چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 5078
تاریخ انتشار: 1400/08/15 18:20

جدیدترین قیمت دلار در بازار متشکل ارزی( ۱۵ آبان)

مهم­ترین دلیل پیشی گرفتن رشد قیمت دلار نسبت به یورو در بازار متشکل معاملات ارزی ایران، مربوط به روند کاهنده حجم معاملات دلار (۰,۹۴ درصد) نسبت به یورو (۶۶.۵۷ درصد) است. به این صورت که میانگین روزانه حجم معاملات یورو برابر با ۱.۶ میلیون یورو بود که نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۶.۶ درصدی داشته است .

 بازار متشکل معاملات ارز ایران برای شاخص دلار در ادامه روند افزایشی خود در هفته­ های گذشته در این هفته نیز ۰,۵۱ درصد در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته رشد داشت. با وجود رشد فزاینده قیمت در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته، میانگین قیمت در هفته منتهی به ۱۳ آبان ماه با ارزش ۲۶۶۱۱.۵ تومان نسبت به هفته گذشته (۲۶۶۹۹ تومان)، کاهش ۸۷.۵ تومانی را به ثبت رساند.

روند قیمت شاخص یورو در این هفته با ۰,۱۴ درصد افزایش، میانگین قیمت روزانه ۳۰۶۷۲.۵ تومان را به ثبت رساند که نسبت به هفته گذشته (۳۱۰۴۵.۸ تومان) کاهش ۳۷۳ تومانی داشته است.

مهم­ترین دلیل پیشیی گرفتن رشد قیمت دلار نسبت به یورو در بازار متشکل معاملات ارزی ایران، مربوط به روند کاهنده حجم معاملات دلار (۰,۹۴ درصد) نسبت به یورو (۶۶.۵۷ درصد) است. به این صورت که میانگین روزانه حجم معاملات یورو برابر با ۱.۶ میلیون یورو بود که نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۶.۶ درصدی داشته است میانگین روزانه حجم معاملات دلار با ارزش ۹.۵ میلیون دلار افزایش ۰.۹۴ درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است. (به نمودارهای (۱) و (۲) مراجعه شود)

در کنار تحولات واقعی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازارهای ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. مهم­ترین این رویدادها عبارت است از ۱) لغو هشدار پرواز بر فراز آسمان ایران توسط اتحادیه اروپا پس از ۲۲ ماه؛ ۲) اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی: میزان منابع قابل دسترس در هفت ماه نخست نسبت به سال قبل، ۳ برابر شده است؛ ۳) تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۸ تا پایان آذرماه؛ ۴) دستگیری معاون سابق وزارت صمت و شبکه دلالان مرتبط؛ ۵) موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد دولت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ ۴) اعلام ممنوعیت معاملات ارزی در افغانستان از سوی طالبان؛ ۵) توقف نفتکش ویتنامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب­های دریای عمان با وجود مداخله نیروی دریایی آمریکا در منطقه؛ ۵) مشخص شدن زمان آغاز مذاکرات برجامی (۸ آذرماه ۱۴۰۰) در وین؛ رویدادهای مذکور هر کدام از کانال­های مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز مؤثر بوده اند.

عواملی که انتظار می­رود در هفته­های آتی بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد، عبارتند از: ۱) ابهام در خصوص مذاکرات برجامی، ۲) تعیین وضعیت ارز ترجیحی در شش ماه دوم سال؛ ۳) تعیین وضعیت بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت؛ ۴) تعیین تکلیف موضوع واردات خودرو؛ ۵) اتمام مهلت تسویه تعهدات ارزی شرکت­های داخلی با شرکای خارجی خود؛ در واقع تمامی موارد فوق در ابعاد مثبت و منفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم می ­تواند بازار ارز را در هفته های آتی تحت تأثیر قرار دهد.

 

 

منبع: بازار نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bpov3