یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 17073
تاریخ انتشار: 1401/03/07 23:41
گردهمایی غول‌های رمزارز زیر سقف نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد

بنگاه اقتصادی آینده بر مدار متاورس

نخستین همایش و نمایشگاه جانبی رمزارزش، رمزپول، متاورس، بلاک‌چین، اقتصاد دیجیتال، تجهیزات و صنایع وابسته هفته گذشته با حضور جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

۳۴ شرکت و سازمان از قبیل سازمان‌های دولتی، حاکمیتی، نظارتی، انتظامی و اجرایی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه و بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مشاوره‌ای حوزه رمزارزش، بلاک‌چین، متاورس و اقتصاد دیجیتال در فضایی افزون بر ۲۰۶۹ مترمربع فضای سرپوشیده (ناخالص) و ۱۵۵۵ مترمربع مفید سرپوشیده داخلی آخرین دستاوردها و خدمات خود را در معرض بازدید عموم قرار دادند. به گزارش صمت این نمایشگاه بستری را فراهم کرد تا فعالان بخش خصوصی و سازمان‌های مرتبط حاکمیتی نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

سعید سمیعی، مدیر برگزاری این رویداد در گفت‌‌وگو با صمت گفت: مواجه شدن با پدیده‌های نوظهور در حوزه فناوری یکی از اصلی‌ترین راه‌های شناخت و تدوین استراتژی برای نهادهای حاکمیتی، دولتی، بخش خصوصی و سایر کسب‌وکارهاست.

ورود تهرانی‌ها به دنیای متاورس

صمتسمیعی در این گفت‌وگو اظهارکرد: نخستین همایش و نمایشگاه جانبی رمزارزش، رمزپول، متاورس، بلاک‌چین، اقتصاد دیجیتال، تجهیزات و صنایع وابسته (متاراد) برگزار شد و در نیمه خرداد نیز بخش همایش آن در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. در دو بخش مجازی و حضوری این رویداد ۷۵ شرکت حضور داشتند.

اهداف برگزاری نمایشگاه

سمیعی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: مواجه شدن با پدیده‌های نوظهور در حوزه فناوری یکی از اصلی‌ترین راه‌های شناخت و تدوین استراتژی برای تمام نهاد‌های حاکمیتی، دولتی، بخش خصوصی و سایر کسب‌وکارهاست. یکی از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه تشخیص، معرفی و حضور فرآیندی کسب‌وکارهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال در کشور است. امیدواریم با استفاده از تریبون و بستر نمایشگاه موفق شویم با تمرکز نهادها و سازمان‌های مربوطه زیر یک سقف به شناخت بیشتر پدیده‌های نوظهور فناورانه بپردازیم.

مدیر برگزاری این رویداد در ادامه با بیان اینکه فعالان این حوزه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، افزود: فعالان این حوزه در زمینه‌های گوناگون مانند زیرساخت‌ها، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فناوری‌ها و... چالش‌های متعددی دارند. قوانین و مقرراتی که نیاز به تصویب آنها احساس می‌شود و تقویت سایر قوانین این حوزه که باید به بلوغ برسند نیز از دیگر چالش‌هایی است که فعالان این حوزه با آن روبه‌رو هستند. عدم‌آگاهی کافی مردم درباره برخورد با پدیده‌های نوظهور فناوری و اقتصاد دیجیتال نیز یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است.

تمرکز بر مباحث آموزشی و افزایش مهارت

سمیعی با بیان اینکه این نمایشگاه بستری را فراهم خواهد کرد تا فعالان بخش خصوصی و سازمان‌های مرتبط حاکمیتی نظرات خود را به اشتراک بگذارند، افزود: عد‌‌م‌آگاهی مردم در این زمینه، آموزش و مهارت این حوزه را بیش‌ازپیش با اهمیت کرده است. در همین راستا، یکی از مباحث اصلی نمایشگاه تمرکز بر مباحث آموزشی و افزایش مهارت علاقه‌مندان این حوزه بود که تلاش کرده‌ایم در این زمینه نیز اقدامات موثری در طول برگزاری این رویداد انجام دهیم.

