پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 7603
تاریخ انتشار: 1400/09/16 12:34
معاون اداره ‌کل راه و شهرسازی اصفهان تشریح کرد

جزییات ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره ‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: هنگام ثبت‌نام در سامانه طرح نهضت ملی مسکن هیچ محدودیتی وجود ندارد اما پس از ثبت‌نام و در مرحله استعلامات تمامی موارد به‌صورت دقیق بررسی می‌شود.

امیر زاغیان، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری راه و شهرسازی اصفهان اظهار کرد: هدف اصلی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدن مردمی است که فاقد مسکن هستند و مالکیت شخصی ندارند؛ بر این اساس افرادی که متقاضی بهره‌مندی از مزایای این طرح هستند، ‌باید از شرایط لازم برخوردار باشند. 

 وی با بیان اینکه نخستین شرط لازم برای تایید متقاضیان، سبز بودن فرم ج است اذعان کرد: متقاضیان ‌باید از بهمن سال ۱۳۵۷ از هیچ ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. 

معاون مسکن و ساختمان اداره ‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه هر هموطن ما می‌تواند فقط یک بار برای همیشه از یکی از این امکانات استفاده کند، گفت: زمانی که واگذاری به شخصی انجام می‌شود، فرم ج متقاضی و همسرش قرمز می‌شود؛ بنابراین سبز بودن فرم ج هر دو آنان اهمیت دارد. 

 وی افزود: از دیگر شرایط، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، دارای سابقه سکونت در حداقل ۵ سال اخیر در شهر مورد تقاضا و فاقد زمین یا واحد مسکونی بودن است. 

زاغیان بیان کرد: استعلام فرم ج، مالکیت خصوصی و تسهیلات دولتی به‌صورت کاملا سیستمی و با سامانه‌های مربوطه انجام می‌پذیرد. 

وی با بیان اینکه برای احراز شرط ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، اجاره‌نامه ملاک عمل قرار نمی‌گیرد عنوان کرد: مدارک موردنیاز برای احراز شرط سکونت پنج‌ساله شامل مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای ۵ سال، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر و گواهی تحصیل فرزندان است که در زمان تکمیل مدارک و مراجعه به دفاتر پیشخوان باید ارائه شود. 

 معاون مسکن و ساختمان اداره ‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن و آقایان بالای ۴۵ سال سن نیز می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند، گفت: نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولان جسمی-حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ (بیست) سال سن و معرفی سازمان بهزیستی کشور نیز می‌توانند در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند. 

 وی گفت به‌دلیل وجود شرایط کرونایی و رفاه حال متقاضیان، برای ثبت‌نام در سامانه https: //saman.mrud.ir/ نیازی به مراجعه به دستگاه اجرایی خاصی نیست و این اقدام به‌صورت اینترنتی قابل انجام است. 

زاغیان درباره افرادی که در روستاها از تسهیلات دولتی بهره‌مند شدند، بیان کرد: هنگام ثبت‌نام در سامانه طرح نهضت ملی مسکن هیچ محدودیتی وجود ندارد اما پس از ثبت‌نام و در مرحله انجام استعلامات، تمامی موارد به صورت دقیق مشخص می‌شود. همچنین مبحث مالکیت شهر و روستا ندارد و ما مالکیت خصوصی را از مراجع مربوطه استعلام می‌کنیم و متقاضیان چه در شهر مورد تقاضای مسکن و چه در شهر‌های مجاور، مالکیتی داشته باشند مشمول این طرح نمی‌شوند.

وی اذعان کرد: مطابق آخرین مصوبات کشوری، تسهیلات در نظر گفته شده برای این طرح در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۰۰میلیون تومان و مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌ کل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره آورده متقاضیان گفت: پس از اینکه متقاضیان احراز شرایط شدند، در گام نخست باید حداقل ۴۰ میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کنند که اقشار ویژه آورده اولیه‌شان ۲۰ میلیون تومان است. 

 وی با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی، ۲۰ ساله و با سود ۱۸ درصد است، گفت: در این زمینه قرار است برای اقشار ویژه کمک‌هایی در نظر گرفته شود که این عدد کاهش پیدا کند. همچنین این امکان برای متقاضیان فراهم شده که در صورتی که بخواهند می‌توانند به‌صورت پلکانی تسهیلات‌شان را پرداخت کنند.

زاغیان اظهار کرد: تصور ما این است که تسهیلات بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه ساخت را تامین می‌کند و بقیه با متقاضیان است و سازندگان نیز با حداقل سودآوری این ساختمان‌ها را احداث می‌کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48z6k4