چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 11760
تاریخ انتشار: 1400/11/30 14:31

توسعه زیرساخت ها در مناطق ویژه اقتصادی ایمیدرو

ایمیدرو دارای چهار منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، لامرد، پارسیان و کاشان است که با توسعه زیرساخت ها و تسهیل شرایط سرمایه گذاری در این نقاط، توسعه آن ها در حال انجام است.

با اجرای برنامه های توسعه ای و تامین زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، تعداد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در این منطقه طی سال ۹۹ تاپایان آذر امسال به ۳۲ مورد رسیده است. در این منطقه جذب منابع جدید با تامین مالی ایمیدرو تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز در دستور کار است. با تحقق این مهم، توسعه و تکمیل زیرساخت های منطقه ویژه خلیج فارس سرعت خواهد گرفت.

از سوی دیگر مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان که در مجاورت بزرگ ترین ذخایر گازی جهان (عسلویه) هستند، با تسهیل گری ایمیدرو، میزبان صنایع بزرگ شده اند. ارزش قراردادها و اجرای مناقصه در منطقه ویژه اقتصادی لامِرد طی ۱۰ ماهه سال جاری به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. این میزان سرمایه گذاری مربوط به پروژه های زیرساخت منطقه بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نیز دارای بزرگترین بندر تخصصی صنعتی معدنی و تجاری کشور و هاب سوم پتروشیمی ایران است. این منطقه طی یکسال اخیر با توسعه زیرساخت، در حال جذب سرمایه‌گذار، صادرات و واردات است.

طی یکسال اخیر ۲۰ قرارداد سرمایه‌گذاری در این منطقه منعقد شده و ۱۰ قرارداد در مرحله امضا است. همچنین ۲ مجوز فولاد برای پارسیان صادر شده که قرارداد آن به امضا رسیده است.

اخذ مجوزهای نیروگاه و آب شیرین کن و افتتاح پست اسکله شماره پنج از اقدامات برجسته منطقه محسوب می شود. همچنین پست اسکله سه منطقه نیز از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است و تا پایان سال به مرحله بهره برداری می رسد و پست اسکله هفت و هشت به همراه انبار آلومینیوم آماده افتتاح در دهه فجر امسال است.

همچنین در منطقه ویژه اقتصادی کاشان(که با هدف ایجاد شرایط مناسب برای استقرار بخش پایین دست صنایع معدنی احداث شده است)، ۱۱ رشته صنعتی بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی استاندارد صنعتی (آیسیک) در آن قابل استقرار هستند. جذب سرمایه گذاری مستقیم صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاشان نیز در افق ۱۴۰۲ به ۹ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. توسعه زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی منطقه ویژه اقتصادی کاشان از زمان تصویب طرح جامع در دستور کار قرار گرفته و در مرحله نخست اعتبار ۳۱۷۰ میلیارد ریالی با تصویب ایمیدرو در سال ۱۴۰۰ برای این منظور تخصیص یافته است.

 

منبع: ایمیدرو


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lep74