چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 10504
تاریخ انتشار: 1400/10/21 11:51

به‌دنبال توافق پایدار و قابل‌اتکا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر هیاتی از هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به تهران طی روزهای اخیر این سفر را سفری خوب و سازنده عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران درباره مذاکرات وین گفت: ما به‌دنبال رسیدن به یک توافق پایدار و قابل‌اتکا هستیم و هیچ توافقی که در آن این دو مولفه وجود نداشته باشد، در دستور کار ما وجود ندارد. باید مطمئن شویم بازگشت امریکا به برجام با اخذ تضامین لازم و راستی‌آزمایی است و تحریم‌ها به‌صورت موثر رفع شده و این‌ها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مذاکرات وین تمرکز بر ۴ موضوع رفع تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای، راستی‌آزمایی و اخذ تضمین است، افزود: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده، البته در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌ها بیشتر و در برخی پیشرفت‌ها کمتر بوده است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در زمینه سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین و گفت‌وگوهای وی با هیات ایرانی گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به وین به ابتکار خودشان بود. در آن ملاقات تاکید شد بدهی کره به ایران ربطی به گفت‌وگوهای برجام ندارد و فارغ از اینکه گفت‌وگوهای وین در چه زمان و چه نقطه‌ای به نتیجه برسد کره باید بدهی خود را پرداخت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین زمینه تصریح کرد: تمرکز ما این است که هیچ خط غیرموازی شکل نگیرد و باید به شکل موازی این موضوع پیش برود و پرداخت‌ها انجام شود و پرداخت این بدهی برای روابط دوجانبه ایران و کره بهتر است.

دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان تصریح کرد: برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و به محض اینکه نهایی شود، در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع لبنان با اشاره به تلاش برخی از طرف‌های خارجی برای دخالت در امور داخلی این کشور تصریح کرد: متاسفانه در موضوع لبنان دخالت‌های خارجی یکی از دلایل مهم برخی نابسامانی‌ها در این کشور است. برخی طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند از قدرت خود برای تغییر معادلات در داخل لبنان استفاده کنند. حزب‌الله و سایر گروه‌ها در این کشور بخش بسیار مهمی از حاکمیت بومی لبنان هستند و همه باید به آن احترام بگذارند. 

سفر آتی رئیس‌جمهوری به مسکو 

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر آتی رئیس‌جمهوری به مسکو و اهداف این سفر گفت: این سفر در ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در چارچوب همکاری‌های فی مابین ایران و روسیه انجام می‌شود و دارای ابعاد تجاری و منطقه‌ای است و طی آن درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد.

خطیب‌زاده ادامه داد: روابط ایران و روسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته است. همگرایی و نزدیکی دو کشور قابل‌توجه است و آن را در موضوعات مختلف می‌بینیم.

توافقنامه ۲۵ساله ایران و چین

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره اجرای توافقنامه ۲۵ساله ایران و چین و روندی که تاکنون طی شده‌ گفت: آقای امیرعبداللهیان آخر هفته جاری به‌دعوت همتای چینی خود سفری به این کشور خواهند داشت. در این سفر موضوعات مختلفی مورد گفت‌وگوی مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت که نقشه راه ۲۵ ساله نیز یکی از این موضوعات است. مجریان این نقشه راه از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف هستند و روند آن در دست پیگیری است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39pne4