سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 18836
تاریخ انتشار: 1401/05/18 06:15

بهترین پروفیل های فولادی و استیل چه ویژگی هایی دارند؟

در صنعت انواع ترکیبات آهن کاربردی و پراستفاده هستند و هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند اما علاوه بر ترکیبات، از لحاظ شکل ظاهری هم محصولات متنوعی از این آلیاژها تولید میشود. بدیهی است بین تمامی این آلیاژها و اشکال چند مورد آن بهتر و کاربردی تر است. در ادامه قصد داریم نخست بهترین آلیاژهای آهن و در قدم بعدی بهترین اشکال ساخته شده از این آلیاژها را بررسی کنیم.

در صنعت انواع ترکیبات آهن کاربردی و پراستفاده هستند و هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند اما علاوه بر ترکیبات، از لحاظ شکل ظاهری هم محصولات متنوعی از این آلیاژها تولید میشود. بدیهی است بین تمامی این آلیاژها و اشکال چند مورد آن بهتر و کاربردی تر است. در ادامه قصد داریم نخست بهترین آلیاژهای آهن و در قدم بعدی بهترین اشکال ساخته شده از این آلیاژها را بررسی کنیم.

بهترین آلیاژهای آهن:

فولاد معمول ترین آلیاژ آهن است که از ترکیب آهن و کربن تولید شده اما فولاد ضدزنگ یا استیل ترکیب آهن، کربن، کروم و حتی درصدی ناچیز از عناصر آلیاژی دیگر است. اولین مرحله ی تولید مقاطع فولادی تولید این آلیاژها و ریخته گری آن ها به شکل شمش و قدم بعدی ساخت ورق از این شمش ها است. در ادامه چگونگی این فرآیند را در مورد هر کدام از انواع ورق ها توضیح خواهیم داد.

1.ورق سیاه:

به شمش فولاد تا رسیدن به دمای تبلور مجدد حرارت داده می شود، سپس از بین دو ردیف غلتک که در فاصله ای کمتر از ضخامت شمش قرار دارند، عبور میکند و به این حالت تحت حرارت و فشار به تدریج از ضخامت آن کاسته می شود تا جایی که به شکل ورق با عرض مشخص و طول زیاد در بیاید. این ورق رول شده و در گوشه ای تا رسیدن به دمای محیط استراحت می کند. به مجموع این فرآیند نورد گرم گفته می شود. آهن نسبتا فلزی ارزان قیمت است، فرآیند تولید آن نیز پیچیدگی زیادی ندارد به همین خاطر در نهایت قیمت ورق سیاه به عنوان محصول این مرحله مناسب و مقرون به صرفه است.

2.ورق روغنی:

برای این ورق دیگر از شمش فولاد استفاده نمی شود بلکه مجددا ورق سیاه تحت نورد قرار می گیرد اما این بار نورد سرد. مرحله ی نخست در نورد سرد اسیدشویی نام دارد. اسید شویی کمک می کند زائده ها و پولک های موجود بر روی سطوح شسته و از بین بروند. مرحله ی مهم بعدی آنیلینگ است. در آنیلینگ دوباره ورق حرارت می بیند اما به دمای تبلور مجدد نمی رسد. آنیلینگ بر بهبود فرآیندپذیری ورق تاثیر دارد. در پایان ورق تولیدی این مرحله که ورق روغنی نام دارد خواص بهتری به نسبت ورق سیاه دارد. به دلیل بهره مندی از همین خواص بهتر به علاوه ی فرآیند پیچیده تر تولید قیمت ورق روغنی به نسبت بیشتر از ورق سیاه است.

3.استیل:

تفاوت ورق استیل با ورق روغنی و سیاه در ضدزنگ بودن آن میباشد. کروم موجود در این ترکیب با اکسیژن هوا واکنش می دهد و لایه ای از کروم اکسید بر روی سطح ایجاد می کند که واکنش ناپذیر و خنثی است به همین خاطر مانع از نفوذ اکسیژن به لایه های زیرین و تشکیل اکسید آهن می شود و به این شکل آلیاژ را ضد زنگ می کند.

بهترین مقاطع فولادی:

از این آلیاژها برای تولید انواع مقاطع فولادی استفاده می شود اما از هر آلیاژ یک شکل آن بهترین و کاربردی ترین است که در ادامه به بررسی خواصشان خواهیم پرداخت.

قوطی ستونی:

این مقطع پروفیلی مربع شکل است با ابعاد 10*10 تا 40*40 و ضخامت 2 میلی متر به بالا که از ورق سیاه تولید می شود و شاید بتوان گفت بهترین مقطع فولادی تولیدی از ورق سیاه است. ابعاد نسبتا بزرگ مقطع به علاوه ی ضخامت زیاد ورق آن باعث شده این مقاطع مقاومت بالایی در تحمل وزن داشته باشند به همین خاطر برای ساخت ستون کاربرد زیادی دارد به طور کلی در صنعت با نام قوطی ستونی شهرت پیدا کرده است.

پروفیل مبلی:

مقطعی مربع یا مستطیل شکل، ساخته شده از ورق روغنی است که به واسطه ی خواص ورق آن بسیار فرآیندپذیر و شکل پذیر است، سطح با کیفیت و زیبایی دارد که مناسب انجام انواع آبکاری ها هم می باشد. برای آبکاری زبری سطح تعیین کننده است چرا که با کم و زیاد شدن زبری یا آبکاری به صورت ورق از روی سطح بلند می شود و یا با سطحی ناصاف و بی کیفیت بر روی سطح متصل باقی می ماند. قیمت پروفیل مبلی به نسبت مقاطع فولادی سنگین چون قوطی ستونی به ازای وزن گران تر است اما ضخامت کم و ابعاد کوچک آن باعث می شود وزن شاخه کم و قیمت آن به ازای یک شاخه شش متری کمتر از قیمت یک شاخه از قوطی ستونی باشد اما در واقع قیمت آن به ازای وزن بیشتر از قوطی ستونی است.

پروفیل استیل دکوراتیو:

مقطعی مربع یا مستطیل شکل ساخته شده از ورق استیل است. به لطف کیفیت بالای استیل و سطح نقره ای زیبای آن و همان طور که از نام آن پیدا است از این مقاطع بیشتر برای مصارف تزئینی استفاده می شود. علاوه بر مصارف تزئینی، سطح صیقلی و نفوذ ناپذیر آن ضدعفونی کردن سطوح را بسیار ساده می کند به همین خاطر گزینه ی مناسبی برای ساخت انواع ابزار و مبلمان رستورانی و بیمارستانی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l58ke