یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 4307
تاریخ انتشار: 1400/08/05 12:48

تارا، محصول پیروزی صنعت خودرو بر تحریم‌ها

عصر روز شنبه اول آبان و در شب ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت استارت خط تولید انبوه تارا اتوماتیک خودرویی که از دل تحریم و با همدلی قطعه‌سازان متولد شد را زد.

 در این مراسم، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، دبیران انجمن قطعه‌سازان همگن و خودرو‌سازان، رسانه‌ها و سایر مقامات صنعتی حضور داشتند.

به‌گزارش، در بازدید مذکور علاوه‌بر افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک، پروژه جدید توسعه محصول K۱۲۵ ایران‌خودرو با امکانات و طراحی به‌روز نیز معرفی شد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد و آن را خودرویی مناسب دانست و گفت که این خودرو دارای طراحی خوبی است که ان‌شاالله رضایت مشتریان را به‌دست آورد.

تحریم‌ها و نهضت داخلی‌سازی قطعات

مرداد ۹۷ آغازی برای خودکفایی صنعت خودرو کشور بود. در این تاریخ صنعت خودرو وارد دوران جدیدی شد. اگرچه تحریم در دوره‌های مختلف رخ داده بود اما تحریم‌های سال ۹۷ سبب شد راهکار مقابله با آن نیز هوشمندانه تعریف شود. در این راستا طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» با جدیت دنبال و نخستین میز تخصصی صنعت خودرو تیر ۹۸ همزمان با نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» برگزار شد. تا کنون ۵ میز تخصصی برای صنعت خودرو برگزار شده و این امر، حجم ارزبری محصولات داخلی را کاهش داده است.

تبدیل صنعت خودرو به افتخار ملی

هر یک از خودروسازان بزرگ به‌دنبال افزایش حجم داخلی‌سازی قطعات خودروها هستند و در ۲ سال اخیر بخشی از این قطعات بومی‌سازی شده‌اند. همچنین در حوزه افزودن محصولات جدید به سبد خودروهای تولید داخل، تارا خودرویی است که با حجم زیادی از ساخت داخل آغاز شد و ابتدای هفته تولید انبوه آن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.

سیدرضا فاطمی‌امین با حمایت از برنامه‌های توسعه‌ای در صنعت خودرو، گزارش‌های ارائه‌شده از سوی خودروسازان را حاکی از تحقیق، توسعه و فناوری دانسته و تاکید دارد که خودروسازی باید حداکثر تا دو سال آینده به افتخاری ملی تبدیل شود.

توسعه صنعت خودرو با تعریف پروژه‌های متعدد بسترسازی شده و خودروسازان در کنار زنجیره تامین خود اهداف تعیین‌شده را با جدیت دنبال می‌کنند.

کاهش ارزبری با داخلی‌سازی قطعات

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم آغاز تولید انبوه تارا اتوماتیک و پروژه توسعه محصول۱۲۵ K نیز گفت: نهضت داخلی‌سازی را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی برنامه‌های ایران‌خودرو دنبال کردیم و توانستیم از سال ۹۸ تا به امروز حدود ۲۵۸ میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم بزنیم. این دستاورد حاصل همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های قطعه‌سازی و صنایع دفاعی و هوافضا بوده است.

وی با بیان اینکه براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، در نقشه راه ترسیم شده، به سمت داخلی‌سازی پلتفرم خودرو حرکت کرده‌ایم، عنوان کرد: محصول پروژه ۱۲۵ K در بهمن ۱۴۰۱ روانه بازار داخلی و صادراتی خواهد شد.

 طراحی تارا براساس مدل‌های روز

محمد شهپری یکی از تامین‌کننده قطعات خط تولید درباره توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو گفت: تارا محصولی است که از دل تحریم‌ها زاده شده و براساس مدلهای روز جهان دیزاین و متناسب با شرایط کشور طراحی شده است.

او گفت: هنگامی‌ که امریکا از برجام خارج شد و در ادامه خودروسازان فرانسوی همکاری خود را با طرف ایرانی قطع کردند، خودروسازان ایرانی با همت خود توانستند مدلهای جدید را طراحی و جایگزین خودروهایی که قرار بود با همکاری فرانسویها ساخته شود، کنند.

عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی کشور در ادامه اظهارکرد: شرکت ایران خودرو به خودروساز فرانسوی ثابت کرد با رفتن آنها فعالیتها متوقف نمیشود. البته این مسئله در تحریم اوایل دهه ۹۰ هم در پروژه پژو ۲۰۶ ثابت شده بود.

