جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 20772
تاریخ انتشار: 1401/09/13 05:51

جای خالی بیمه در خدمات مشاوره‌ای

 برقراری ارتباط با «صدای مشاور» ساده‌ترین راه‌حلی است که در زمان‌های بحرانی هر فرد، برای خود و اعضای خانواده به ذهنش می‌رسد.

 آمار تماسهای گرفته شده به سامانه ۱۴۸۰ نشان میدهد در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۱۱ درصدی را شاهد بودیم.

آمارها حاکی از آن است که بیشترین موضاعات تماس گیرندگان به خط مشاوره ۱۴۸۰ در حیطه مشکلات افسردگی، اختلالات مربوط به اضطراب، دو قطبیها و در مجموع بیشتر درمورد مسائل مربوط به خانواده بوده است.

گسترش نیوز پایگاه خبری-تحلیلی موسسه فرهنگی-مطبوعاتی صمت با تقی ابوطالبی احمدی؛ دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات عملی دانشگاه فرهنگیان و مشاور خانواده به گفتوگو نشسته است.

تقی ابوطالبی احمدی؛ روانشناس و مشاور خانواده در گفتوگو با گسترش نیوز گفت: اصل مشاوره یک فرآیند رو در رو است. معمولا از طریق مصاحبههای تشخیصی یا آزمونهای روانشناختی در مورد مشکل یا مسئلهای که منجر به ارجاع فرد به روانشناس شده، اطلاعاتی جمع آوری شده و براساس آن رهنمودهای لازم برای ایجاد رفتار یا تغییر رفتار به مددجو داده میشود.

ابوطالبیاحمدی با تاکید براینکه ترجیح در اجرای مصاحبه تشخیصی است گفت: در این فرآیند گفتوگو حضوری بوده و شاخصترین مولفه انتقال اطلاعات در این گفتوگو زبان بدن است. فرآیند مشاوره گرفتن در مجموع، کمک به مراجعکننده برای تشخیص مشکل مورد نظر است تا براساس این تشخیص مشکل را برطرف کند. اما در نهایت تصمیمگیری برای اجرای راهنماییهای ارائه شده با مراجههکننده است.

وی افزود: به واسطه مشکلات خاصی که در دوران کرونا وجود داشت و کماکان نیز وجود دارد و همچنین به دلیل گرانتر شدن خدمات مشاورهای شاید ترجیح و تمایل متقاضیان بر این شد که خدمات مشاورهای تلفنی که دسترسی آسانتری دارد را انتخاب کنند. به علاوه اینکه در برخی شرایط مانند نبود دسترسی مددجویان شهرستان یا شهری دور افتاده، استفاده از مشاوره تلفنی کارساز است.

هزینه مشاورههای حضوری

این روانشناس درباره هزینه خدمات مشاورهای گفت: گران شدن خدمات مشاورهای جای بحث دارد. یک نیروی متخصص برای هر مراجعهکننده حداقل یک ساعت زمان صرف میکند. مقایسه کنید این زمان را با پزشکان دیگر در تخصصهای متفاوت مثل چشم، قلب و… که در این یک ساعت چند بیمار را میتوانند ویزیت کنند. بنابراین حق الزحمه مشاورین که سازمان نظام پزشکی برای یک جلسه مشاوره مشخص کرده است، کاملا منطقی است.

چاره ساز در حالت اضطرار

ابوطالبی احمدی اظهارکرد: در مشاورههای تلفنی حداقل دستاورد مورد انتظار، ساماندهی مشکلات است. چنانچه در دوران کرونا بسیاری از مشکلات فردی با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی کنترل و ساماندهی شد. در مجموع این فرآیند بر اساس راهنمایی تلفنی صورت میگیرد اما با نتایج فرآیند مشاورهای حضوری که مد نظر مشاوران است، فاصله دارد و شاید اهداف مورد نظر مشاور با تماس تلفنی محقق نشود اما اجمالا به کاهش آسیبها مخصوصا در دوران کرونا کمک شایانی خواهد کرد.

موارد دگر ارجاع در مشاورههای حضوری

این مشاور خانواده در ادامه اضافه کرد: در مواردی هم احتمال دارد موضوع چالشساز برای فردی پیش آمده باشد که خود فرد تمایلی به صحبت با مشاور را نداشته باشد. این موارد با روش دگر ارجاع بررسی میشود. به این ترتیب که نزدیکترین فرد به او برای بازگو کردن مسئله و مشکل شخص به مشاور مراجعه میکند.

این روش طول درمان را طولانی میکند و به عوامل زیادی بستگی دارد تا به نتیجه برسد اما چون کیس خاص است، در شرایط بحرانی توصیه میشود. فرد دگر ارجاع باید رهنمودهای دریافت کرده را بدون کم و کاست به فرد آسیب خورده انتقال دهد. این فرآیند ممکن است با توجه به میزان تفاوت بین آدمها، نتیجه گیری را سختتر کند.

ابوطالبی احمدی با تاکید بر رفع مشکل بیمه خدمات مشاورهای گفت: یکی از مهمترین مشکلات مددجویان برای دریافت خدمات مشاورهای تحت پوشش بینه نبودن این خدمات است.

سازمان نظام روانشناسی و سازمان بیمه باید راهکاری برای رفع مشکل نظام بیمه مشاورههای درمانی ارائه دهند. اگر مراجعان مشاوره تحت پوشش بیمه باشند، هم فرد مشاوره دهنده از نظر وجدان کاری وضعیت بهتری خواهد داشت و هم تمایل افراد برای مراجعه و دریافت راهنمایی با هدف زندگی بهتر بیشتر خواهد شد.

 وی افزود: اگر خدمات مشاورهای تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، از نظر هزینهای افراد هزینه کمتری را متقبل خواهند شد. در صورت اجرای این خدمت سلامتمحور، بزرگترین و موثرترین گام در راستای پیشگیری از آسیبهای فردی-خانوادگی و اجتماعی برداشته خواهد داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45axax