چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 14310
تاریخ انتشار: 1401/01/21 08:12
گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

جرایم افغان ها در ایران عادی است

عباسی گفت: در خصوص کنترل اتباع خارجی در ایران، وزارت کشور و نیروی انتظامی باید خیلی قاطعانه عمل کنند اما نکته اینجاست که ما حتما باید پذیرای اتباع به خصوص برادران افغانستانی و عراقی باشیم.

طبق آنچه که مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفته پس از به روی کار آمدن طالبان ورود افغان ها به کشورمان از مرزهای رسمی به روزانه حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده در حالی این رقم قبل از تحولات افغانستان چیزی بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در روز بوده است. به نظر می رسد که تعداد افرادی که از مسیرهای غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می شوند رقمی بالاتر از این اعداد باشد. امروزه حضور اتباع خارجی مخصوصا اتباع افغان بیش از پیش در محلات، ناوگان حمل و نقل عمومی و اماکن گردشگری کشور دیده می شود. این موضوع موجب ایجاد برخی نگرانی ها در هموطنان شده است.

اما حضور این افراد در کشور چه پیامدها و مزایی دارد؟ خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با فریدون عباسی نماینده مجلس یازدهم ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

اهمیت وجود دولت‌ های پایدار در منطقه

عباسی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: خاورمیانه همواره در یک منطقه ناامن جهان واقع شده است. به‌طوری که از زمان های دور تا کنونی نیز استکبار جهانی به این منطقه چشم داشته است. به عبارتی می توان گفت از قرن هجدهم میلادی اگر تا کنون منطقه در حیطه تاخت و تاز استکبار بوده و در روزگاری انگلیس و آمریکا و پس از آن شوروی سابق در این منطقه بی نظمی ایجاد کرده اند. تقسیم بندی ها و مرزبندی هایی که در منطقه ایجاد شده نیز با سیاست های استعماری بوده است.

وی در ادامه با اشاره به حضور اتباع خارجی در کشور، افزود: نباید فراموش کرد که فقط داشتن مدارک هویتی و یا اقدامات دولت برای کنترل ورود اتباع خارجی به کشور کافی نیست. ما باید به سمتی برویم که دولت ‌های پایدار در منطقه حضور داشته باشند و این در حالی است که سیاست استکبار جهانی مخالف این موضوع است. به عبارتی این استکبار به دنبال بی‌دولت سازی است تا از این طریق موفق شود هر اقدامی که مد نظر دارد در این کشور ها انجام دهد؛ نمونه اخیر این موضوع نیز اقدامات آنها در پاکستان و تلاش برای برکناری عمران خان است.

پاکستان می‌تواند برای ما دردسر آفرین باشد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ما نزدیک به ۲ هزار کیلومتر مرز شرقی با کشورهای همجوار داریم. حال اگر پاکستان هم نا امن تر از چیزی که در حال حاضر هست بشود، می‌تواند برای ما دردسر آفرین باشد.  بنابراین مسئولان کشور در حوزه سیاست خارجی باید به دنبال این باشند که یک ثبات سیاسی در کشورهای همسایه برقرار شود تا ما نیز برای کنترل مرزهایمان از طریق دولت ها وارد کار شویم و با انعقاد  و امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امنیتی و تجاری میان دو طرف، بتوانیم تردد مهاجران را کنترل کنیم.

عباسی در ادامه گفت: برخی بر این باورند که مقامات کشور باید هویت مهاجران را چک کنند. فرض کنید همه این کارها را کردیم و تمام مهاجران به صورت قانونی از مرز قانونی وارد کشور شدند؛ اما نکته اینجاست اگر شخصی بخواهد اعمال تروریستی انجام دهد به صورت غیرقانونی و با مدارک جعلی وارد کشور خواهد شد.

ورود-افغان-ها-به-ایران-2

ایران ام القری کشورهای اسلامی است

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران همچنین تصریح کرد: در شرایط فعلی مردم کشورهای همسایه که از سوی حکومت های محلی و مرکزی دچار آسیب و ناراحتی شدند به ام القرای ایران پناه می‌آورند.  ما امروزه حکم ام القرای داریم. ما کشور با ثباتی هستیم و از ثروت خوبی نیز برخورداریم. ایران کشوری  مهمانپذیر است و زبان و فرهنگ ما با افغان ها یکی است. آنها به سوی ما می‌آیند و این اقدام سال ها صورت گرفته است. فراموش نکنیم افغان ها در دوران جنگ تحمیلی و دفاع از کشورمان در مقابل رژیم صدام هم به ما کمک کردند.

