چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 16171
تاریخ انتشار: 1401/02/24 00:54
۱۲ راهکار ۱۲۰۰ دانشمند برای حل بحران کم‌آبی در جهان

تشنگی زمین رفع می‌شود اگر...

بحران آب در جهان سال به سال رو به حاد شدن است و دانشمندان برای تامین امنیت غذایی ناگزیرند راهکارهایی برای مقابله با بحران کم‌آبی معرفی کنند. مصرف آب در جهان در همه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و انسانی در حال افزایش است، در حالی که این ماده در جهان ثابت است و امکان افزایش تولید ندارد؛ بنابراین جهان برای بقا باید یاد بگیرد که از این مایع حیات چگونه به بهترین حالت استفاده کند.

براساس گزارش پایگاه خبری «سرکل آو بلو یک» ۱۲۰۰ کارشناس معتبر در ۸۰ کشور جهان پس از تحقیقات و پژوهش‌های مختلف ۱۲ راهکار برای مقابله با کم‌آبی جهان آینده معرفی کردند و معتقدند اجرای آن ازسوی کشورها می‌تواند نجات‌بخش باشد که در ادامه به این موارد پرداخته می‌شود.

۱- آموزش و تغییر الگوی مصرف و روش زندگی

دانشمندان تاکید می‌کنند برای رویارویی و موفقیت در مقابله با بحران کم‌آبی لازم است مردم در زمینه استفاده صحیح آموزش ببینند و در رفتارهای گذشته بازنگری کنند و ضروری است در شکل استفاده از آب تجدید‌نظر شود.

این تغییرات از مصارف فردی گرفته تا زنجیره شرکت‌های بسیار بزرگ مانند جنرال الکتریک را شامل می‌شود. بر اساس این گزارش، برخی مناطق هند و استرالیا و جنوب غرب امریکا با بحران شدید آب مواجهند.

۲- اختراع تکنولوژی جدید ذخیره‌سازی آب

در مناطقی که سفره‌های زیرزمینی در حال خشک شدن هستند و بارندگی در این مناطق غیرقابل پیش‌بینی است، این تکنولوژی بسیار مهم است، اما نباید فراموش کرد که برای بکارگیری نیاز به مصرف انرژی بالاتری نیز دارد.

۳- بازچرخانی پساب‌ها

چندی پیش در روز جهانی آب درباره تفکر جدید نحوه مدارا کردن با پساب‌ها اعلام شد برخی کشورها نظیر سنگاپور تلاش می‌کنند با بازچرخانی پساب کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ میزان وابستگی به آب خام را کاهش دهند و در زمینه تامین نیاز آبی خودکفا شوند. البته تامین آب برای آنها به‌معنای خودکفایی در محصولات شرکت‌ها هم می‌تواند باشد.

۴- افزایش بکارگیری‌ سیستم‌های نوین آبیاری

استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی می‌تواند در کاهش مصرف آب بسیار تاثیرگذار باشد. در بسیاری از کشورها ۷۰ درصد آب در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود و هر اندازه بهره‌وری افزایش یابد در مصرف کل صرفه‌جویی خواهد شد.

 این روش در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا به‌عنوان یک راهکار عملی استفاده و نتیجه خوبی حاصل شده است.

کارشناسان خبره جهانی می‌گویند در برخی موارد مثلا در کالیفرنیا راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی انقلاب بزرگی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده است.

۵- افزایش نرخ آب

براساس مطالعات دانشمندان افزایش نرخ آب می‌تواند در کاهش مصرف بسیار موثر باشد. براساس اعلام کارشناسان سازمان همکاری‌های اقتصادی که ۳۱ کشور ثروتمند دنیا عضو آن هستند، افزایش نرخ آب در کاهش پساب و نیز آلودگی بسیار موثر بوده است.

۶- نمک‌زدایی از آب دریا

براساس مطالعات این کارشناسان نمک‌زدایی از آب دریا گرچه نیاز به انرژی زیادی دارد اما به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با کم‌آبی می‌تواند اجرا شود. امروز در خاورمیانه سرمایه‌گذاری زیادی برای استفاده از آب دریا انجام شده است.

عربستان سعودی نمک‌زدایی از آب دریا را با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می‌دهد. در این زمینه انگلیس رویکرد متفاوتی را آغاز کرده و در قطعات کوچک‌تر این کار را برای بخش کشاورزی انجام می‌دهد، اما لازم است سرمایه‌گذاری برای توسعه تکنولوژی این کار انجام شود.

۷- بهبود حوضه آبریز با عملیات آبخیزداری

انجام عملیات آبخیزداری برای مناطقی که منابع آب کافی ندارند، بسیار ضروری است.

 کشورهای پاکستان و هند که بدترین تاثیرات را از تغییرات آب و هوایی دیده‌اند، روی عملیات آبخیزداری برای استفاده حداکثری از آب باران تلاش می‌کنند.

۸- استفاده از جوامع محلی

براساس اعلام این کارشناسان استفاده از جوامع محلی برای بهبود وضعیت استفاده از آب بسیار موثر است.

جوامع محلی در اجرای پروژه‌ها و نیز تغییر رفتار‌هایی که به کاهش مصرف آب کمک می‌کند می‌توانند تاثیرگذار باشند. آنها همچنین می‌توانند به تغییر الگوی کشت منطقه نیز کمک کنند.

۹- توسعه سیاست‌ها و قوانین مرتبط با آب

از آنجایی که کمبود آب می‌تواند امنیت غذایی را پیچیده‌تر و آلودگی آب و غذا را بیشتر کند، دولت‌ها باید درباره وظایف‌شان بازنگری کنند.

دولت امریکا توافق آب تمیز را در اولویت قرار داده تا اینکه از سلامت آبی که استفاده می‌شود، بیشتر مطمئن شود. در روسیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور با استفاده از دریاچه بایکال، یکی از بزرگ‌ترین ذخیرگاه آب شرب موافقت کرده است.

در این زمینه ۳ تن از دانشمندان اشاره کرده‌اند برای دسترسی کشورها به آب تمیز و سالم رویکرد دولت‌های‌شان کاملا موثر است.

۱۰- کاهش مصرف آب شرکت‌ها و صنایع

براساس این گزارش، حدود ۲۵ درصد مصرف جهانی آب در بخش صنایع است؛ بنابراین بخش زیادی از آب به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت استفاده می‌شود که با بهینه‌سازی تکنولوژی می‌توان مصرف آب در این بخش را کاهش داد.

۱۱- مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

تغییرات آب‌وهوایی یکی از چالش‌های بزرگ انسان‌های امروز است. سیاست مدیریت منابع آب می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد؛ بنابراین به‌جای استفاده از سوخت‌های فسیلی باید به استفاده از انرژی‌های خورشیدی روی آورد تا از یک سو با تغییرات آب‌وهوایی مقابله کنیم و از سوی دیگر مصرف آب کاهش یابد.

۱۲- کنترل جمعیت

از آنجایی که جمعیت جهان مرتب در حال افزایش است، احتمال دارد برخی از کشورها تا سال ۲۰۳۰ شکاف ۶۵ درصدی بین تقاضای مردم و آبی که وجود دارد را تجربه کنند.

درحال‌حاضر بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارند و ۷۰ درصد آب هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و مهم‌تر از همه تغییرات آب‌وهوایی این تعادل را به‌هم می‌زند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9o96