شهپری معتقد است که خودروساز فرانسوی به این درک رسیده که خودروساز و قطعهساز ایرانی به این بلوغ رسیده که بتواند با هر شرایطی فعالیتش را ادامه دهد. در دوران تحریم برای خودروهای جدید قطعات از نو طراحی شدند و به تایید سازمان استاندارد رسیدند. طراحی هر قطعه جداگانه و متناسب با خودرو انجام شده است.

شهپری اظهارکرد: بههر حال خودروساز و زنجیره تامین در حال رفع مشکلات هستند و یکییکی چالش‌ها در حال برطرف شدن است.

تارا از افتخارات ملی است

به‌طور قطع، خودکفایی ۱۰۰ درصدی در دنیایی که هر شرکت با تولید میلیونی، قطعات خودروسازان جهانی را تامین می‌کند، امر منطقی نیست، زیرا ساخت تمام قطعات با توجه به مقیاس نیاز به آنها توجیه‌اقتصادی ندارد. اما هرچه دانش فنی‌مهندسی فعالان و صنعتگران داخلی افزایش پیدا کند در دوران تحریم آسیب‌پذیری صنایع کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه خلأها برای طراحی پروژه‌هایی مانند آنچه برای صنعت خودرو در تحریم سال ۹۷ رقم خورد، کمتر خواهد شد. تعمیق ساخت داخل در کنار به‌روز شدن دانش فنی طراحی و تولید، آسیب‌ تکانه‌های سیاسی را در بنگاه‌های اقتصادی کمتر می‌کند.

در ادامه مهدی مطلب‌زاده یکی دیگر از قطعه‌سازان فعال کشور درباره روند فعالیت صنعت خودرو کشور و خودکفایی آن گفت: طراحی محصولات داخلی از جمله تارا جزو افتخارات ملی صنعت کشور است که بیشترین درصد ساخت داخل را در بین محصولات دارد.

این قطعه‌ساز کشور با بیان اینکه خودروهای جدید به‌روز بوده و استانداردهای هشتادوپنج‌گانه را پاس می‌کنند، گفت: کیفیت خودرو تولیدشده در بزرگ‌ترین خودروساز کشور مطلوب بوده و بخشی از این امر مدیون زنجیره تامین است.

نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور عنوان کرد: سرمایه‌گذاری زیادی برای این خودکفایی انجام شد و این امر در نتیجه اتاق شیشه‌ای مدیریت ایران‌خودرو بود که در مدت سکانداری این شرکت توانست اعتماد بخش خصوصی و قطعه‌سازان را جلب کند. شفافیت در مدیریت، زنجیره تامین را تشویق به سرمایه‌گذاری جدید کرد و همدلی بین خودروسازی و قطعه‌سازی را به وجود آورد.

مطلب‌زاده افزود: ۱۵ ماه زمان از تکوین پروژه تا طراحی و تولید انبوه یک خودرو حاکی از همت و هم‌افزایی فعالان این صنعت برای خنثی کردن تکانه‌های تحریمی است.

این قطعه‌ساز با مثبت ارزیابی کردن فعالیت ایران‌خودرو در بیش از یک سال اخیر، اظهارکرد: طراحی و تولید گیربکس ۶ دنده، طراحی و تولید نسل جدید موتورها از جمله موتور ۳ استوانه، توسعه موتورهای فعلی و توربوشارژ کردن آنها در نتیجه بهینه کردن سوخت خودرو و... از جمله مستنداتی است که می‌توان برای این ارزیابی مثبت ارائه داد. اگر این مسائل را در کنار کاستی‌ها و مشکلات موجود از تحریم‌های خارجی و داخلی ببینیم، تلاش صنعتگران ملموس‌تر خواهد بود.

مطلب‌زاده، حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایران‌خودرو را دلگرمی برای خودروسازان و قطعه‌سازان دانست و این حضور پیامی از جمله حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید خودرو با نشان ایرانی برای حضور در بازارهای صادراتی با همکاری زنجیره تامین داشت.

سخن پایانی

در حوزه داخلی‌سازی و توسعه محصولات، در حرف همه‌چیز عملیاتی است اما برآیند این پروژه‌ها باید در بازار خودرو پیگیری شود. توانمند بودن صنایع بزرگ از جمله صنعت خودرو که خود چندین صنعت را پشتیبانی می‌کند، سرمایه ملی به‌شمار می‌رود. به‌طور قطع اگر هر محصولی از کیفیت و ایمنی لازم در حوزه استانداردهای روز جهان برخوردار باشد، می‌تواند پرچم ایران را در بازارهای صادراتی به اهتزاز درآورد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dwdd2