عباسی افزود: ما نباید فراموش کنیم که در دوران سختی مردم اصیل، مومن و معتقد این کشور یاور ما بودند و الان که آن ها دچار سختی شدند مردم ما باید به آنها کمک کنند. دولت ما که برخاسته از مردم است باید فرهنگ ایرانی و نوع‌دوستی که ما داریم را نشان دهد و پذیرای مهمانانی که دچار سختی شده اند باشد.

اقدام ترورسیتی اخیر مشهد ریشه در اسراییل دارد

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس یازدهم  با بیان اینکه اقدامات تروریستی انواع مختلفی دارد، گفت: اقدامات تروریستی می توانند تحت سیطره رژیم صهیونیستی باشند. بعد از اینکه اقداماتی در رژیم صهیونیستی به عمل آمد و با سلاح سرد یا گرم حملاتی به این رژیم صورت گرفت ما باید منتظر یک اقدام آشوب ایجاد کن در داخل کشور می بودیم. چراکه احتمال می رفت اسرائیل ضرباتی که از فلسطینی‌ ها دریافت می‌کند را تلافی کند. کشور ما یکی از مکان هایی است که این رژیم جنایتکار می تواند خشم و عصبانیت خود را تلافی کند. همانطور که در اماکن مختلفی مانند تشکیلات هسته ای کشور انفجارهایی انجام داد.

عباسی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سیستم های امنیتی ما به جای اینکه بر مردم افغانستان یا پاکستان یا کشورهای همسایه دیگر متمرکز شوند باید بر روی عملکرد رژیم صهیونیستی دقیق شوند و فشار را بر روی آن بگذارند که او نتواند از عوامل یا تروریست های تکفیری که ساخته خودشان هستند استفاده کند. رژیم صهیونیستی عامل حادثه تروریستی اخیر مشهد  مقدس است. رژیم صهیونیستی برای بازی با افکار عمومی و اینکه نشان دهد ایران بی ثبات است این اقدام را انجام می دهد و از اجیر شدگان خود استفاده میکند.همان طور که در سوریه و عراق از گروه های تکفیری و داعشی استفاده کرد امروز نیز از آنها استفاده می کند. ما نباید این اتفاقات را به حساب مردم افغانستان بگذاریم.

ورود-افغان-ها-به-ایران-۱

اقدامات خلاف افغان ها در ایران عادی است

وی در ادامه با بیان اینکه درصد اقدامات خلاف افغان ها در ایران بسیار پایین است، گفت: حدود ۳یا ۴ میلیون نفر تبعه افغان در داخل کشور ما هستند که شاید حدود سی الی چهل نفر آنها مبادرت به انجام اقدامات خلاف قانون، شرع و اخلاق انجام دهند. همانطور که برخی از ایرانی ها هم در دیگر کشورها خلاف می کنند.  مگر ایرانی ها در کشور های دیگر اقدامات غیرقانونی انجام نمی دهند؟ این موضوعی کاملا عادی است. ما نباید ملت دوست و برادر مانند افغانستان که سابقه تاریخی و دیرینه زیادی با ما دارند را نادیده بگیریم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم خاطرنشان کرد:  ایران یک کشور قدرتمند و قابل اطمینان به خصوص در جهان اسلام است. ما به هیچ عنوان نباید این ماجرا را تبدیل به دشمنی ایرانی و افغانستانی کنیم. دشمن همه ما یکی است و آن شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی است.

ایران حتما باید پذیرای برادران افغان و عراقی باشد

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در جمع بندی صحبت های خود باید قید کنم که نیاز است تمام مهاجران از مجراها و مرزهای قانونی وارد کشور شوند. سلامت جسمی و روحی این افراد نیز حتما باید کنترل شود.  می توان از خود اتباع بیگانه نیز درخواست کرد که افراد شرور را شناسایی و معرفی کنند یا  خودشان آن ها را کنترل کنند و ما آن ها را از کشور اخراج کنیم.  در داخل کشور نیز وزارت کشور و نیروی انتظامی باید خیلی قاطعانه عمل کنند. ما نیز حتما باید پذیرای اتباع به خصوص  برادران افغانستانی و عراقی باشیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5ybp