پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 19019
تاریخ انتشار: 1401/05/25 23:29

توافق وین در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ سفید

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرده اگر واکنش امریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد، توافق حاصل خواهد شد.


بعد از ماه‌ها مذاکرات فشرده در وین و دوحه به‌نظر می‌رسد توافق نهایی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بیش از هر زمان دیگری در دسترس است؛ مشروط به اینکه ایالات متحده در عمل الزامات پذیرش یک توافق پایدار و قابل‌اتکا را بپذیرد.

ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که ازسوی اتحادیه اروپا ارائه شده، نظرات خود را منتقل کرده است. آن‌طور که از لابه‌لای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر 3 موضوع است که ایالات متحده در 2 مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد که به واقع‌بینی امریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

 این مسائل به‌طور تفصیلی بعدازظهر روز دوشنبه در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به‌صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها قرار گرفت.

حل مسائل باقیمانده دشوار نیست

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در توئیتی نوشت: ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده، اما حل مسائل باقیمانده چندان دشوار نیست.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است، افزود: نمی‌توانم بگویم توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم.

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد واشنگتن هم پاسخ خود را درباره پیش‌نویس توافق به جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. وی ادعا کرد اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی متقابل به برجام باشد، امریکا نیز این آمادگی را دارد.

ند پرایس در عین حال در تداوم سیاست‌های شکست‌خورده فشار حداکثری امریکا علیه ایران و بدون اشاره به مسئولیت‌های امریکا و جبران خساراتش در نقض برجام، تهدید کرد اگر ایران نتواند یا آمادگی اجرای کامل برجام را نداشته باشد، آماده‌ایم که اجرای سختگیرانه تحریم‌های خود را ادامه دهیم و از فشارهای دیپلماتیک دیگر استفاده کنیم.

در حال بررسی پاسخ ایران هستیم

در همین حال یک سخنگوی اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ ایران به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را تایید و اعلام کرد این اتحادیه در حال مطالعه و رایزنی درباره آن با سایر اعضای برجام و ایالات متحده است. نبیلا مسرلی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما پاسخ ایران را دریافت کردیم. در حال مطالعه آن و رایزنی با سایر مشارکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده پیرامون مسیر پیش رو هستیم.

برگزاری دیدار در سطح وزیران بعید نیست

نماینده روسیه در مذاکرات وین با اشاره به اینکه پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره احیای برجام سازنده است، تاکید کرد توپ اکنون در زمین واشنگتن است.

 به نقل از المیادین، میخائیل اولیانوف تاکید کرد: ایران طی روند اصلاح طرح احیای توافق هسته‌ای پیشنهاد تقویت ضمانت‌های مربوط به حفظ توافق در آینده را مطرح کرد. اولیانوف همچنین گفت: بعید نیست که به‌زودی دیداری در سطح وزرا در زمینه توافق هسته‌ای برگزار شود.

نماینده روسیه در گفت‌وگو با شبکه سولوویف لایف که از طریق یوتیوب پخش می‌شود، خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها پاسخ‌شان به پیشنهاد اتحادیه اروپا را دادند و به‌نظر من پاسخ آنها بسیار سازنده است. آنها آماده انعقاد توافق هستند؛ به‌شرط اینکه امریکایی‌ها 3 شرط را بپذیرند. یکی از اصلاحاتی که ایرانی‌ها خواستار شدند، تقویت تضمین‌ها است و درخواست دیگری نیز دارند که به‌نظر می‌رسد در همین راستا باشد. نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت رسیدن به توافق برای احیای برجام در این هفته یا هفته آینده امکان‌پذیر است.

بیش از گذشته به توافق نزدیک هستیم

 سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه نیز با اشاره به روند مذاکرات برجامی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد بیش از گذشته به حصول توافق نزدیک شده‌ایم.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه موضوع احیای برجام با تاکید بر اینکه درباره این مسائل و این‌گونه توافق‌ها طرفین باید در زمینه همه چیز به تفاهم برسند تا بگوییم توافقی حاصل و نهایی شده، تصریح کرد: براساس شواهد به‌نظر می‌رسد بیش از گذشته به حصول توافق نزدیک شده‌ایم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5vxn