‌های موجود، بتوانیم تعداد قابل‌توجهی از این محصولات را وارد چرخه حمل‌ونقل کشور کرده و در بلندمدت نسبت به تولید انبوه آن در داخل کشور اقدام کنیم.

فعال نگه‌داشتن خطوط تولید

محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل شرکت سایپادیزل نیز با تشریح وضعیت سال‌های اخیر شرکت سایپادیزل و اقدامات و برنامه‌های در دست اجرا، گفت: سایپادیزل با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و گروه سایپا توانسته از فضای بحرانی که به‌واسطه محدودیت‌های بین‌المللی و متعاقبا عدم‌ایفای تعهدات با آن مواجه بود، فاصله گرفته و به آرامش نسبی برسد و حالا در فضای مناسب‌تری نسبت به سال‌های اخیر برنامه‌های توسعه خود را دنبال می‌کند.

محمدزاده با بیان اینکه سایپادیزل در مسیر درست و اصولی قرار دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع برای یک مجتمع تولیدی فعال نگه‌داشتن خطوط تولید محصول است که با تلاش جمعی همکاران، با وجود مشکلات و موانع متعدد در حال حاضر تولید محصولات سنگین و نیمه‌سنگین در جریان است و کامیون KX و کامیونت فوتون را که از محصولات پرطرفدار بازار است، تولید و به مشتریان عرضه می‌کند.

تحول در زامیاد

در ادامه، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در بازدید همزمان از شرکت زامیاد از رشد تولید کم‌سابقه و افزایش سبد محصول در این شرکت ابراز خرسندی کردند. در این بازدید، ضمن آشنایی با محصولات جدید شرکت زامیاد، روند رو به رشد این شرکت در سال جاری را مرهون تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان و مدیریت مناسب دانستند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با اشاره به عرضه خودروهای متنوع باری و مسافری در آینده‌ای نزدیک از سوی شرکت زامیاد، تاکید کرد: در سبد محصولات شرکت زامیاد، خودروهایی قرار گرفته که نیاز بازار را تامین خواهند کند و اگر زامیاد به تیراژ بالاتر دست یابد، مشکلات بازار در زمینه عرضه و تقاضای خودروهای تجاری با کیفیت رفع خواهد شد.

وی درباره راهکارهای مقابله با تحریم‌ها در صنعت خودرو تجاری کشور، تصریح کرد: این نوع خودروها با دارا بودن منابع گسترده‌تر برای تامین و تولید نسبت به خودروهای سواری، به هم‌افزایی بیشتری در میزان داخلی‌سازی بخش قطعات نیاز دارند که در این زمینه شرکت‌هایی مانند زامیاد موفق عمل کرده‌اند. البته برای ارتقای این موضوع باید بتوانیم میزان داخلی‌سازی را به محصولاتی که دارای پلتفرم مشترک هستند، تعمیم دهیم.

گفتنی است شرکت زامیاد با تولید بیش از 10 هزار خودرو در 100 روز نخست سال، ضمن افزایش 40 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، توانست رکورد جدید 10 ساله را ثبت کند.

علی نبوی، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این بازدید با اشاره به عملکرد مطلوب شرکت زامیاد در سال جاری خاطرنشان کرد: شرکت زامیاد عملکرد مطلوبی در حوزه مالی، مدیریتی و توسعه محصول داشته که نتایج آن را در رشد ارزش سهام این شرکت در بازار فرابورس می‌توان دید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این موضوع که در سال‌های گذشته شرکت زامیاد حالت تک‌محصولی داشت، بیان کرد: در حال حاضر، تحول بزرگی در عرضه محصولات سبک زامیاد رخ داده و امیدواریم این شرکت با عرضه خودروهایی مدرن، باکیفیت و منطبق بر نیاز بازار به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد.

او همچنین اضافه کرد: شرکت زامیاد هم از نظر فنی و محصولی عملکرد مطلوبی ثبت کرده و هم از نظر مالی و مدیریتی تحولات خوبی در آن انجام‌شده که نتایج آن رشد قابل‌توجه ارزش سهام این شرکت در بازار بورس است که این موضوع بیانگر توجه سهامداران و علاقه‌مندان به این حوزه به تغییرات رو به جلو این شرکت است.

نمایشگاه و جایگاه‌یابی در ذهن مشتریان

ششمین نمایشگاه خودرو و قطعات کردستان با مجری‌گری شرکت ایدرو برگزار شد. عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام شرکت ایدرو گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها، جایگاه‌یابی برند در ذهن مشتریان را ارتقا می‌بخشد و گروه سایپا توانست جایگاه خود را در ذهن مشتریان اثبات کند.

رضا احدی‌نژاد افزود: شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو، از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپاست که در این نمایشگاه توانسته رکورد جدیدی در استان کردستان ثبت کند.

عضو هیات‌مدیره شرکت ایدرو بیان کرد: 10 سال بود شرکت سایپا در نمایشگاه خودرو و قطعات استان کردستان حضور نداشت که با حمایت‌هایی مدیریت ارشد گروه در ششمین دوره نمایشگاه خودرو و قطعات سنندج، با قدرت حضور پیدا کرد.

احدی‌نژاد افزود: یکی از اهداف اصلی شرکت در نمایشگاه، معرفی خودروهای جدید گروه سایپا و قابلیت‌های آن بود که با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد.

او گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها جایگاه‌یابی برند در ذهن مشتریان را ارتقا می‌بخشد و گروه خودروسازی سایپا توانست جایگاه خود را در ذهن مشتریان خود اثبات و ارتباط خود را با مشتریان قوی‌تر کند.

او بیان کرد: به‌دلیل تجارب زیاد اعضای هیات‌مدیره گروه سایپا در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و همسو بودن اهداف، توانستیم به یک نقطه مشترک برسیم که این امر باعث حضور پررنگ و قوی شرکت سایپا در این دوره نمایشگاه شد که بازخورد بسیار خوبی به همراه داشت.

احدی‌نژاد ادامه داد: اینکه مردم از نزدیک محصولات جدید را لمس می‌کنند و با کارشناسان ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین توضیحات کامل و جامعی را درباره قابلیت‌ها می‌گیرند با سایر تبلیغات در این حوزه، بسیار متفاوت است و امیدواریم گروه خودروسازی سایپا در سایر نمایشگاه‌ها با قدرت حضور پیدا کند.

او افزود: از جمله دستاوردهای نمایشگاه خودرو و قطعات سنندج به دلیل هم‌مرزی با اقلیم کردستان، مشتریانی بودند که از اقلیم کردستان در این نمایشگاه شرکت کردند و از غرفه‌های سایپا نیز بازدید ویژه داشتند.

قائم‌مقام شرکت ایدرو خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه، پیشنهادهای خوبی در زمینه صادرات قطعات داشتیم و به شرکت ایدرو برای برگزاری نمایشگاه در سلیمانیه هم پیشنهادهایی داده شد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5lke