سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 7721
تاریخ انتشار: 1400/09/17 13:11
در بازدید استاندار فارس از شهرک صنعتی شیراز تاکید شد

حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی

در بازدید استاندار فارس از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی شد.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس به همراه معاونان استاندار و جمعی از مدیران کل نهادهای اجرایی استان از واحدهای صنعتی مجتمع صنعتی رضا، تهویه پارس، شرکت سرو نیرو، واحد صنعتی بخار تقطیر، شرکت بالان صنعت، شرکت صنعت‌داران افتخاری، شرکت صنایع تولیدی شیرآلات صدرا، شرکت داده‌گستران دنا، شرکت ظریف ابزار و شرکت فرازمان اسطوره‌های فردا بازدید و ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این واحدهای صنعتی و محصولات تولیدی توسط آنها، مشکلات این واحدها را نیز بررسی کرد.

بررسی مشکلات یک شهرک صنعتی

استاندار فارس در جلسه جمع‌بندی مسائل و مشکلات شهرک صنعتی بزرگ شیراز که در مرکز خدمات کسب‌و‌کار شهرک صنعتی شیراز برگزار شد، با قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای رساندن شهرک صنعتی به جایگاه فعلی گفت: باید از ظرفیت‌های موجود در شهرک صنعتی برای اشتغالزایی بیشتر استفاده بهینه شود.

ایمانیه با بیان اینکه مشکلات مطرح‌شده در این بازدید‌ها در کارگروه‌های تخصصی در استانداری فارس بررسی می‌شود، گفت: به دلیل اهمیت موجود شهرک صنعتی شیراز در اشتغالزایی و کارآفرینی و نیز توسعه صنعتی استان، برنامه بازدید از شهرک صنعتی تداوم خواهد داشت.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه گزارش دقیقی از وضعیت قراردادهای منعقد‌شده در این شهرک صنعتی و پایش وضع موجود واحد‌های مستقر تهیه شود، گفت: باید تدابیری اندیشید تا علاوه‌بر اهلیت‌سنجی افرادی که متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی هستند از فعالیت آن دسته از متقاضیانی که با گرفتن زمین و ساخت سوله، آنها را به افراد دیگر اجاره می‌دهند نیز جلوگیری کرد.

استاندار فارس همچنین نهادهای اجرایی را ملزم به خرید محصولات و کالاهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان کرد و گفت: نهادهایی که برای خریداری کالا و محصولاتی که در شهرک‌های صنعتی استان تولید اما از استان‌های دیگر خریداری می‌کنند در رسانه‌ها به مردم معرفی شوند.

ایمانیه همچنین در راستای تعامل و تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و مراکز علمی و دانشگاهی استان خواستار استفاده واحد‌های صنعتی از توان علمی دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات صنایع شد و گفت: علاوه‌‌بر آن، برای تربیت نیروی ماهر نیز از ظرفیت مرکز فنی و حرفه‌ای استفاده شود.

وی افزود: در این زمینه شرکت شهرک‌های صنعتی طی فراخوانی نیازهای مهارتی و فنی واحد‌های صنعتی را احصا و در تعامل با اداره کل فنی و حرفه‌ای، برای برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی اقدام

 کند.

حمایت از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز در سخنانی، توجه ویژه به شهرک صنعتی بزرگ شیراز و لزوم رفع مشکلات آن را اقدامی موثر در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صنعتی در کلانشهر شیراز دانست و گفت: این مهم با همکاری، تعامل و هماهنگی همه نهاد‌های اجرایی امکان‌پذیر خواهد بود.

احد فتوحی‌ گفت: این شهرک صنعتی که از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور است، مهم‌ترین قطب صنعتی استان فارس به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فارس در شهرک صنعتی بزرگ شیراز مستقر هستند، افزود: بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ قرارداد در شهرک صنعتی شیراز منعقد شده و ۲۳۰۰ واحد تولیدی-صنعتی-صنفی و کارگاهی در این شهرک صنعتی مشغول به فعالیت هستند که این موضوع بیانگر اهمیت راهبردی این شهرک صنعتی است؛ بنابراین باید با تخصیص اعتبارات استانی و ملی برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، بهترین خدمات به صنعتگران ارائه شود.

فتوحی با بیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ شیراز با دارا بودن واحد‌های مطرح و شاخص کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی نقش مهمی در تولید و صادرات بر‌عهده دارد، ادامه داد: درحال‌حاضر حدود ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم توسط واحد‌های صنعتی این شهرک صنعتی ایجاد شده و برای چند برابر این نفرات نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی با اشاره به اینکه بخش زیادی از اراضی ۱۳۰۰ هکتاری این شهرک صنعتی در فازهای مختلف به سرمایه‌گذاران واگذار شده است، گفت: با اخذ مجوز از محیط‌زیست به‌زودی واگذاری اراضی در فاز ششم شهرک صنعتی به مساحت ۵۰ هکتار آغاز خواهد شد.

وی افزود: تاکنون برای اجرای زیرساخت‌ها در این فاز جدید ۳۰میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل زیرساخت‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه خواهد شد.

 فتوحی تامین پایدار آب موردنیاز واحد‌های صنعتی را از مهم‌ترین ضرورت‌های این شهرک صنعتی بیان کرد و گفت: در این زمینه علاوه‌بر طرح‌های تامین آب از طریق چاه‌های موجود، انشعاب آب آشامیدنی از خط انتقال آب سد درودزن به میزان، ۲۰ لیتر بر ثانیه نیز از آبفای استان خریداری شده است که در آینده به شبکه داخلی آب شهرک صنعتی متصل خواهد.

وی همچنین با بیان اینکه باوجود محدودیت‌های اعتباری و از محل منابع داخلی این شرکت هم‌اکنون ۲۰ طرح تکمیلی زیرساختی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان درحال اجراست، گفت: سایر طرح‌های عمرانی نیز براساس برنامه زمان‌بندی در حال انجام است. فتوحی ادامه داد: بر‌اساس قانون، فسخ اراضی راکد متقاضیانی که در مهلت قانونی برای ساخت‌وساز اقدام نکرده‌اند با جدیت پیگیری می‌شود. وی افزود: با توجه به محدودیت اراضی در این شهرک صنعتی اراضی راکد فسخ و به افرادی که توان لازم برای راه‌اندازی واحد تولیدی دارند واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: پایش مستمر قراردادها و بررسی وضعیت واحد‌های موجود همچنان تداوم دارد و در این زمینه از ابتدای امسال بیش از ۸۲۰ واحد تولیدی پایش شده‌اند.

فتوحی همچنین با اشاره به وجود مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرک صنعتی شیراز از حمایت این شرکت برای ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی به واحد‌های صنعتی خبر داد و گفت: در این زمینه شرکت شهرک‌های صنعتی نیز هزینه این دوره‌ها را تامین می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xbpw4