یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 10754
تاریخ انتشار: 1400/10/25 10:41

جلوگیری از برق گرفتی به وسلیه کفپوش عایق برق

امروزه خرید تابلو برق صنعتی یکی از امور رایج در هنگام ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و یا اداری است. این تابلو برق ها وظیفه کنترل و هدایت جریان الکتریسیته را دارند و به همین دلیل در هر مکانی به یکی ازآن ها نیاز دارید. نکته مهم پس از خرید تابلو برق صنعتی ایتفاده از کفپوش عایق برق میباشد. کفپوش عایق برق وظیفه مهمی در ایجاد ایمنی و حفظ جان افراد دارد که در ادامه به توضیح همه موارد مربوطه میپردازیم.

امروزه خرید تابلو برق صنعتی یکی از امور رایج در هنگام ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و یا اداری است. این تابلو برق ها وظیفه کنترل و هدایت جریان الکتریسیته را دارند و به همین دلیل در هر مکانی به یکی ازآن ها نیاز دارید. نکته مهم پس از خرید تابلو برق صنعتی ایتفاده از کفپوش عایق برق میباشد. کفپوش عایق برق وظیفه مهمی در ایجاد ایمنی و حفظ جان افراد دارد که در ادامه به توضیح همه موارد مربوطه میپردازیم.

تاریخچه خرید تابلو برق صنعتی و کفپوش عایق برق

برق و جریان الکتریسیته یکی از مهم ترین اختراعات و اکتشافات بشر بوده و هست که می توان گفت بیشتر سهم این کشف مهم متعلق به نیکولا تسلا دانشمند آمریکایی است؛ اما همین برق، در صورت استفاده ی نادرست و همچنین عدم آشنایی با آن می تواند بسیار خطر ساز و خطرناک باشد. از همین رو کفپوش عایق برق نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند. تابلو برق صنعتی، تشکیل شده از مجموعه ای از ابزار که در ابتدای مسیر انتقال برق به تجهیزات الکتریکی قرار گرفته و وظیفه ی کنترل و هدایت جریان به این تجهیزات را دارد.

 حال این تجهیز با داشتن انواع رله، فیوز ها و کنتاکتور ها باعث عدم به وجود آمدن اضافه بار و اتصال کوتاه شده و از حوادث جلوگیری می کند. حوادثی که با در نظر گرفتن برخی تمهیدات مثل کفپوش عایق می توان از به خوبی جلوگیری کرد. گاهی اوقات نیز حوادث فقط به صورت خسارات مالی به ما ضرر می زنند. قطعاتی مانند ترمز الکتروموتور همواره می توانند از بروز این گونه حوادث نیز جلوگیری کنند.

 

اطلاعات کامل برای خرید تابلو برق صنعتی

تابلو های برق معمولا در ابتدای مسیر انتقال جریان الکتریکی به سایر تجهیزات قرار دارند. اگر در منزل خود به سیستم برق رسانی توجه کرده باشید یک جعبه تقسیم احتمالا در جلوی درب دیده اید که همین جعبه ی تقسیم نیز یک تابلو برق ساده است. در جلوی این جعبه باید از یک کفپوش عایق برق مناسب استفاده شود تا از خطرات احتمالی دوری کنید. تابلو برق صنعتی معمولا تشکیل شده از انواع رله ها، فیوز ها و کنتاکتور ها که در یک قاب معمولا فلزی قرار گرفته است.

زمان خرید تابلو برق صنعتی لازم است بدانید که معمولا در دو نوع سه و تک فاز مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این تابلو ها در بخش های صنعتی مانند کارگاه ها و کارخانه ها بیشتر با برق سه فاز مورد استفاده هستند. وجود این تابلو ها برای هر سیستم انتقال جریان برق و برق رسانی الزامی است و برای جلوگیری از حوادث ناشی از اضافه بار و اتصال کوتاه باید از آن ها استفاده شود.

 

تابلو سلول ریتال

برای خرید تابلو برق صنعتی حتما متوجه خواهید شد که انواع مختلفی دارند که به منظور استفاده در کارخانه ها و کارگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ یکی از انواع این تابلو ها، تابلو سلول ریتال است که کاربرد زیادی در کارگاه های برق صنعتی دارد.

