یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 15022
تاریخ انتشار: 1401/02/05 02:15
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد

حرکت به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان

دانش‌بنیان شدن یعنی حرکت تولید و خدمات به سوی استفاده از فناوری نوین است. این موضوع برای توسعه و پیشرفت صنایع بسیار حیاتی بوده و قدرت رقابت در بازار جهانی به آنها می‌دهد. امسال رهبر معظم انقلاب سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده و تاکید بر بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور داشته‌اند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی ارتقای توان تولید دانش‌بنیان در شرکت‌های بزرگ که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و شرکت‌های بزرگ و دانش‌بنیان برگزار شد، قطار اقتصاد و افزایش توان تولید دانش‌بنیان کشور را شرکت‌های بزرگ دانست.

تلاش برای توازن عرضه و تقاضا

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال‌های گذشته در حوزه دانش‌بنیان کارهای خوبی انجام‌شده و زیست‌بوم دانش‌بنیان به‌طور تقریبی در کشور شکل‌گرفته و مولفه‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل ‌شده‌اند. 

به‌گزارش ایدرونیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اما درون این زیست‌بوم، جای شرکت‌های بزرگ خالی است، گفت: طرف عرضه به خوبی شکل‌گرفته و جلو رفته اما طرف تقاضا باید افزایش یابد.

فاطمی‌امین با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: از همان ابتدای سال، جلسه‌ای با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری داشتیم و درصدد تدوین سند دانش‌بنیان وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم و این نشست نیز برای استفاده از نظرات شرکت‌های بزرگ برای تدوین سند بوده است.

صنایع دانشی

فاطمی‌امین با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان یعنی اینکه دانش نقش موثر و مهمی در تولید دارد، اضافه کرد: تا سال‌ها پیش موضوعاتی از جمله نیروی کار، سرمایه و نصب ماشین‌آلات مطرح بود که بهره‌وری نیز به آن اضافه شد اما وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم؛ یعنی مولفه دیگری به‌عنوان دانش مطرح است که باید سهم آن در تولید افزایش یابد.

وی ادامه داد: اینجا صنایع دانشی مطرح می‌شود و دانش به‌عنوان عامل مهم در تولید نقش خود را ایفا می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی، ارزیابی کنند هر فعالیت است، گفت: این رقم در کشور ما پایین است و باید افزایش یابد.

فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: اگر به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برویم باید این سهم را با مشارکت بخش‌خصوصی افزایش دهیم.

فاطمی‌امین در ادامه با بیان اینکه صرف بالا رفتن این سهم البته ارزش ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: تحقیق و توسعه‌ای که منجر به افزایش تولید شود و مقیاس‌ها و کیفیت تولید را ارتقا دهد، مدنظر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در تجارت خارجی تمرکز در حوزه دانش‌بنیان داریم، اضافه کرد: به‌دنبال این هستیم که پیچیدگی‌های اقتصاد کشور را افزایش دهیم، پیچیدگی، بیان‌کننده تنوع و قدرت اقتصادی است و این شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند.

فاطمی‌امین با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ به‌عنوان قطار اقتصاد وقتی حرکت می‌کنند، شرکت‌های کوچک را به‌دنبال خود می‌کشند، توضیح داد: در افزایش توان دانش‌بنیان نیز شرکت‌های بزرگ پیشران هستند.

گفتنی است در این نشست مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های بزرگ در حوزه دانش‌بنیان مطرح شد و از زاویه دید شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ، موضوع دانش‌بنیان و تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8j8e