وی در ادامه به تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها در رفع چالش‌های موجود اشاره کرد و گفت: نمایشگاه‌ها محل حضور مغز و هسته کسب‌وکارهاست. شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های صنایع مربوطه نیز در بستر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی انجام می‌شود. سیاست‌گذاران و فعالان صنایع با شناخت این چالش‌ها و فرصت‌ها در صدد رفع و تقویت آنها برمی‌آیند. همچنین در فضای نمایشگاه‌ها می‌توان با شناخت بازار و شرایط روز به سمت جلو حرکت کرد. در این بین، مسئله اساسی در ایجاد اقتصاد دیجیتال برای دستیابی به اینترنت ارزش توسعه ابزارهای سازگار است.

اینترنت نسل سوم

محسن سبحانی، کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان نیز درباره اینترنت نسل سوم و متاورس گفت: به نظر می‌رسد تحت‌تاثیر موج جهانی صرفا در حال برگزار کردن رویدادهایی هستیم که نشان دهیم در حوزه فناوری‌های نو فعال هستیم. اما هیچ دیدگاه روشنی از اتفاقات واقعی در بنگاه‌های اقتصادی مشاهده نمی‌شود. وی درباره برگزاری رویدادهای نسل جدید گفت: برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها یک تفاوت بسیار ریشه‌ای با نمایشگاه‌های سنتی دارد. در نمایشگاه‌های سنتی شرکت‌کنندگان سعی در معرفی خود و محصولات و ارائه خدمات به مخاطبان داشتند اما در رویدادهای نوین، مسئله اصلی محصول، خدمات یا حتی فناوری نیست، مسئله اصلی در این رویدادها، زمان است. زمان به‌عنوان یک هدف در نظر گرفته می‌شود. حاضران در این رویدادها سعی دارند بگویند در حال گسترش و توسعه آینده هستند، البته با این پیش‌فرض که تعریف «جهانی» تغییر کرده است.

وی افزود: مسئله اساسی در ایجاد اقتصاد دیجیتال برای دستیابی به اینترنت ارزش توسعه ابزارهای سازگار است. منظور از ابزارهای سازگار، ابزارهای فوق‌پیشرفته نیست، بلکه منظور ابزارهای کاربردی هستند که خواست فناوری زمینه (بستر)، اعضای انسانی و ماشینی و برنامه‌های حاضر در شبکه را تامین کنند.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: یک شبکه مخابراتی تلفن همراه را در نظر بگیرید که گوشی‌های شرکت‌های گوناگونی در آن کار می‌کنند. بدیهی است که هر سازنده گوشی همراه، شبکه خود را ندارد، بلکه همه گوشی‌ها در یک شبکه مخابراتی یکتا عمل می‌کنند و در تعامل با هم هستند.

 اما برند، شخصیت و خدمات خاصی دارند که اقتصاد هر یک را تشکیل می‌دهد. کل این اقتصاد یک اقتصاد دیجیتال با محوریت مخابرات است.

سخن پایانی

متاراد، نخستین و بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال، متاورس و بلاک‌چین است که به‌‌طور همزمان در دو بخش کنفرانس بین‌المللی و نمایشگاه بین‌المللی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با همکاری و حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، مرکز کار ایران، سازمان متخصصین و مدیران ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت ایران، دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط برگزار شد.

بررسی زوایای گوناگون مربوط به سیاست‌گذاری، حمایت، هدایت، نظارت، اجرا و سازکارهای پیشگیری از وقوع جرایم در حوزه اقتصاد دیجیتال از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این رویداد بود که از سوی سازمان‌های مربوطه معرفی شد.

 حضور شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با بخش تکنولوژی‌های نوین مالی، تدارکاتی و پشتیبانی از نقاط قوت نمایشگاه خواهد بود. در این بخش، ضمن معرفی برترین شرکت‌های فعال در فین‌تک، از دست‌اندرکاران موفق این حوزه‌ها تقدیر ویژه‌ای به‌عمل آمد.

 نقش اقتصاد دیجیتال در چگونگی پیشبرد اهداف و برنامه‌های بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور از دیگر مباحثی بود که در این رویداد به آن پرداخته شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ejl9