این تابلو ها به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند؛ تابلو های ریتال دیواری، ایستاده و پیانویی. همچنین تابلو های مدل ریتال به دو دسته ی ps و es نیز تقسیم می شوند. در مدل  ps  شما این اجازه را دارید که چند سلول را به یکدیگر وصل کنید ولی در صورتی که بخواهیم از یک سلول استفاده کنم همان مدل es مناسب ترین انتخاب است.

دلیل این انتخاب نیز کم شدن هزینه و مقرون به صرفه بودن آن است. همچنین در این نوع از تابلو برق ها شما میتوانید از کفپوش عایق برق با ابعاد کوچکتر استفاده کنید تا هزینه کمتری را متحمل شوید. یکی از قابلیت هایی که این نوع تابلو سلول ها دارند، این است که می توان درب جلویی آن ها را شیشه ساخت تا دید بهتری نسبت به تابلو سلول و اجزای درونی آن ایجاد شود.

تجهیزات داخل تابلو برق صنعتی

در هنگام خرید تابلو برق صنعتی باید توجه کنید که هر کدام به منظور نظارت و کنترل بر روی بخشی از سیستم طراحی می شوند و مهندسین طراح تابلو برق صنعتی تشخیص می دهند که چه قطعاتی درون آن ها کار گذاری شود؛ برای مثال یک تابلو برق صنعتی معمولی که برای یک کارگاه برق صنعتی طراحی شده است با یک تابلوی سوئیچگیر که قرار است در پست برق فشار قوی کار کند متفاوت است و هر کدام اجزای خاص خود را دارند.

فیوز اصلی ترین قطعه

وجود فیوز ها برای هر تابلو برقی جزو اصلی ترین قطعات است؛ این قطعه در تابلو برق درست به شکل سوپاپ اطمینان عمل می کند و زمانی که اضافه بار بر روی سایر تجهیزات و سیستم باشد فورا جریان را قطع نموده و سیستم از کار می افتد؛ چرا که عبور جریان بیش از حد مجاز می تواند خسارات و آسیب های جدی به سیستم برق رسانی وارد سازد. فیوز ها انواع مختلفی دارند که هر یک به منظور استفاده در ولتاژ های مختلف ساخته شده اند.

کنتاکتور ها

واژه ی کنتاکت در لغت نامه ی فارسی به معنای اتصال و برخورد می باشد، که این به آن معناست که کنتاکتور ها وظیفه ی کنترل بر روی اتصالات جریان الکتریکی را دارند. این قطعه بیشتر به منظور کنترل الکتروموتور های سه فاز از راه دور با استفاده از یک رله ی کلید اتصال قوی در تابلو برق های صنعتی نصب می شوند. کنتاکتور ها با برقراری اتصالی ایمن در سر راه الکتروموتور و رله به سیستم کمک شایانی می نمایند.

رله های الکترومکانیکی

یکی از مهم ترین اجزا در هنگام خرید تابلو برق صنعتی رله ی الکترومکانیکی است؛ وظیفه ی اصلی این تجهیز کنترل افت ناگهانی ولتاژ، جابه جایی فاز، عدم تقارن ولتاژ سه فاز و یا قطع یکی از فاز ها می باشد. رله های الکترومکانیکی با فراهم آوردن امکان کنترل سیستم انتقال جریان برق از راه دور، تفاوت خود را با کلید های دستی که کاربر حتما می بایست شخصا سیستم را روشن و خاموش می کرد، رقم زد. این نوع رله ها با برنامه ریزی و خواندن کد ها به صورت دقیق می توانند به موقع اتصالات را قطع نموده و سیستم را خاموش کنند.

رله ی حرارتی بی متال

قطعا متوجه شده اید که خرید تابلو برق صنعتی یکی از کارهای ضروری برای هر ساختمان اداری یا مسکونی است. رله های حرارتی که با نام تجاری رله ی بی متال در بازار شناخته می شوند، وظیفه ی قطع جریان برق در هنگام عبور جریان های غیر مجاز را دارند. ساختار درونی بی متال ها به این صورت است که از دو نوع فلز با ضرایب انبساط مختلف ساخته شده اند.

