چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 6411
تاریخ انتشار: 1400/09/02 12:00
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای حرکت به سوی ارتقای کیفیت

تولید فولاد طی سال‌های گذشته جهش مناسبی پیدا کرده است. هم‌اکنون علاوه‌بر اینکه فولادسازان می‌توانند در بخش محصولات تجاری، پاسخگوی نیاز مشتریان خود در سطح بازار داخلی باشند، به تولید محصولات کیفی‌تر برای دستیابی به ارزش‌افزوده و سودآوری بیشتر روی‌آورده‌اند. آنها تلاش می‌کنند با تولید محصولاتی که از درجه کیفیت بالاتری برخوردارند، علاوه‌بر اینکه سهمی در بازار محصولات وارداتی که موردنیاز سایر صنایع کشور است و اکنون از خارج کشور وارد می‌شود ایفا کنند، درعین‌ حال کالاهایی تولید کنند که آنها را از تولید صرف محصولات تجاری بیشتر از قبل جدا کند و شرایط را برای تامین هرچه بیشتر بازار داخلی و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی از طریق محصولات داخلی مهیا سازد.

شرکت فولاد مبارکه در سال جاری قصد دارد علاوه‌بر تامین نیازهای بازار داخلی، به محصولات تجاری در صنعت فولاد، به سمت تولید محصولات کیفی که بیشتر موردنیاز خودروسازان و صنایع نفت و گاز است، برود و در این مسیر، ارزش‌افزوده بیشتری را برای این کمپانی بزرگ فولادسازی ایران ایجاد کند. به گزارش تجارت فردا، عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اظهار کرد: در حال حاضر شرایط تولید فولاد در کشور به‌نسبت خوب است و فولادسازان محصولات تولیدی مناسبی را عرضه می‌کنند؛ ضمن اینکه در برخی از محصولات، مازاد تولید در کشور باعث شده فولادسازان از سمت تولید فولادهای تجاری به سمت فولادهای کیفی حرکت کنند؛ به همین دلیل، جهت‌گیری کلی شرکت‌های فولادسازی به این‌گونه است که از تولید محصولات تجاری به سمت فولادهای کیفی بروند. با توجه به تغییراتی که در بحث انرژی از یک سو و مواد اولیه و سنگ‌آهن از سوی دیگر داریم، عمدتا استراتژی تولید فولاد کیفی از سوی فولادسازان به‌ویژه فولادسازان بزرگ مدنظر قرار داده شده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روش‌های ورود پرقدرت به بازارهای صادراتی گفت: هر دو مورد در این زمینه تاثیر دارند اما بیشتر بحث، روی بازارهای داخلی است. در حال حاضر بخشی از فولادهای کیفی موردنیاز کشور که در صنایع پایین‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طریق واردات و از سوی تولیدکنندگان خارجی تامین می‌شوند که قسمتی از بازار که به کمک واردات تامین می‌شود، بخش جذابی برای تولیدکنندگان داخلی است تا سهمی از این بازار داشته باشند و بتوانند با تولید محصول، آنها نیز جای بخشی از واردات را بگیرند. به این ترتیب، تولید محصولات فولادی کیفی در دستور کار قرار گرفته و زمینه‌ای برای پیگیری این موضوع از سوی تولیدکنندگان داخلی فولاد مطرح شده است. درواقع ارتقای کیفیت می‌تواند زمینه مهیا شدن شرایط برای صادرات و به‌تبع آن ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و ارزآوری را هم فراهم کند چراکه اگر محصولات کیفی وارد بازار داخلی شود، بعد از تامین نیاز داخلی قابلیت صادرات هم خواهند داشت و این کار برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

تولید محصول کیفی

اکبری محمدی در ادامه گفت: درجه تولید فولادهای کیفی در بخش‌های مختلف متفاوت است؛ اما آن دسته از فولادهایی که به‌عنوان فولاد کیفی از آنها نام برده می‌شود، فولادهایی هستند که در صنایع مختلف، کاربردهای ویژه دارند و عمدتا هم در مقاطع عریض مدنظر قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، مقاطع عریض به دلیل نوع خود و دانش فنی که برای تولید نیاز دارند، به‌طور قطع شرایط خاص‌تری برای تولید لازم خواهند داشت و باید به آنها به لحاظ دانش فنی و تکنولوژی‌های مربوطه توجه خاصی شود. درواقع، مقاطع عریض از سوی فولادسازانی همچون فولاد هرمزگان تولید می‌شود و شامل تولید اسلب و ورق است. البته ما در فولاد مبارکه، مقاطع طویل تولید نمی‌کنیم و بیشتر روی مقاطع عریض متمرکز هستیم که شامل محصولاتی همچون اسلب، ورق گرم نوردشده و ورق سرد نوردشده، ورق‌های پوشش‌دار و... است.

تولید با استاندارد بالاتر

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه درباره معیارهای تولید کیفی گفت: برای تولید فولادهای کیفی که استانداردهای بالاتری دارند، برنامه‌ریزی لازم انجام شده است؛ درواقع این فولادها با توجه به حساسیت کاربردهای خود، باید شاخصه‌هایی همچون کشش و استحکام را داشته باشند. فولادهای کیفی، آن دسته از تولیداتی هستند که قابلیت‌های بیشتری دارند. به‌عنوان مثال، در صنعت خودرو، هم‌اکنون شرایط به سمتی پیش رفته که فولادهای مستحکم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ضربه‌پذیری بیشتری داشته باشند؛ ضمن اینکه وزن آن دسته از محصولات فولادی که برای تولید خودرو استفاده می‌شود باید کمتر باشد؛ بنابراین حرکت به این سمت آغاز شده است. البته این حرکت برمبنای تقاضایی است که از سوی صنایع پایین‌دستی به بازار تحمیل می‌شود؛ پس فولادسازان نیز برای اینکه استمرار تولید داشته و نیازهای داخلی را برطرف کنند، به این سمت حرکت کرده‌اند. اینها جاذبه‌هایی هستند که از سوی تولیدکنندگان فولاد و فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت فعال در صنعت ورق‌کار وجود دارد و ما را به این سمت کشیده است که محصولات جدید را با ویژگی‌های جدید تولید و نیازمندی صنایع خودرو و لوله‌سازی به‌ویژه در حوزه نفت و گاز را تامین کنیم.

سخن پایانی

مجموعه تولیدات فولاد مبارکه از استانداردهای لازم در الگوی تولیدی خود برخوردار است. البته تولیدات تجاری به تکنولوژی پایین‌تری نیاز دارند و اما آنها هم در سطح استاندارد خود تولید می‌شوند. با این حال، محصولات ویژه باید با کیفیت بالاتری تولید شوند. از این رو، برای اینکه استانداردهای بالاتری داشته باشیم، نیاز به تکنولوژی بالاتر و سرمایه‌گذاری در حوزه تامین دانش فنی داریم که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم. این کار در حال انجام است تا بتوانیم این محصولات را تولید کنیم اما مسائل مختلفی را در این حوزه پیش رو داریم. درواقع، از لحظه تولید، شرایط ویژه است زیرا از وقتی که مذاب در حال شکل‌گیری است باید شرایط آن مهیا شود که این امر به تجهیزات ویژه‌ای نیاز دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k8qq3