چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 16459
تاریخ انتشار: 1401/02/27 01:26

تلاش کنیم هم‌افق شویم

امیر محمدی_فعال روابط‌عمومی

آخرین روزهای اردیبهشت برای اهالی ارتباطات روز زیبایی است، روز ارتباطات و روابط‌عمومی، روز ارج نهادن به خدمات و تلاش‌های کارکنان حوزه روابط‌عمومی است. برای همه آنها که در جامعه اداری و رسانه‌ای سروکار دارند، توجه کردند به قوت و ضعف روابط‌عمومی‌ها به چندین عامل بستگی دارد که شاید مهم‌ترین آنها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های شخصیتی و تخصصی اهالی حوزه روابط‌عمومی است. یکی از این توانمندی‌ها، توانایی هم‌افق کردن درون و بیرون حوزه فعالیت‌شان است. تجربه اغلب فعالان حوزه روابط‌عمومی حاکی از آن است که تلاش برای همافق کردن مرتبطان با این حوزه باعث شده ارتباط موثرتری بین آنها برقرار شود و فهم درستی نسبت به فعالیت و عملکردشان به‌وجود‌‌اید و در نهایت در مسیر رسیدن اهداف سازمان متبوع خود موفق‌تر باشند.

برای توضیح و تبیین این توانمندی مثالی بزنم

جامعه بشری و به همین نسبت جامعه رسانه‌ای، به مثابه افرادی هستند که با افزایش دانش، تجربه و عمر خود با سرعت متناسب با داشته‌های فردی و اجتماعی خود از کوه دانش و تجربه بالا می‌روند. در هر مقطع زمانی، هر فردی در بخشی از این کوه قرار دارد. برخی در کوهپایه، برخی در دامنه و برخی در قله این کوه هستند. حال از هر یک از این افراد از آنچه می‌بینند پرسش شود، شرحی می‌دهند.

آنها که در کوهپایه هستند خواهند گفت شهری می‌بینند که در آن جوی‌های آب، پارک‌ها و خانه‌هایی هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند و دامنه دیدشان به نسبت جایگاهی که در این کوه قرار گرفته‌اند، به وسعت یک شهر است.

آنها که در دامنه این کوه قرار دارند، می‌گویند، کشوری می‌بینند که در آن رودخانه‌ها و جنگل‌ها و شهرها و دریاچه‌هایی قرار دارند و جمعیتی گسترده که با گویش‌ها و لهجه‌های متنوع در کنار هم زندگی می‌کنند.

هر آنچه غیر از این شنیده یا گفته شود، اگر کمتر باشد، به دیده تخفیف و تحقیر می‌نگرند و می‌گویند آنها نمی‌دانند و اگر بیشتر از آن شنیده یا گفته شود، می‌گویند نادرست و کذب است و قاعدتا براساس دیدگاه خود پیشنهاد می‌دهند و تصمیم‌سازی می‌کند.

آنها که در قله هستند، مشاهدات وسیع‌تری دارند و جهان متنوع با جلوه‌هایی از زیبایی و گوناگونی در طبیعت، آفرینش و انسان‌ها را می‌بینند. آنها کشورهای گوناگون، اقیانوس‌ها و دریاها، مردمانی با زبان و فرهنگ و نژادهای گوناگون و به‌نوعی، فراسوی آسمان یک شهر و کشور را می‌بینند.

حال این ۳ دسته وقتی در مواجهه با هم قرار می‌گیرند، هر یک دیگری را تکفیر و تکذیب و انکار می‌کنند، زیرا سطح دانش و تجربه مشترک یا نزدیکی ندارند. البته این مسئله بیشتر در سطوح پایین‌تر از دانش و تجربه دیده می‌شود که آنها که در قله قرار دارند را مذمت و به القاب گوناگون آنها را رد و تکذیب ‌کنند.

اغلب آنها که بالاتر هستند و افق بلندتری دارند، چون از این کوه بالا رفته‌ و این مسیر را طی کرده‌اند برای آنکه بتوانند به فهم مشترکی برسند باید تلاش کنند به نگاه هم نزدیک شوند و آنها که در قله و بالاتر از داشته قرار دارند باید تلاش کنند دیگران را بالا ببرند. بیشتر این توصیه را دارند که شماها هم بالاتر بیایید، متوجه خواهید شد همه دنیا آن‌طور نیست که شما فکر می‌کنید.

برای موفقیت در حوزه روابط‌عمومی و تمام امور ارتباطات تلاش کنیم هم‌افق شویم تا به فهم مشترکی برسیم و هم قضاوت درست‌تری از رویدادهای پیرامونی خود داشته باشیم. اگر بتوانیم در مجموعه‌ای که فعالیت می‌کنیم یا زندگی می‌کنیم به سطحی از دانش و تجربه برسیم که با همه کسانی که با ما سروکار دارند، تقریبا در یک افق قرار بگیریم، روزگار بهتری خواهیم داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kewna