اساس کار این رله آن است که درست پس از عبور جریان های غیر مجاز و بیش از حد بلافاصله گرم شده و این گرم شدن باعث تغییر وضعیت یکی از فلز های درون آن می شود؛ پس از این تغییر اندازه در فلز ها بی متال به سمت تیغه ای که ضریب انبساط کمتر دارد خم شده و اتصال قطع می شود.

کفپوش عایق برق محافظ جان کارگران

این کفپوش عایق برق نیز همانند تابلو های برق ابزاری برای جلوگیری از حوادث و برق گرفتگی می باشد که معمولا در انواع مختلف در کارگاه ها و کارخانه جات مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش ها در ایران با نام های مشابه فرش عایق، کفپوش لاستیکی عایق و کفپوش فشار قوی شناخته می شود؛

همچنین انواع مختلفی از آن در بازار موجود است که به نسبت ولتاژ آن ها را دسته بندی نموده اند.

انواع کفپوش عایق برق فشار قوی

کفپوش های عایق در طرح های مختلف به منظور استفاده در ولتاژ های مختلف ساخته شده اند که در ادامه به معرفی تفاوت های اصلی آن ها می پردازیم. کفپوش های فشار ضعیف که به منظور استفاده در کارگاه های برق مورد استفاده قرار می گیرند از ساده ترین انواع آن ها هستند.

کفپوش عایق برق معمولی

این کفپوش ها دارای ضخامت 3 میلیمتری بوده و از استاندارد های قابل قبولی برخوردارند. همچنین دارای تائیدیه ی بین المللی cesi و abb می باشند. در رنگ ها و طرح های متنوع می توانید آن ها را با توجه به سلیقه ی خوتان تهیه نمایید.

کفپوش عایق برق فشار متوسط

کاربرد زیادی در انواع کارخانه های صنعتی دارد؛ این نوع از فرش عایق مناسب برای مقابل تابلو برق های 6.6 تا 12 کیلو ولت است. همچنین در جلوی تابلو خازن های 6.6 کیلو ولت، اطراف ترانس های lvsa، utility، ارت و پست برق آسیاب مواد و سنگ شکن مورد استفاده می باشد. این نوع کفپوش عایق برق به واسطه ی نوع کاربری که دارند بسیار از محبوبیت بالایی برخوردارند، به همین دلیل در بارگیر خانه، کولینگ تاور و میل فن نیز استفاده می شوند. در سه ولتاژ مختلف 7.3، 12 و 20 تولید شده و قابل دسترسی می باشد.

کفپوش عایق برق فشار قوی

فیلر کربن یا black carbon مقاومت الکتریکی را به شدت کاهش داده و باعث نوسان در رسانایی در نقاط مختلف کامپاند می شود؛ یک شرکت آلمانی با عنوان sichern با اصلاح فرمولاسیون و ترکیبات اولیه این کفپوش ها از نظر کیفی این نوع کفپوش ها را به درجات بالایی رسانده است. جایگزین کردن برخی مواد به جای فیلر کربن ها باعث بالا رفتن میزان مقاومت این کفپوش ها و در نتیجه عدم عبور جریان الکتریکی از بدن انسان می شود؛ که این امر باعث بالا رفتن ایمنی در کارگاه و در امان ماندن کارگران از خطر برق گرفتگی می باشد.

 شما مخاطبان گرامی در این مقاله متوجه شدید که خرید تابلو برق صنعتی یکی از کارهای ضروری هنگام تجهیز ساختمان های اداری یا مسکونی است. همچنین این موضوع را فهمیدید که هنگام کار با تابلوبرق های صنعتی باید اصول ایمنی را رعایت کنید. کفپوش عایق برق یکی از لوازکی است که این شرایط ایمن را برای شما فراهم میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید تابلو برق صنعتی میتوانید به سایت ما مراجعه کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b86e4