چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 6633
تاریخ انتشار: 1400/09/04 20:45

تولیدکنندگان پوشاک در حسرت دوره طلایی

رئیس اتحادیه کشباف گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد کمبود مواد اولیه داریم. درحال حاضر تولیدکنندگان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند اگر راه صادرات باز شود شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.

چه مقدار از جوراب مصرفی کشور، تولید داخل است؟ تولیدکنندگان صنایع نساجی ادعا می‌کنند که نیازی به واردات مواد اولیه نیست. آیا ادعا صحت دارد؟ برای بررسی بیشتر این موضوعات با رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان کالای کشباف، جوراب و کاموای تهران علی‌اصغر بهبهانی به گفتگو نشستیم با گسترش‌نیوز همراه باشد.

بهبهانی-اتحادیه-کشباف۲

کمبود ۴۰ درصدی

علی اصغر بهبهانی، رئیس اتحادیه کشباف درباره ادعا تولیدکنندگان مبنی بر کافی بودن تولید داخلی گفت: «این ادعا، خلاف وضعیت بازار است. اگر نگاهی به نرخ مصوب کالا و قیمت آن در بازار آزاد بیندازید متوجه اختلاف قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی می‌‌شوید. این قضیه بیانگر کمبود است».

وی در ادامه افزود: «نرخ بالای دلار در بازار همچنین ورود ستاد مبارزه با قاچاق و ارز باعث ایجاد مشکلات و موانعی برای واردکنندگان شده است. اکنون به دلیل تشدید سخت‌گیری‌ها، واردات کالاهای خارجی به صفر رسیده است. کالای داخلی توان رقابت پیدا کرده است. شرط رقابت‌پذیری تولیدات داخلی آن است که مواد اولیه به دست تولیدکنندگان برسد. صنعت پوشاک بین سال‌های ۷۰ تا ۸۰ یکی از بخش‌های مهم و صادراتی کشور بود. اکنون نیز، صادرات باید همانند گذشته، جزء برنامه‌های کشور قرار بگیرد. ۴۰ تا ۵۰ درصد کمبود مواد اولیه داریم. درحال حاضر تولیدکنندگان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. اگر راه صادرات باز شود این اعداد و ارقام افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند».

رقابت مضر تولیدکنندگان

وی درباره خودکفایی به خبرنگار گسترش‌‌نیوز گفت: «در صنعت پوشاک از ابتدا خودکفا بوده‌ایم. پوشاک، بزرگ‌ترین حجم عرضه را در کشور دارد. ظرفیت تولید پوشاک داخلی بسیار بالاست. ماشین‌آلات موجود در کشور به طور تقریبی توانایی تولید برای تامین نیازهای ۳۰۰ میلیون جمعیت را دارد. ما مشکلی در ارتباط با تامین فضای داخلی کشور نداریم».

وی در پایان افزود: «در حال حاضر اگر برای تولیدکنندگان فعلی فضایی در بخش عرضه کالا و تامین مواد اولیه به وجود آید نیاز کشور و حتی بیشتر از آن برطرف می‌شود. اگر مواد اولیه به اندازه نیاز تامین باشد در عین حال تعداد تولیدکنندگان افزایش یابد و صادرات انجام نشود رقابت مضری بین تولیدکنندگان شکل می‌گیرد».

بهرام شهریاری، نایب‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز گفت: « اوضاع بازار نساجی با تثبیت قیمت از مهرماه رو به بهبود رفته ولی هنوز به حالت ایده‌آل نرسیده‌ایم و جامعه همچنان در شوک است. متاسفانه در بخش مواد اولیه مشکلاتی داریم. قرار است در وزارتخانه تمهیداتی اندیشیده شود. تولیدکنندگان نمی‌خواهند واردات مواد اولیه انجام شود.‌ آنها اگر می‌خواهند همه‌چیز مطابق میلشان پیش برود باید بتوانند محصول خود را به قیمت جهانی بفروشند».

وی در ادامه افزود: «مصرف مواد اولیه، خطی نیست و نمودار آن در فصول مختلف به صورت سینوسی عمل می‌کند. تولیدکنندگان تنها در بعضی مواقع ممکن است بیش از نیاز مصرفی را تولید کرده باشند. آنها در زمان پیک مصرف نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشند. در بعضی مواقع به دلیل خطی نبودن تقاضا مشکلاتی به ‌وجود می‌آید. گران شدن کالا حاصل تقاضا زیاد و افزایش قیمت مواد اولیه است».

 شهریاری درباره صادرات صنعت پوشاک گفت: «از دید من صادرات وجود ندارد ولی آمارهایی درباره آن داده می‌شود البته به طور دقیق مشخص نیست که چه جنسی صادر می‌شود. حداقل میزان سرمایه برای راه‌اندازی یک کارگاه وابسته به خروجی تعیین شده است. البته میزان سرمایه راه اندازی در رشته های متفاوت پوشاک (کلاسیک، تریکو، کشباف) نیز متغیر است».

شهریاری-اتحادیه-نساجان

بازار انحصاری نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: «ما به طور دائم در این صنعت مشغول فعالیت و به‌روز رسانی هستیم. این بازار به قدری بزرگ و رقابتی است که نمی‌توان گفت توسط یک نفر اداره می‌شود. صنعت  پوشاک انحصاری نمی‌شود چون تعداد نقش‌آفرینان آن بسیار زیاد است. پوشاک بخش‌های متفاوتی دارد که هیچ‌کدام از آنها تحت نظر شخص واحدی نیست. البته این موضوع خاص بازار پوشاک است. ما در بخش مواد اولیه محدودیت‌های بسیاری داریم».

وی در پایان افزود: «مهم‌ترین موضوع در حال حاضر شفافیت عملکرد است. در زنجیره باید شفافیت وجود داشته باشد که تصمیم‌گیری راحت‌تر شود. این روزها مشکلات ناشی از عدم شفافیت در زنجیره باعث کاهش قدرت تصمیم‌گیری شده است».


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gjrz3